Biznis

poticaji presudni

Koliko pravne, a koliko fizičke osobe kupuju električne automobile u Hrvatskoj?

Koliko pravne, a koliko fizičke osobe kupuju električne automobile u Hrvatskoj?
Pixabay

Tijekom 2023. godine u Hrvatskoj je registrirano 1.618 novih električnih automobila, a najtraženija marka bila je Tesla (429 vozila). Prati je Volkswagen s 226, te Renault sa 163 prodana električna vozila.

Tijekom prvih pet mjeseci 2023. godine registrirano je 799 električnih automobila, što je gotovo na razini kao i u preostalih sedam mjeseci kad je bilo 819 registracija.

Pretpostavka je kako je većina vozila iz prvih 4-5 mjeseci posljedica poticaja još iz 2022. godine, no teško je to točno doznati. Naime, u nekoliko sam navrata tražio podatke Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost (FZOEU), jer oni bi jedini trebali raspolagati takvim podacima, no - nikakvog odgovora s njihove strane.

Riječ je o podacima koji bi trebali biti javni i s kojima bismo trebali raspolagati bez ikakvog ograničenja - oni ionako dijele 'naše novce'. Pogotovo jer su lani plaćali drugima da za njihove potrebe naprave brojne analize uspješnosti dosadašnjih poticaja.

No, nema veze, podatke koje donosim u ovom tekstu odnose se na one dobivene od agencije za istraživanje tržišta Promocija plus.

Ništa bez poticaja

Uskoro se očekuje novi poziv Fonda za zaštitu okoliša, koji će se odnositi na sufinanciranje kupnje energetski učinkovitih vozila, što nas je potaknulo da istražimo malo detaljnije što se kupovalo prošle godine i tko je kupovao.

Lani je tako registrirano 1.618 novih osobnih električnih automobila. Godinu ranije njih 1.374, odnosno jedno vozilo manje tijekom 2021. godine. Znači, i lani, kad novih poticaja nije bilo, mnogi su se odlučili na kupnju električnih automobila, iako njihove cijene budu, u pravilu (pre)visoke.

Sve je to zajedno još uvijek premalo, jer lani su električni automobili imali udio od svega 2,9% u ukupnom voznom parku novih osobnih automobila. Godinu ranije taj udio bio je na 3,2%, odnosno tijekom 2021. godine na 3,0%. Znači, bez poticaja imamo trend pada zastupljenosti električnih vozila.

Lani je u Hrvatskoj registrirano 70 različitih modela električnih vozila. Čini se mnogo, no njih čak 33 broje registracije u jednoznamenkastim brojkama, od čega njih 14 samo po jedan primjerak.

Ipak, za ovu priču su nam zanimljiviji oni s vrha ljestvice. Tako je najtraženiji Teslin Model Y koji je registriran u 236 primjeraka. Prati ga Model 3 u 170 primjeraka, dok je na trećoj poziciji Renault Twingo sa 138 jedinica.

Na četvrtom je mjestu Škoda Enyaq uz 118 primjeraka, a samo jedan manje bilježi Volkswagenov modela ID. 3. Na šestoj je poziciji Daca Spring uz 115 vozila, što ujedno i posljednji model koji je imao troznamenkasti rezultat.

Već smo pisali da su lani, tijekom ljeta, registrirana i dva primjerka Rimac Nevere. Ono što smo doznali iz posljednjeg izvještaja agencije Promocija plus, je da je jedan primjerak kupila pravna, a jedan fizička osoba. Pretpostavlja se da je taj u privatnom vlasništvu Nevera od Mate Rimca.

Kad govorimo o fizičkim osobama, u ovaj izvještaj ulaze i privatni kupci koji vozilo financiraju leasingom. Ista statistika pokazuje kako je lani električno vozilo kupila 581 fizička osoba te 1.037 pravnih, odnosno gotovo 36% naspram 64% udjela.

Dacia uz 93 fizička kupca imala i 22 pravna, znači puno veći udio privatnih kupaca. Hyundai je imao 38 fizičkih i 21 pravnog kupca. Ford, Jeep, Lexus i Jaguar nisu imali niti jednog fizičkog kupca.

Tijekom 2022. godine fizički su kupci registrirali 578 osobnih električnih vozila, a pravni njih 796. Godinu dana ranije, tijekom 2021. godine fizički kupci bili su brojniji. Njih 715 naspram 658 pravnih osoba.


Reci što misliš!