Događaji

Crkva

Je li Isus doista postojao?

Je li Isus doista postojao?

Crkva, i oni koji bezrezervno prihvaćaju crkvene dogme, ovu pojavu vide kao prijetnju i uvredu. Iako u tome nema baš ničeg uvredljivog. Jednostavno je: ne radi se o tome da se vrijeđa nečije religijsko uvjerenje, već o tome da bi zdravorazumski stav trebao biti orijentiran na promišljanje i postavljanje pitanja.

Isus Krist tako je svojim (ne)postojanjem generirao razvoj brojnih teorija, a neke od njih temelje se na uvjerljivim i za razmatranje vrijednim činjenicama. Popis donosi magazin Alter Net.

 
1. Ne postoje povijesni dokazi koji datiraju iz 1. stoljeća koji podupiru tvrdnju da je tada živio i djelovao čovjek po imenu Isus, odnosno Yeshua ben Yosef.
 
"Što su autori iz tog vremena pisali o Isusu? Ništa. Čudno je da o njemu nema zapisa, da nema podataka o datumu rođenja ni smrti, kao ni podataka o njegovu kretanju... Treba napomenuti da iz tog doba postoje brojni dokumenti i zapisi raznih autora, od pjesnika i filozofa, do povjesničara, znanstvenika i državnika.
 
Međutim, niti u njihovim publikacijama niti u tadašnjoj sačuvanoj korespondenciji ne spominje se osoba koja se zove Isus", objašnjava Bart Ehrman, profesor religijskih znanosti na Sveučilištu North Carolina i autor koji se u svojim publikacijama fokusira na rano kršćanstvo i kritiku Novog zavjeta. 
 
2. Najstariji autori Novog Zavjeta nisu donijeli nikakve detalje o Isusovu životu, tek se u kasnijim tekstovima pojavljuju detaljniji podaci. 
 
Sveti Pavao, čini se, nije čuo za bezgrešno začeće, mudrace, Betlehemsku zvijezdu ni ostala čuda. Povjesničari ovu pojavu, odnosno nedostatak podataka o Isusu u zapisima čiji je autor Sveti Pavao, nazivaju "Šutnja Svetog Pavla". Sveti Pavao ne spominje Isusa ni kasnije, u ulozi učitelja dvanaestorice apostola.
 
Teolog Marcus Borg kaže: "Stavljanje Evanđelja nakon zapisa Svetog Pavla razjašnjava stvar: kao pisani dokumenti, Evanđelja nisu izvor ranog kršćanstva već njegov proizvod". Evanđelja su postojala prije, u ranokršćanskim zajednicama, ali nekoliko desetljeća nakon razdoblja za koje se smatra da je u njemu živio Isus.
 
3. Čak se ni za zapise iz Novog Zavjeta ne može sa sigurnošću znati da su zapisi iz prve ruke. 
 
Znamo da su četiri Evanđelja potpisali Matej, Marko, Luka i Ivan, no jesu li ih oni i napisali? Tada je, tvrde povjesničari, bilo uobičajeno koristiti pseudonime poznatih osoba, tako da postoji mogućnost da navedeni evanđelisti nisu stvarni autori tih Evanđelja. Također, u Evanđeljima se često, umjesto priča iz prve ruke, koristi prepričavanje svjedoka koji znaju "nekoga tko je znao nekoga tko je rekao to i to..."
 
4. Evanđelja, jedini zapisi koje imamo o "povijesnom" Isusu, zapravo su kontradiktorna.
 
Evanđelje po Marku smatralo se najstarijim zapisom o Isusovom životu, a rezultati lingvističkih analiza sugeriraju da su Luka i Matej kasnije korigirali Evanđelje po Marku i dodali nove zapise. No, u mnogočemu su Evanđelje po Luki i Evanđelje po Mateju kontradiktorni, čak više nego što je ijedan od njih kontradiktoran kasnijem Evanđelju po Ivanu.
 
Neslaganje ranijih Evanđelja s onim kasnijim može se jednostavno opravdati: vremenskim odmakom i činjenicom da su pisana za drugu vrstu "čitatelja" i iz druge točke gledišta. Međutim, činjenično neslaganje Evanđelja po Luki s Evanđeljem po Mateju se teško može objasniti.
 
5. Suvremeni znanstvenici koji tvrde da su riješili misterij o postojanju ili nepostojanju Isusa, opisuju ga svaki na svoj način: i to na vrlo različit način.
 
Prema jednom od njih Isus je bio filozof, prema drugom karizmatični član mistične židovske sekte, prema trećem liberalni farizej, pa čak i konzervativni rabin, te pacifist, revolucionar, i tako dalje. 
 
David Fitzgerald, američki autor, povjesničar i ateistički aktivist, stvar objašnjava ovako: "Čini se da je Isus posljedica, a ne uzrok kršćanstva. Ranokršćanski autori možda su stvorili lik Isusa u nastojanju da stvore novu religiju koja će biti drugačija od one koju su donijele egipatska, perzijska, grčka i rimska kultura".
 
Međutim, i to je samo nagađanje. Činjenica je da mnogi suvremeni povjesničari sugeriraju da je Isus postojao, i činjenica je da je to, ustvari, vrlo moguće. No, Isus kakvim ga prikazuje Crkva i Isus kakvim bi ga prikazala povijest, da može, vjerojatno bi bili po mnogočemu različiti. 
 
Odgovor na pitanje je li Isus postojao kao stvarna povijesna ličnost tako će vjerojatno ostati tajna, no ako se jednom nekako i sazna bit će to zato što su se postavljala pitanja, a ne zato što se vjerovalo u kojekakve dogme.

Dodavanje novih komentara je onemogućeno.