Biznis

Razdvajanje konzorcija

Zbog neslaganja propao konzorcij Crotrain

Zbog neslaganja propao konzorcij Crotrain

Konzorcij Crotrain, koji su činili Končar i Tvornica željezničkih vozila Gredelj, službeno se raspao

Končar i TŽV Gredelj odvojeno će razvijati prototipove prigradskih i regionalnih vlakova, što će povećati cijenu vlakova te omogućiti i drugima ulazak u posao vrijedan oko 290 milijuna kuna.

Konzorcij Crotrain, koji su činili Končar i Tvornica željezničkih vozila Gredelj, službeno se raspao. Umjesto da dvije velike tvrtke u većinskom državnom vlasništvu zajednički razvijaju projekt prigradskih i regionalnih vlakova vrijednih oko 290 milijuna eura, posao su podijelile među sobom. Hrvatska će tako umjesto jednog dobiti dva prototipa vlaka, a priliku za sudjelovanje u poslu i druge tvrtke.

Suradnja je pukla zbog neslaganja oko toga tko će imati koliki udjel i tko će voditi projekt. Poznavatelji situacije koji nisu ni iz jedne od tvrtki ustvrdili su da je prekid suradnje loša opcija za Hrvatsku i njezino gospodarstvo jer je Hrvatska premala zemlja da bi se u njoj razvijala dva tipa vlakova te da je tako izgubljena prilika da obje tvrtke ostvare ravnopravnu korist od projekta.

Još nije potvrđeno, ali se predviđa da će razdvajanje imati posljedicu i na veću cijenu vlakova. Informaciju o razdvajanju Končara i Gredelja nam su potvrdili u TŽV Gredelju i neizravno u Hrvatskim željeznicama, dok su u Upravi Končara poručili kako zasad nemaju komentara o novonastaloj situaciji. Ugovor o razvoju prototipa i daljnjoj proizvodnji potpisan je krajem 2005. i najavljivao se kao velik uspjeh za hrvatsko gospodarstvo.

Prvo se trebao razviti prototip 18 prigradskih vlakova za Zagreb, što je u određenom dijelu i učinjeno, a zatim bi isti prototip s izmjenama u interijeru i ulaznim vratima poslužio za 33 regionalna vlaka. Sada će se raditi dva različita prototipa. Nakon potpisivanja se najavljivalo da bi omjer u poslu trebao biti 50 prema 50 posto. Prošle dvije godine trajala su natezanja o udjelu jer Končar nije pristao na ravnopravnu ulogu, nego je želio vodeću ulogu kao i u konzorciju Crotram koji još egzistira i proizvodi niskopodne tramvaje za Zagreb.

Konačno razilaženje je utanačeno na sastanku u Vladi u lipnju jer tri godine se projekti zbog prepucavanja nisu pomaknuli daleko od početka. Prema zaključku koji su potpisali Antun Fabek kao vodeći čovjek Gredelja i Darinko Bago kao predsjednik Uprave Končara, te potpredsjednik Damir Polančec i ministar Božidar Kalmeta, razvijanje protipa i daljnja proizvodnja nakon natječaja se dijeli.

Gredelj preuzima na sebe razvoj i proizvodnju 18 elektromotornih niskopodnih prigradskih vlakova koji će vrijediti između 70 i 80 milijuna eura te još 25 dizelskih motornih vlakova čija vrijednost je procijenjena između 80 i 90 milijuna eura. Končar preuzima razvoj 33 regionalna niskopodna elektromotorna vlaka vrijedna oko 140 milijuna eura. Obje tvrtke su već krenule u pronalazak novih partnera - Gredelju će za razvoj prvih vlakova partner biti Siemens, a Končaru Radionica željezničkih vozila Čakovec.


Reci što misliš!