Događaji

Pića

Hrvati popiju 730 milijuna litara sokova i vode godišnje

Hrvati popiju 730 milijuna litara sokova i vode godišnje

To znači da je u godini dana svaki stanovnik popije 95 litara bezalkoholnog pića, pa i više ako pribrojimo i energetska pića i omiljenu Cedevitu

Hrvati godišnje popiju više od 400 milijuna litara različitih bezalkoholnih pića i to najviše osvježavajućih napitaka (79 posto), voćnih sokova (18 posto) i sirupa (tri posto), piše Vjesnik

To znači da je u godini dana svaki stanovnik popije 95 litara bezalkoholnog pića, pa i više ako pribrojimo i energetska pića i omiljenu Cedevitu. Podaci su to Gospodarsko-interesnog udruženja proizvođača pića (GIUPP) od prošle godine, a oni kazuju da Hrvati danas piju dvostruko više pića nego prije desetak godina.

Predsjednica GIUPP-a Ružica Glazer ističe zadovoljstvo što su sami potrošači osvijestili da je važno što se pije, odnosno da je proizvodnja pića kontrolirana i zdravstveno ispravna. Potrošačka osviještenost uvelike je pomogla suzbijanju sive ekonomije.

A čini se da su potrošači još uvijek skloniji domaćem proizvodu, jer uvozni napici čine samo šestinu potrošnje u zemlji. Prošle smo godine uvezli sokova i nektara u vrijednosti od 17 milijuna američkih dolara, najvećim dijelom iz EU-a. Najviše se uvozi pića iz Austrije, zatim Mađarske i Slovenije, a zanimljivo je da vrlo malo toga dolazi iz susjednih zemalja bivše Jugoslavije. Kada se pazi kakve sokove uvozimo, očito da Hrvati najviše vole jabučne sokove koji čine 40 posto uvoza, zatim one od naranče i zanimljivo - od rajčice.

Navike domaćih kupaca sve su sličnije navikama zapadnoeuropskih zemalja, pa se sve više pije i flaširana voda. Gotovo podjednako se popije i mineralne i izvorske vode - godišnje 330 milijuna litara. Iako se više pije mineralne, njena potrošnja posljednjih godina stagnira ili lagano opada, dok potrošnja izvorske vode raste. Tako je prošle godine ispijeno 138 milijuna litara prirodne izvorske vode i to gotovo u cijelosti iz domaćih punionica, čija je proizvodnja prošle godine porasla 16 posto, a istodobno je opao uvoz te vode i to za 30 posto. A uvozi se najviše iz Slovenije.

Nekonkurentni zbog nameta

»Iako smo dosad bilježili povećanje potrošnje bezalkoholnih pića i vode, očekujemo da će ova godina biti lošija. Razlog je pad potrošačke moći, a proizvođači pića istodobno nemaju prostora za snižavanje cijena«, kazala je Ružica Glazer. Naime, domaći proizvođači imaju visoka opterećenja na proizvod, trošarinu od 40 lipa po litri i ostale troškove na koje proizvođač ne može utjecati. »Ta trošarina nije praksa u drugim europskim zemljama, a tu je i naknada za ambalažni otpad koja poskupljuje proizvodnju, pa su i pića na policama skuplja«, kazala je naša sugovornica. Isto tako, u Hrvatskoj postoji i koncesijska naknada koju nema niti jedna zemlja u Uniji, tvrdi direktorica GUIPP-a. Zbog toga uvezene vode nemaju koncesiju ili je ona beznačajna, stoga 'naša' voda nije konkurentna ni na domaćem, ni na vanjskom tržištu.

Reci što misliš!