Nautika
Najam mega-jahte i 60.000 eura tjedno
Posljednjih godina pojavilo se nekoliko hrvatskih iznajmljivača domaćih jahti, a te brodove ne uzimaju najam samo bogati stranci, ponajprije Rusi, nego i uspješne domaće tvrtke i pojedinci, kao i oni iz susjednih zemalja
U svijetu ima oko 5000 mega-jahti dužine od 24 do 30 metara i nešto više od 3000 dužih od 30 metara, s tim da se svake godine sagradi nekoliko stotina novih. To tržište na godinu okrene više od milijardu dolara, a Hrvatska bi trebala početi kupiti barem mrvice s te bogate trpeze.
Na hrvatskom dijelu Jadrana na godinu se iznajmljuje oko 2000 plovila, od čega je više od 70 posto jedrilica, dok su ostalo motorne jahte. Cijena jednotjednog unajmljivanja kreće se od 1500 eura za najmanja plovila do 60.000 eura za mega-jahte dužine oko 30 metara.
Posljednjih godina pojavilo se nekoliko hrvatskih iznajmljivača domaćih jahti, a te brodove ne uzimaju najam samo bogati stranci, ponajprije Rusi, nego i uspješne domaće tvrtke i pojedinci, kao i oni iz susjednih zemalja. Unajmljivanje motornog broda dužine 17 do 18 metara stoji oko 20.000 eura za tjedan dana, a na njemu udobno može boraviti do 10 gostiju.
Dobar poznavatelj svjetskog tržišta iznajmljivanja jahti, Opatijac Antonio Poščić, kazao je Vjesniku da mega-jahte, a riječ je o brodovima dužine od 24 do stotinjak metara, na godinu moraju biti u najmu od sedam do devet mjeseci da bi bile isplative. Objašnjava da tijekom ljeta Sredozemljem plovi oko 1000 takvih brodova, koji se u rujnu i listopadu prebacuje na Karibe, gdje nastavljaju krstarenje.
Ti brodovi ukrcavaju se na posebne brodove-nosače jahti koji ih prevoze od Europe do Kariba, a svaki takav transport stoji od 50.000 do 100.000 eura. Poščić napominje da je i iznajmljivanje manjih brodova, dužine oko 20 metara, isplativo ako godišnje rade najmanje 22 do 25 tjedana. Također, objašnjava da je servisiranje mega-jahti vrlo unosno, jer i redovni servis takvog broda stoji 10 posto njegove cijene, koja se za brodove dužine od 25 do 30 metara kreće od pet do 12 milijuna eura, naravno, ovisno o opremi. Godišnji vez za takav brod stoji i 100.000 eura.
Svakodnevna opskrba mega-jahti traži pak vrlo dobru organizaciju posla jer gosti često imaju i posebne želje. Možda zvuči paradoksalno, ali u Hrvatskoj je problem organizirati i svakodnevnu dostavu svježeg cvijeća na te brodove, čiji vlasnici samo na to »veselje« na dan potroše nekoliko tisuća eura.
U ruskim nautičkim katalozima nailazimo na ponudu iznajmljivanja mega-jahti dugih stotinjak metara za 600.000 eura za sedam dana. Navodno klijenata ne nedostaje! Oni »manje zahtjevni« gosti mogu, primjerice, u Veneciji unajmiti brod od 60 metara za 90.000 eura na tjedan te njime onda krstariti duž hrvatske obale, kao što je najavljeno u prospektu koji smo imali prilike vidjeti. Na žalost, strane mega-jahte gorivo uzimaju u Italiji ili Crnoj Gori, jer u Hrvatskoj nisu oslobođene plaćanja PDV-a na gorivo. A odjednom u svoje spremnike natoče gorivo za 200.000 eura i više.
Milijun eura po metru jahte
Postoje dvije vrste proizvođača luksuznih jahti - oni koji rade serijski i oni koji rade po narudžbi. Motorna jahta duga 18 metara (60 stopa), kakve obično kao prvo statusno plovilo kupuju novopečeni bogataši, stoji od 1,2 do dva milijuna eura, ovisno o proizvođaču i opremi. Upućeni u biznis kažu da je većina brodova te dužine talijanskih proizvođača prilično loše kvalitete. Zato takve brodove nerijetko zovu »jogurt-jahte« aludirajući time na njihovu vrlo krhku građu. Kvalitetne brodove te dužine proizvode u SAD-u i u Skandinaviji te u Velikoj Britaniji, ali su i nešto skuplji. Jahta duga 21 metar stoji od dva do tri milijuna eura, dok jahta dugačka od 35 i 37 metara može stajati od 10 do 22 milijuna eura, ovisno o proizvođaču. Ima, naime, talijanskih proizvođača koji će brod napraviti za spomenutih 10 milijuna eura. Trošak izgradnje takve jahte ne prelazi trećinu njezine krajnje cijene, što govori o tome da je to itekako unosan posao. Jahte dužine od 40 do 60 metara obično stoje milijun eura po metru dužine, a više od te dužine - nema ograničenja u cijeni.
Konzultacije u brodogradilištu - 50.000 eura
Da bi vas vlasnici uglednijih brodogradilišta jahti uopće primili na razgovor kao potencijalnoga kupca, morate položiti kauciju od 50.000 eura. Ako se dogovorite o gradnji broda, taj iznos se uračuna u krajnju cijenu plovila. U protivnom, platili ste razgovor s vlasnikom i njegovim dizajnerima i inženjerima.
Vezane vijesti
-
Sajam boot najvažniji je nautički sajam u Njemačkoj kojeg u devet dana trajanja posjećuje oko 250 tisuća zainteresiranih nautičara
-
-
Takvi su minusi u tim lukama u pet mjeseci ove godine zabilježeni s ukupno 96,4 tisuće turističkih dolazaka te 196 tisuća noćenja
-
Ministar Božidar Kalmeta uvjeren je da ovogodišnja nautička sezona ne samo da neće podbaciti, nego će, unatoč »recesijskoj neveri« koja je zahvatila i taj segment turističkog tržišta, polučiti još bolje rezultate
Izdvojeno
-
U prvoj utakmici 17. kola HNL-a Slaven Belupo je kao domaćin svladao Goricu sa 2-1 (0-1). Gosti su poveli golom Medina Gashija (8), no Alen Grgić (67) i Antonio Jagušić (82) su u nastavku preokrenuli.
-
U Dalmaciji će osobito na otocima puhati jako jugo, a popodne sjeverozapadni vjetar. Bit će promjenjivo, povremeno uz kišu, lokalno moguće i obilnim pljuskovima. Jutarnja temperatura zraka od 6 do 10 °C, u unutrašnjosti niža, između 2 i 4 °C, a popodnevna od 9 do 14 °C
-
Bacivši pogled na impozantan niz priznanja koje je Audiardov najnoviji i svakako najluđi uradak u dugovječnoj karijeri do sad prikupio, čovjek bi lako mogao steći krivi dojam kako se pred njim doista nalazi najimpresivnije filmsko ostvarenje godine, ali istina je potpuno drugačija.
-
Mjerenje inteligencije kod životinja prilično je škakljiva stvar. Međutim, provedeni su brojni pokusi kako bi se testirale sposobnosti sićušnih mozgova kukaca. Rezultati su iznenađujući.
Reci što misliš!