Smrt znanja
Vladimir Paar: Novi školski program pretvorit će Hrvatsku u koloniju!
Hrvatski akademik, fizičar Vladimir Paar, tvrdi da je novi obrazovni program Nacionalni okvirni kurikulum (NOK), koji je ovih dana stigao u osnovne i srednje škole, poguban jer će smanjenjem temeljnih znanja poput matematike, fizike, kemije i biologije, ugroziti mogućnosti Hrvatske da svoje bogate resurse iskoristi za gospodarski razvoj i pretvoriti je u koloniju s neobrazovanom radnom snagom i slabim životnim standardom.
Budući da je prof. Paar sudjelovao u prvim fazama izrade NOK-a, pokušali smo kroz intervju doznati zašto danas smatra da je njegova konačna verzija problematična.
Zašto mislite da je u NOK-u temeljna znanost zapostavljena i zašto je to opasno?
Jednostavno. Postotak broja stranica koje se odnose na matematiku, fiziku, kemiju, biologiju i tehnički odgoj bitno je smanjen u odnosu na ono što imamo sada, ali i u odnosu na programe srednje Europe.
Posebno me zabrinjava bitno reduciranje matematike. Neke europske zemlje
pod utjecajem određenih krugova jedne pedagoške škole udarile su po
temeljnim znanjima. To je dovelo do pada interesa mladih za sve tehničke
i prirodoslovne struke, ali isto tako i za danas možda najvažniji
segment ekonomske struke, a to su ekonomski matematički modeli. Zemlje
srednje Europe, Austrija, Bavarska i Slovenija nisu nasjele na to. One
su zadržale jaka temeljna znanja i tako si omogućile razvoj. U Njemačkoj
se školska politika uglavnom radi na razini saveznih država. U nekima,
primjerice u Bavarskoj, sustav ima jaka temeljna znanja. No u drugima
je došlo do njihove redukcije pa im danas nedostaje oko 80.000 inženjera
i 20.000 liječnika.
U velikim problemima je i Finska koja je nekad imala izvrsno školstvo.
Zbog udara po temeljnim znanjima, i ondje je došlo do drastičnog pada
interesa mladih za inženjerske i slične struke pa se Finska u tom smislu
našla na europskom dnu.
Kada je skupina nas znanstvenika nedavno bila na razgovoru s predsjednikom Ivom Josipovićem,
on nas je pitao ono što se i sam kao roditelj često pitam - nisu li
školski programi postali previše enciklopedijski, odnosno nemamo li
previše znanja koje se uči napamet umjesto znanja koje se može trajno
koristiti. To je svjetski trend - manje enciklopedijskog gradiva, a više
aktivnog sudjelovanja u istraživačkoj nastavi; više poticanja na
razmišljanje, logičko zaključivanje i interdisciplinarnost. On je
naglašen u ključnim dokumentima SAD-a i EU-a zadnjih godina, a u našima
nije prisutan. Prije svega tu mislim na dokument Nacionalne akademije
SAD-a o temeljnim znanjima koji je napravljen na zahtjev kongresa SAD-a,
a koji američka administracija koristi. Sličan je i dokument Komisije
EU za obrazovanje. NOK je u suprotnosti s tim principom.
Osim toga, u svijetu je već prepoznato da se situacija zapravo ni ne
može poboljšati samo dokumentima, nego da su apsolutni prioritet
nastavnici. Treba poboljšati njihov materijalni i društveni status;
bitno poboljšati njihovo stalno stručno usavršavanje - omogućiti im
napredak u metodama poučavanja i uvođenje u znanstveni rad. Primjerice,
nastavniku informatike trebalo bi omogućiti da mjesec ili dva u godini
provede u nekoj informatičkoj tvrtki ili na sveučilištu kako bi se
upoznao s najnovijim trendovima u svome području koje se brzo razvija.
Što kažete na kritike nekih krugova u politici da vi
predstavljate fizikalni lobi koji je zainteresiran da održi i poveća
broj svojih studenata i količine svojih udžbenika - da se bojite da se
kadrovi nastavnika ne počnu obrazovati na Učiteljskom fakultetu?
Konačno, vi ste autor nekih od udžbenika.
Žalostan sam kada vidim metode Ministarstva znanosti obrazovanja i
športa. Neki danas kažu i da sam ja jedan od krivaca za ovakav NOK. Ja
sam godinama pokušavao upozoriti na njegove nedostatke, a kada nisam
uspio, prije četiri godine podnio sam neopozivu ostavku. Istodobno me se
optužuje i kao lobista i kao sukrivca za NOK!
Ja uopće ne predstavljam neko svoje stajalište, već stojim na pozicijama
koje je definirala primjerice akademija SADA-a. Prema njihovom
dokumentu, ako se želi imati razvijeno društvo, ključna znanja su
matematika, prirodni predmeti i informatika. Ja sam sedam godina proveo
na najutjecajnijim institucijama u svijetu i iz prve ruke imao prilike
vidjeti koja je uloga temeljnih znanja. Što se tiče zalaganja za
matematiku i fiziku, trenutačno sam čak zabrinutiji za matematiku. Kao
teorijski fizičar ništa ne bih mogao bez matematike, a ona je važna i za
inženjerske struke.
Što se udžbenika tiče, ja sam ih počeo pisati u vrijeme Šuvara, kada se
gotovo nikakav novac nije dobivao za to, jednostavno zato što uživam u
popularizaciji znanosti. Istina je da sam zadnjih godina počeo dobivati
neki novac, no ovo je zadnja godina da predajem na fakultetu i zapravo
se brinem za svoju djecu i unuke - da će živjeti u nerazvijenoj zemlji.
Nijedan od ovih navedenih razloga nikada nije utjecao na mene. Borio sam
se protiv šuvarizma još kada nisam bio na fakultetu i kada nisam imao
nijedan udžbenik. U to vrijeme bio sam jedini koji mu se u prosvjetnom
savjetu suprotstavljao. Prijetili su mi čak i zatvorom. No tada je jedan
od vrlo uglednih ljudi lijeve orijentacije (Tito) poručio da mi ne
'pakiraju'. Koji sam interes tada imao? Isti koji imam i danas.
Više puta ste upozoravali da u Europi postoje određeni lobiji
koji Hrvatsku žele vidjeti kao zemlju jeftine radne snage i nisko
obrazovanog stanovništva. Koji su to krugovi?
U osam godina u inozemstvu surađivao sam s mnogim znanstvenicima koji su
imali poznanike od kojih su neki otišli u politiku pa sam mogao steći
dojam o čemu se tu zapravo radi. U Europi postoje različiti lobiji. Mi
negativno govorimo o lobijima, međutim oni su način funkcioniranja u
demokratskom društvu. Ja sam već tada definitivno upoznao dva suprotna
pola. Jedan je bio onaj prema kojem se čitava regija smatrala zemljom
jeftine neobrazovane radne snage i velikih prirodnih bogatstava. To je
povezano, jer ako je radna snaga slabo obrazovana, neće moći upravljati
svojim bogatstvima. To su mi čak govorili neki predstavnici iz EU-a.
Preporučili su da se na sveučilištu ograničimo na prve tri godine
bolonje i kroz to prepoznamo najtalentiranije, a potom ih isporučimo
njima. Oni bi kod njih završili diplomski i doktorirali. Potom bi kod
njih radili do 50. godine života, a nakon toga nam se vratili. Ja sam
rekao da znam za takve tendencije, ali da sam protiv njih. Odgovorili su
da ću i ja imati financijske koristi od toga. To je lobi za zaostalu
Hrvatsku.
Međutim, imate i lobi sklon razvijenoj Hrvatskoj u kojem smatraju da ona
treba biti zemlja koja zna koristiti svoje resurse. Ti ljudi su mi
govorili: 'Ne vjerujte nikome tko kaže da je Hrvatska siromašna
resursima. Ona je nevjerojatno bogata. Trebate ostati dio srednje
Europe.' Valja se prisjetiti da je početkom 20. stoljeća Austrougarska
bila jedna od najrazvijenijih zemalja svijeta, a Hrvatska je bila njezin
dio. Zato me boli kada vidim da se s NOK-om školstvo nastoji udaljiti
od srednjoeuropskog.
Imamo prijatelje koji nas žele kao ravne sebi, no postoje i oni koji nas
žele kao koloniju. Pitanje je s kime ćemo se povezati. Istovremeno se
sve više shvaća da su pogreške u školstvu, reduciranje temeljnog znanja,
glavni uzrok sadašnje krize.
Što kažete na argumente prema kojima naše gospodarstvo
trenutačno ne treba takav visokoobrazovani kadar iz temeljnih znanosti,
odnosno da ga ne može zaposliti?
Istina je da sadašnje gospodarstvo velikim dijelom ne treba
visokoobrazovani kadar iz temeljnih znanosti. Međutim, postoje i tvrtke
koje već sada na njima temelje svoj uspjeh. Treba pokrenuti razvojni
ciklus u gospodarstvu pa ćemo ih ubrzo trebati. To je spirala koja se
mora pokrenuti, ali to ne možete učiniti ako nemate kvalitetne kadrove.
Što će biti sutra? Hoćemo li inženjere uvoziti iz Indije?
Neki smatraju da hrvatsko školstvo jednostavno ne može biti
konkurentno, među ostalim i zbog nedovoljno opremljenih institucija,
njihovih praktikuma i laboratorija. Što kažete na to?
U SAD-u su obavili vrlo pedantna istraživanja stjecanja i primjene
znanja. Pokazalo se da ona najviše ovise o nastavnicima koji su
motivirani i doživotno osposobljavani, koji imaju priznanje kako
materijalno, tako i društveno. Kvaliteta opreme manje je važna, kao i
kurikulum. U SAD-u su odličnom profesoru dali da radi po najgorem
kurikulumu s lošom opremom. Pokazalo se da je postizao odlične rezultate
dok je loš profesor postizao slabe rezultate i s najboljom opremom i
kurikulumom.
Optužuju vas da se protivite razvoju interdisciplinarnosti -
povezivanju raznih predmeta u prirodoslovlje, što je trend u
pedagogiji.
Postoji dokument EK iz 2007. u kojem se uvodi moderna
interdisciplinarnost. MZOŠ zastupa zastarjelu iz 19. stoljeća, a ja onu
iz 21. koja se temelji na dokumentima EU-a i SAD-a iz 2007. i 2008.
Moderna kaže da su veze među znanostima sve raznolikije i sve dublje, a
naše ministarstvo je odvojilo matematiku od fizike. To je 19. stoljeće. U
21. je matematika oruđe fizike. MZOŠ je odvojio fiziku i matematiku i
od tehničkog odgoja - to je 19. stoljeće. Ljudima koji su radili na
NOK-u dao sam primjer slovenskog kurikuluma - njihove su veze fizike s
matematikom i tehnikom čak 10 puta veće nego veze fizike s kemijom i
biologijom. No nitko ga nije htio ni pogledati.
Ono što je također neshvatljivo je to da MZOŠ nije reagirao na niz
preporuka i kritika Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (HAZU). Dok
američki kongres pita za savjet svoju akademiju, MZOŠ ne pita već tri
godine, štoviše ignorira sve konkretne savjete i mišljenja koja dolaze
iz HAZU-a.
Vezane vijesti
-
-
To je najpotrebniji dokument za odgojno-obrazovni sustav u Hrvatskoj od njezine neovisnosti, rekao je ministar obrazovanja Radovan Fuchs na konferenciji za novinare
-
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs izjavio je u nedjelju da će u školama biti "nekih problema" dok se ne uhoda uvođenje covid potvrda, ali ne očekuje velike probleme jer su škole dobile upute Stožera civilne zaštite i dodatne upute Ministarstva.
-
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs izjavio je u četvrtak da je situacija s pandemijom u cijeloj zemlji izrazito loša te da je za sada šibensko-kninska županija zatražila još tjedan online nastave.
Izdvojeno
-
Odlukom općinskog načelnika, Općina Preko i ove će godine umirovljenicima i korisnicima prava u sustavu socijalne skrbi dodijeliti božićnice.
-
Na blagdan svete Lucije učenici Osnovne škole Voštarnica, u pratnji ravnateljice Irene Dukić i učiteljica edukacijskih rehabilitatorica, posjetili su zadarsku gradsku upravu.
-
Dođite u Glazbenu zbirku Gradske knjižnice Zadar u ponedjeljak 16. prosinca na Božićni kviz!
-
Iz zadarske Elektre stiže obavijest o privremenom prekidu u opskrbi električnom energijom u ponedjeljak, 16. prosinca zbog radova prema sljedećem rasporedu
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.