hrvatski kupac u doba korone
Značajan rast prodaje u skoro svim kategorijama proizvoda
Podaci panela maloprodaje agencije Nielsen o ponašanju kupaca u Hrvatskoj tijekom trajanja epidemije koronavirusa i bolesti COVID-19
Prema analizi prodaje košarice prehrambenih i drogerijskih kategorija na temelju panela odabranih trgovačkih lanaca, koju je provela agencija Nielsen, širom svijeta zabilježena je rekordna prodaja proizvoda za zaštitu zdravlja, kao što su medicinske maske i sredstva za dezinfekciju. Međutim, kako je broj prijavljenih slučajeva oboljenja od koronavirusa rastao, primijećeno je da potrošači mijenjaju svoje kupovne navike i sveobuhvatnije pristupaju kupovanju.
Analizirajući globalne trendove i ponašanje potrošača tijekom epidemije koronavirusa, Nielsen je identificirao šest faza kroz koje potrošači prolaze, a isti se mogu primijetiti i u Hrvatskoj.
Prva faza predstavlja proaktivno kupovanje s ciljem zaštite vlastite dobrobiti i zdravlja. Ta faza je započela već krajem veljače.
25. veljače potvrđen je prvi slučaj zaraze virusom u Hrvatskoj. I već taj tjedan, od 23. do 29. veljače primijećeni su znatni skokovi vrijednosne prodaje u odnosu na isti tjedan prethodne godine kod određenih kategorija poput konzervirane ribe (+159 %), tjestenine (+114 %), brašna (+108 %) i riže (+97 %).
Daleko najveći porast prodaje dogodio se u tjednu od 9. do 15. ožujka kada su trgovački lanci zabilježili u prosjeku 65 % povećanje vrijednosne prodaje ukupne košarice prehrambenih i drogerijskih kategorija u odnosu na isti tjedan prethodne godine. Kupci su tada ušli u drugu fazu potrošačkog ponašanja - fazu pripreme zaliha.
Nekontrolirana potražnja dovela je do eksplozije prodaje određenih kategorija. Posljedično, pojavila se prijetnja skakanja cijena, što je (opravdano) rezultiralo Odlukom Vlade RH o iznimnim mjerama kontrole cijena za određene proizvode.
Promatrajući tjedan od 9. Do 15. ožujka godine u odnosu na isti tjedan prethodne godine porasla je prodaja kategorije brašna za +410 %, riže+ 301 %, praškastih proizvoda za pripremu kolača (kvasac, prašak za pecivo, puding) + 221 %, tjestenine + 210 %, gotovih umaka + 191%. U drogerijskom dijelu asortimana toaletni sapuni zabilježili su rast od 232 %, toaletni papir + 162 %, sredstva za čišćenje toaleta +156 %, dječje vlažne maramice +127 %, higijenski ulošci i potrepštine + 112 %, deterdženti za pranje rublja +103 %, dječje pelene i papirnate maramice + 102 %, sredstva za čišćenje kućanstva +98 %.
Treći tjedan ožujka (16.– 22. ožujka) donio je ublažavanje stopa rasta prodaje radi manjeg odlaska kupaca u trgovine, uz dodatne propisane mjere ograničenja rada maloprodajnih objekata. Međutim, rjeđi odlasci u trgovine nisu rezultirali značajno manjom potrošnjom, već rjeđim, ali većim košaricama. U tom tjednu cjelokupna košarica prehrambenih i drogerijskih kategorija bilježi rast od 46 % u odnosu na isti tjedan godinu ranije. Kategorije koje i dalje bilježe značajne stope raste u odnosu na prethodnu godinu su brašno (+313 %), sapuni (+231 %), prašci za pripremu kolača (suhi kvasac...) + 216 %, riža (+206 %), svježi kvasac (+177 %).
Kupci su tada ušli u treću fazu – fazu pripreme za život u karanteni. U ovom razdoblju u maloprodaji se pojavljuju izazovi u logističkoj opskrbi, otežanim predviđanjem potrebnih količina, kao i očitom pojavom tzv. „out of stock“ situacija na policama kad jednostavno nema dovoljne zalihe u cijelom lancu opskrbe da bi se proizvodi ponudili kupcima. I u tom trenutku kupci traže alternativu, što radi vlastite sigurnosti i pridržavanja propisanih mjera, što radi pronalaženja alternativnih kanala kako bi pronašli proizvode koje trebaju. Kupci sve više otkrivaju mogućnosti i dobrobiti internetske trgovine, a maloprodajni trgovci i lokalni proizvođači okreću se jedni drugima da bi pronašli kvalitetnije odgovore na potrebe svojih kupaca.
Trenutno se nalazimo u petoj fazi - fazi ograničenog življenja. Prema Nielsenovim globalnim analizama, ovu fazu će obilježiti online potražnja, gdje će sve ovisiti o visokim standardima dostave.
Posljednja, šesta faza je za sve građane „svjetlost na kraju tunela“, faza u kojoj se kupci vraćaju u svoju svakodnevicu. Međutim, to će biti jedna nova svakodnevica, u kojoj će kupci stavljati veliki fokus na svoje zdravlje i higijenske navike. Nova svakodnevica u kojoj će dolaziti do stalnih promjena u lancu opskrbe uz značajan fokus na online prodaju.
Rješenje za proizvođače i trgovce nalazi se u brzoj implementaciji tehnoloških rješenja online poslovanja, aplikacija za naručivanje, automatske pretplate i drugim opcijama online trgovine.
Zabrinutost koju potrošači dijele u Hrvatskoj i širom svijeta, kao i utjecaj novih načina ponašanja s vremenom će se smanjivati, ali neće u potpunosti nestati. One kompanije koje to što prije prepoznaju i prilagode se novim oblicima potreba ostvarit će uspjeh.
Izdvojeno
-
U 12. kolu FavBet Premijer lige košarkaši Zadra gostovali su na vrućem terenu u Sinju kod Alkara gdje su odličnom obranom u posljednjoj dionici slavili rezutatom 61-71 (18-13-24, 26-15, 5-14) i zadržali stopostotni učinak.
-
Raštika biblijskih dimenzija narasla je u vrtu virskog domaćina Nevenka Kapovića kojeg na otoku Viru svi zovu Veno.
-
U derbiju 17. kola SuperSport HNL-a Hajduk i Rijeka su pred 29.489 gledatelja na Poljudu odigrali 2-2. Hajduk je dva puta vodio, ali se Rijeka oba puta vratila i sačuvala remi ostavši tako i nakon 17 kola bez poraza.
-
U 12. kolu FavBet Premijer lige košarkaši Zadra gostovali su na vrućem terenu u Sinju kod Alkara gdje su odličnom obranom u posljednjoj dionici slavili rezutatom 61-71 (18-13-24, 26-15, 5-14).
Reci što misliš!