Događaji

Suđenje

Afera Kamioni: Svjedok demantirao Rončevića i Bačića

Afera Kamioni: Svjedok demantirao Rončevića i Bačića

USKOK-ova optužnica tereti Rončevića i Bačića da su od tvrtke Eurokamioni kupili 39 vojnih kamiona marke Iveco za 34,4 milijuna kuna. USKOK tvrdi da su Ivecovi kamioni bili skuplji za 10,2 milijuna kuna od najniže cijene koju je na natječaju ponudila zagrebačka tvrtka MAN Importer

Na nastavku suđenja bivšem ministru obrane Berislavu Rončeviću i njegovom tadašnjem zamjeniku Ivi Bačiću iskaz su dala dva svjedoka od kojih se pokušalo doznati sve o tehničkim uvjetima koje su sporni kamioni trebali ispunjavati te koliko je bilo važno da mogu koristiti gorivo F-34, odnosno da budu usklađeni sa standardima ISO

Svjedočili su Darko Pintarić, koji je u vrijeme sporne nabavke kamiona radio na mjestu načelnika Odjela za promet u upravi za logistiku Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske, i Dražen Pečnik, časnik koji radi u Službi za razvoj, opremanje i modernizaciju u MORH-u (SROM).

Podsjetimo, USKOK-ova optužnica tereti Rončevića i Bačića da su od tvrtke Eurokamioni kupili 39 vojnih kamiona marke Iveco za 34,4 milijuna kuna. USKOK tvrdi da su Ivecovi kamioni bili skuplji za 10,2 milijuna kuna od najniže cijene koju je na natječaju ponudila zagrebačka tvrtka MAN Importer. No za razliku od tužiteljstva, bivši čelnici Ministarstva obrane tvrde da MAN-ovi kamioni nisu udovoljavali traženim tehničkim uvjetima. Rončević je na prošlom ročištu izjavio da nisu smjeli izabrati ni kilogram lakši kamion od pet tona da ne ugroze tuđe živote. Svjedok Darko Pintarić iz Odjela za promet Glavnog stožera rekao je da je nosivost kamiona mogla biti između četiri i pet tona.

On je kao načelnik uprave zahtijevao da kamioni koji se budu kupovali ispunjavaju certifikat ISO da bi bili kompatibilni sa zahtjevima NATO-a i da iz istog razloga imaju mogućnost korištenja goriva F-34. NATO, naime, pokušava osigurati korištenje goriva F-34 kod svih mobilnih komponenti vojske. Na taj način smanjuju se troškovi dopremanja jer na isto gorivo idu kamioni, helikopteri, tenkovi i sva ostala vozila.

Pintarić kaže da su tvrtku MAN odabrali jer je riječ o europskom proizvođaču koji kvalitetno i provjereno opskrbljuje velik broj članica NATO-a i jer su težili planu unifikacije i tipizacije kamiona unutar oružanih snaga. Također je naglasio da su vozila MAN imala mogućnost korištenja goriva F-34. Rekao je da je jedno vozilo MAN bilo na testiranju te je zadovoljavalo tražene specifikacije koje je predvidio njegov odjel za promet.

Svjedok Pečnik iz SROM-a je rekao da je istina to da je NATO postavio opće generalne ciljeve koje je Glavni stožer trebao ispuniti u vidu goriva F-34. Ipak, ako nemate kamione koji idu na gorivo F-34, nitko vas neće izbaciti s vježbe ili iz akcije, ali onda sami snosite troškove logistike.

'Tako je bilo kada smo krenuli u akciju ISAF-a u Afganistan sa starim kamionima', objasnio je Pečnik. On je isto tako rekao da su počeli usvajati NATO-ove standarde u Hrvatskoj vojsci 2003. godine, a Zakonom o normizaciji je i definirano da novokupljeni kamioni moraju ispunjavati tražene standarde NATO-a. Odvjetnici su inzistirali da se naglasi da je implementacija standarda NATO-a, koja ima i odredbu o gorivu, usvojena 2004. godine.

Na pitanje Rončevićeva odvjetnika ispunjavaju li kamioni IVECO tražene certifikate ISO, svjedok Pečnik je rekao da ne zna za kamione, ali da zna da tvrtka ispunjava certifikat AQAP-110 koji ima i certifikat ISO. Naglasio je da NATO ne propisuje kakve tehničko-taktičke karakteristike treba imati vozilo, nego sposobnosti koje oružane snage trebaju ostvariti.


Reci što misliš!