Događaji

Izbori 2007

Stranački rat i predizborna kampanja na internetu

Stranački rat i predizborna kampanja na internetu

Stranke su prihvatile internet i prvi put ga uvrstile u svoje propagandne strategije

Sve većom internetizacijom Hrvatske i povećanjem broja korisnika, kao i poboljšanjem mogućnosti izražavanja na tom mediju, internet u političkoj utakmici postaje nezaobilazan jednako kao televizija, radio, pisani mediji ili promidžbeni plakati, analizira predstojeću izbornu kampanju subotnji Vjesnik.

U političkim strankama već su dulje svjesni prednosti koje im internet pruža, posebno u obraćanju mlađem naraštaju, pa sve vodeće stranke imaju svoje internetske stranice koje donose sve informacije o stranačkim aktivnostima i najvažnije podatke o nekoj stranci i njenom vodstvu uz obilje fotografija.

Kod većine stranaka putem interneta može se ispuniti i pristupnica za učlanjenje, a nezaobilazne su i ankete o aktualnim temama.

Veliki dio političara već godinama ima svoje internetske blogove preko kojih u opuštenijoj formi iznose stavove o pojedinim temama.

Koliko su za korištenje interneta političari ipak još u velikoj mjeri motivirani približavanjem izbora, nacionalnih ili lokalnih, svjedoči činjenica da mnogi blogovi ili internetske stranice zamru kad se prebroje glasački listići i zatim opet ožive kad se na vidiku pojave novi izbori.

Uključivanje hrvatskih stranaka u internetsku galaktiku počelo je relativno rano, a prvi je svoju internetsku stranicu otvorio HSP još 1993. kad je internet u Hrvatskoj bio još u povojima. Autor stranice bio je Zvonimir Šimić, danas predsjednik HSP-ovog Odbora za informatizaciju i zamjenik virovitičko-podravskog župana, koji se prisjeća kako u ta "davna" vremena nije bilo lako izrađivati stranice jer su se radile na starim računalima koja su bila spora i loše tehnički opremljena, a malobrojni korisnici su trebali dugo čekati na učitavanje stranice.

- U pozadini stranice je bio mramor kao simbol postojanosti i čvrstoće, imali smo stranački grb, a vijesti su na stranicu stizale na kapaljku jer je bio ograničen prostor. Imali smo razumijevanje u stranci i kod nas je internet od prvog trena bio prepoznat kao samostalan medij i samo smo čekali kad će dobiti na popularnosti, ne samo u stranci nego i šire. Još 1995. uveli smo mogućnost online upisa u stranku, kaže Šimić.

HSP je nedavno internetski izravno prenosio svoju konvenciju, no Šimić podsjeća da je prvi internetski prijenos pravaške konvencije ostvaren još 1997. Također ističe da HSP svoj server ima u Puli, dok mnoge hrvatske institucije, pa i stranke, servere imaju u inozemstvu.

Nedavni redizajn pravaške stranice četvrti je u posljednjih 14 godina i potpuno odaje predizbornu atmosferu, uz veliku sliku stranačkog šefa Ante Đapića i izborni slogan: "Zaštiti svoj san". Pravaši su vrlo aktivni u ažuriranju podataka pa su Tonči Tadić i Miroslav Rožić, koji su u ponedjeljak napustili HSP, vrlo brzo maknuti iz pravaškog

Pobjedničkog tima. Stranica ima i multimedijske sadržaje poput stranačke himne i predizbornog hita, a postavljen je i sat koji mjeri vrijeme do izbora, do 25. studenoga u sedam sati kad se otvaraju birališta. Otvaranje izbornih mjesta kao da jedva čekaju i u HNS-u, gdje sat također mjeri vrijeme.

HSS je nedavno obnovio svoje internetske stranice kojima dominira zelena boja, a glasnogovornik stranke Nenad Matić kaže da će internet imati veliku važnost u unutarstranačkoj komunikaciji.

- Od 35.000 članova, HSS-a već imamo e-mailove 1.000 članova kojima ćemo slati elektroničke novine, ističe Matić. Kao najstarija hrvatska stranka koja djeluje u kontinuitetu, HSS je na svojoj stranici objavio i opširnu povijest stranke od osnutka 1904.

HSS-ov koalicijski partner HSLS na svojim je stranicama, obojanim u žuto, uz dijelove programa objavio i plan financiranja kampanje s podrobno navedenim izvorima prihoda i filmiće s istupima stranačkih čelnika.

Na SDP-ovim stranicama pokrenut je Izborni dnevnik Zorana Milanovića u kojem se mogu naći medijski istupi SDP-ova predsjednika, a predstavljeni su i svi dijelovi izbornog programa s filmićima i multimedijskim prezentacijama.

HDZ je u predizbornom stilu svoje stranice uredio nedavno. HDZ-ova stranica još otprije ima mnogo multimedijskog sadržaja, kao što su pjesme i jingleovi. HDZ je opširno u obliku natuknica predstavio i svoj predizborni program nazvan "3x7", a rezultati HDZ-ove vlade predstavljeni su multimedijski.

HDZ-ovi čelnici uskoro bi na stranačkoj internetskoj stranici trebali pisati kolumne o pojedinim temama. Izgledom i koncepcijom, stranačke internetske stranice djeluju kao neka vrsta propagandne brošure, samo na drugom mediju.

No, politike na internetu nema samo na službenim stranačkim stranicama nego i na internetskim forumima posvećenim političkim temama, a na kojima rasprave uglavnom vode građani koji nisu članovi stranaka, nego simpatizeri određene opcije. Jedna od tih stranica je Pollitica.com koju vodi anonimni Zagrepčanin skriven iza pseudonima Mrak.

Domagoj Bebić sa zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti kaže da te rasprave opovrgavaju tvrdnju da građane politika ne zanima budući da se na internetu često vode vrlo zanimljive rasprave i zauzimaju stavovi za ili protiv pojedine stranke ili političara. Kao posebnu vrijednost ističe to što se često na internetu otvaraju pojedine teme ili skandali o kojima se potom počinje pisati u tiskanim medijima.

Bebić se slaže da će na predstojećim izborima internet prvi put imati aktivnu ulogu u kampanji, iako ne i presudnu. - Može se reći da će internet imati veću ulogu nego radio, ali manju od televizije.

Stranke su prihvatile internet i prvi put ga uvrstile u svoje propagandne strategije, relativno dobro su redizajnirale stranice, imaju svoje kanale na stranicu YouTube, a svoje poruke putem interneta mogu upućivati određenoj skupini ljudi, rekao je Bebić, dodavši da je posebnost interneta u tome što na njemu nema cenzure niti se na njega odnosi pravilo o predizbornoj šutnji koja obvezuje ostale medije.

Stranicu YouTube smatra posebno važnom za politiku jer se na njoj, osim afirmativnih filmića o nekom političaru, češće objavljuju filmići o pojedinim političarima koje pošalju njihovi protivnici pri čemu je neki političar u pravilu prikazan u negativnom svjetlu bilo da se na jednom mjestu objave nečiji lapsusi, kao što je to bio slučaj s ministrom unutarnjih poslova Ivicom Kirinom, ili kompilacija isječaka nečijih ne baš uspjelih medijskih istupa kao što se dogodilo Zoranu Milanoviću.

Bebić takve filmiće očekuje i tijekom kampanje i smatra da će politički suparnici međusobno snimati predizborne spotove i zatim od njih raditi parodiju. - Kod nas se ponovo javlja politička satira koja je bila zamrla jer smo živjeli u teško vrijeme i nismo se mogli šaliti na račun politike. Sad je ta satira odrasla i prešla u digitalizirani svijet, zaključuje Bebić.

Satire na internetu bilo je i na izborima 2003. kad su popularne bile parodije na stranačke predizborne plakate. Novisno o tome jesu li na pomolu izbori ili ne, sloboda izražavanja na internetu svakako će pridonijeti razvoju demokracije, ali i većoj odgovornosti političara pred građanima.

Bebić kao veliku vrijednost ističe to što se danas većina istupa političara snima, digitalizira i pohranjuje na internet. - Hrvatski političari su u ovih 17 godina navikli na to da ne odgovaraju za izgovorenu riječ, no ništa ne mogu poreći jer se sve arhivira, zaključuje Bebić.


Reci što misliš!