Maturalni test iz hrvatskog jezika
Od ovakve mature koristi imaju samo nakladnici
Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) u posljednjih je nekoliko dana, nakon buke koja se digla oko maturalnog testa iz hrvatskog jezika, postao jedna od najčešće spominjanih ustanova u Hrvatskoj.
Njegov ravnatelj Goran Sirovatka našao se pod pritiskom nezadovoljnih
maturanata, njihovih roditelja, medija, ali i ministra Željka
Jovanovića. To ne treba čuditi jer, iako su mnogi svoje kritike uputili
na adresu MZOS-a, za sve poslove oko provođenja državne mature zapravo
je isključivo odgovoran NCVVO. No nova uzbuna također je ponovno aktualizirala staro pitanje -
ispunjava li državna matura uopće svoju ključnu i izvorno zamišljenu
svrhu - objektivno vrednovanje i unapređenje srednjeg obrazovanja.
Ako želimo pronaći odgovor, prije svega se trebamo podsjetiti zašto je
uvedena državna matura te s kojom je idejom utemeljen NCVVO. Prema
Zakonu poslovi NCVVO-a su sljedeći: centar planira strategije i
metodologiju provođenja ispita, izrađuje banke zadataka, konstruira
testove, izrađuje ispitne kataloge, radne materijale i priručnike za
pripremanje ispita, organizira i provodi državnu maturu, izdaje potvrde i
svjedodžbe o položenim ispitima, analizira i objavljuje rezultate
ispita te na temelju evaluacijskih analiza (što je osobito važno) daje
prijedloge MZOS-u za unaprjeđivanje kvalitete obrazovanja. Sve to čini
samostalno i neovisno.
Dobra ideja s lošom realizacijom
Iako je matura uvedena, a centar osnovan u vrijeme kada je resorni
ministar bio Dragan Primorac, cijeli koncept zapravo potječe još iz
vremena vlade Ivice Račana i ministra Vladimira Strugara, a ključna
inspiracija bila im je Slovenija koja se za maturu odlučila prije nas. U
2003. provedene su i prve analize uvjeta za njezino uvođenje u
Hrvatskoj pod vodstvom dr. Petra Bezinovića i dr. Zrinke Ristić Dedić s
Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu.
'Uvođenje državne mature oduljilo se za punih sedam godina zbog
neodlučnosti resornog ministarstva da donese ključne odluke, kao i zbog
utjecaja različitih lobija na definiranje hrvatskog pristupa završnim
ispitima u srednjim školama', rekao je za tportal dr. Petar Bezinović
koji je kao privremeni ravnatelj NCVVO-a 2005. izradio statut i dao
smjernice za razvoj institucije.
No Bezinović je već 2007. istupio iz projekta, jer se nije slagao s
njegovim razvojem, s koncepcijom državne mature, ni s izborom kadrova u
NCVVO koji se odvijao po političkom, a ne stručnom ključu. Otada je
zadržao vrlo kritički stav o 'državnoj maturi', jer smatra da se ona
pretvorila u centralizirani sustav prijemnih ispita koji ne doprinosi
unapređivanju kvalitete srednjoškolskog obrazovanja, a neprihvatljivo
diskriminira učenike strukovnih i umjetničkih škola.
Naime, prema analizi koju je u travnju 2010. napisao
za Institut za razvoj obrazovanja državna je matura izvorno bila
zamišljena kao razvojni projekt, a vanjski su ispiti trebali poslužiti
za vrednovanje i unapređivanje kvalitete srednjoškolskog obrazovanja,
jer se njima može povratno utjecati na mijenjanje programskih sadržaja,
promicanje učinkovitijih metoda učenja i poučavanja, unapređivanje
praćenja i vrednovanja postignuća učenika te na novu kulturu kvalitete u
školama.
No prema Bezinoviću od početnih inicijativa, analiza i prijedloga iz 2003. ostali su samo tragovi u nekim frazama dužnosnika, a proklamacija da je svrha državne mature unapređivanje kvalitete srednjoškolskog obrazovanja jednostavno ne stoji. Umjesto toga ona je postala cilj samoj sebi te centralizirani selekcijski postupak za upise na fakultete i visoke škole, odnosno loša zamjena za prijemne ispite.
Diskriminacija strukovnjaka
Iskustvo s državnom maturom pokazalo je da je jedna od njezinih ponajvećih boljki diskriminacija strukovnjaka. Naime, oni moraju polagati i vlastitu maturu i državnu za koju ne dobivaju nikakav certifikat. Budući da se rezultati državne, koja je prilagođena gimnazijalcima, boduju pri upisu na fakultete i visoke škole, strukovnjaci imaju slabije mogućnosti čak i za upis na visoke škole za koje su se kroz srednje obrazovanje pripremali. Bezinović ističe da u svijetu nije poznat nijedan slučaj provođenja identičnih završnih ispita u školama s različitim programima.
Ovaj problem dobro ilustrira pritužba majke jedne maturantice srednje medicinske koja se e-mailom javila u našu redakciju:
'Moja kći je prošla sa 5,0 u strukovnoj školi i trenutno je najbolji đak
svoje generacije. Pripremala se za državnu maturu još od prošlog ljeta.
Na ljetne praznike nosila je hrpe knjiga koje je čitala dok su se drugi
kupali i sunčali… Ono što je poražavajuće jest to da vas dijete nazove
nakon testa i veli da uopće nema pojma kako će proći, jer ono što je
bilo u testu na pripremama u školi uopće nisu radili. Tu se sada vidi
koliko je apsurdan naš obrazovni sustav. Naime, medicinske sestre koje
završe srednjoškolski program nemaju prednost pri upisu na Višu
medicinsku školu – smjer više medicinske sestre, jer ih u broju bodova
redovito potuku gimnazijalci. A onda dobijete višu medicinsku sestru
koja nema pojma o zdravstvenoj njezi jer nije prošla kroz četiri godine
školovanja kao srednjoškolske sestre. Dobili ste školovanu višu
medicinsku sestru koja nema pojma o svom poslu… Takvih je primjera iz
našeg obrazovanja brdo.'
Tko od ovakve mature ima koristi?
Dakle, ako matura i NCVVO nisu ostvarili svoje ciljeve – poboljšanje
kvalitete srednjoškolskog obrazovanja, ako sustav diskriminira
strukovnjake koji se u velikom postotku odlučuju nastaviti s
obrazovanjem, ako fakulteti bez prijemnog, na temelju rezultata mature
ne dobivaju jasnu i objektivnu predodžbu o kvaliteti upisnika, a cijeli
je sustav izuzetno skup, s pravom se možemo pitati tko od njega uopće
ima koristi. Odgovor se sam nameće: nakladnici koji izdaju gomile priručnika za
polaganje mature te legalno i ilegalno tržište instrukcijama. Naravno,
njihovi najizdašniji klijenti su (slučajno ili ne) upravo strukovnjaci
koji nastoje popuniti rupe u svojem obrazovanju kako bi konkurirali
gimnazijalcima.
Koliko je, primjerice, Školskoj knjizi financijski zanimljiva ovakva matura, dobro ilustrira činjenica da adresa www.drzavnamatura.com vodi na stranicu tog izdavača koja obiluje ponudama priručnika za polaganje svih mogućih ispita. U ovom kontekstu zanimljivo je također da je novi ravnatelj NCVVO-a Goran Sirovatka na čelo Centra 2006. došao upravo iz Školske knjige. A tko sve radi u toj izdavačkoj kući i Centru, čiji rođaci, prijatelji i stranački kolege te na koji su način došli ondje, pitanje je koje bi bilo najbolje adresirati na neka od poznatijih imena iz redova bivših vlasti.
Vezane vijesti
-
Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs izrazio je u srijedu zadovoljstvo ovogodišnjom provedbom državne mature, ustvrdivši kako nema vidljivih naznaka utjecaja posljedica pandemije i online nastave na rezultate hrvatskih učenika.
-
-
-
Izdvojeno
-
Djelomice sunčano uz više oblaka u prvom dijelu dana, osobito ujutro na jugu Jadrana gdje će još mjestimice padati kiša.
-
Topla čokolada jedan je od omiljenijih toplih napitaka diljem svijeta, posebno u hladnim zimskim mjesecima. Bogatog, kremastog okusa i intenzivnog mirisa čokolade, ovaj napitak pruža utjehu i toplinu te budi osjećaj nostalgije i zadovoljstva.
-
Jeste za šah i pivo? Red izazova i red opuštanja uz pivo u pogonu pivovare? Poklonite sebi i svojima jedan 'Christmas chess challenge' i zaigrajte šah s bivšim prvakom Hrvatske!
-
U petak, 13. prosinca, Zimski park na Višnjiku zasjao je u blagdanskom duhu uz dolazak Kamiona Djeda Mraza u organizaciji Auto Hrvatske.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.