Biznis

Hrvatski brodari

Atlantska, Lošinjska i Tankerska plovidba predvode hrvatske brodare

Atlantska, Lošinjska i Tankerska plovidba predvode hrvatske brodare

Atlantska plovidba i Jadroplov, kao klasični prijevoznici suhih tereta, zabilježili veći rast poslovnih prihoda

- Glavni generator potražnje bili su kineski proizvođači čelika koji su povećali proizvodnju tj. potrošnju željezne rude prije početka Olimpijskih igara, odnosno prije nego što su čeličane u okolici Pekinga morale smanjiti proizvodnju zbog zagađenja, objašnjava povoljne okolnosti analitičar Fime Željko Bunjevac.

Sukladno sastavu flote, Atlantska plovidba i Jadroplov, kao klasični prijevoznici suhih tereta, zabilježili veći rast poslovnih prihoda. Kod Tankerske plovidbe taj je porast osjetno manji, a Uljanik plovidba zabilježila je pad prodaje.

Uvjerljivo najbolje rezultate zabilježila je Atlantska plovidba (ZSE:ATPL-R-A), koji su koji su popraćeni rastom prihoda od prodaje od 51,2 posto, operativne dobiti od 237,5 posto, dok je neto dobit gotovo učetverostručena i iznosi 395,6 milijuna kuna. No treba znati da je na izniman rezultat Atlantske plovidbe utjecao i prihod od prodaje brodova, jer je kompanija za 32 milijuna dolara prodala 24 godine star Handysize brod. Ova kompanija je diverzificirala poslovanje, pa se uz brodarski prijevoz bavi i turizmom i zračnim prometom. U strukturi prihoda pomorstvo je ostvarilo 81 posto ukupnog prihoda, avio prijevoz 15 posto, te hotelijerstvo 4 posto.

Lošinjska je plovidba (ZSE:LPLH-R-A) u prvoj je polovici godine povećala neto dobit za čak 53 posto. Neto dobit kompanije je narasla s 19,2 milijuna kuna, ostvarenih u prvoj polovici 2007., na čak 29,4 milijuna kuna. Poslovni su prihodi porasli za 18,8 posto, a EBIT, koja je iznosila 27,2 milijuna kuna, za 27,2 posto. Poslovanje Lošinjske plovidbe podijeljeno je na brodarstvo (brodovi za rasuti i suhi teret, te kontejnerski), brodogradilište i turizam.

Dobit je povećala i zadarska Tankerska plovidba (ZSE:TNPL-R-A) specijalizirana za prijevoz sirove nafte (iako imaju i brodove za prijevoz rasutih tereta), kod koje ja ona porasla za 4,1 posto na 156,9 milijuna kuna. Poslovni su prihodi smanjeni za 3,6 posto, a operativna dobit u iznosu 181,8 milijuna kuna porasla je za gotovo 6 posto.

Splitski Jadroplov (ZSE:JDPL-R-A) u prvih je šest mjeseci ove godine ostvario neto dobit od samo 4,3 milijuna kuna, što je gotovo devet puta manje od 35,8 milijuna kuna ostvarenih u istom razdoblju prošle godine. Poslovni su prihodi smanjeni za 28,6 posto, na 208,6 milijuna kuna.

„Iako je imao visoki rast prodaje od 31,5% za prvih pola godine, Jadroplov je ostvario znatan pad profitabilnosti. Tome su pridonijeli povećani troškovi poslovanja uslijed havarija dvaju brodova i njihovog prijevremenog dokovanja, rast amortizacije i pad tečaja američkog dolara. Negativan utjecaj deprecijacije dolara naročito je vidljiv u prvom tromjesečju, kada je kompanija zabilježila neto financijski gubitak od 21,1 milijun kuna,“ komentira rezultate Jadroplova Željko Bunjevac.                                

Neto dobit pulskog brodara Uljanika Plovidbe (ZSE:ULPL-R-A) smanjena je gotovo četiri puta, na 43,8 milijuna kuna. Poslovni su prihodi više nego prepolovljeni i iznose 107,1 milijun kuna. Uspoređujući pulskog i splitskog brodara, Željko Bunjevac napominje da, „iako je Uljanik plovidba zabilježila pad prihoda od vozarina u promatranom razdoblju (efekt izostanka ostalih prihoda tj. prodaja brodova je izuzet), pad profitabilnosti nije bio izražen kao u slučaju Jadroplova. Svi brodari ostvaruju prihode u dolarima, pa su negativne tečajne razlike rezultirale nižim prihodima Uljanik plovidbe. Isti je faktor, u kombinaciji sa prijevremenim remontom dijela flote, utjecao na loše polugodišnje rezultate Jadroplova.“

Stanje na tržištu vozarina utječe na mogućnost zarade, pa prema tome i na njihovu tržišnu izvedbu. Referentni indeks za rasute terete je BDI (Baltic Dry Index), a za tankere BDTI (Baltic Dirty Tanker Index), pa se sentiment investitora često veže i uz njihova kretanja.

Zbog svega navedenog i na burzi su rezultati Atlantske plovidbe najbolji. Ona u odnosu na početak godine bilježi najmanji minus, 32 posto, dok je Jadroplov smanjio vrijednost dionica za 36,8 posto, a Lošinjska plovidba za 39,5 posto. Najviše su na burzi izgubili Uljanik Plovidba – 47,1 posto, te Tankerska plovidba – 53,5 posto. No kod Uljanika treba spomenuti da je krajem ožujka, zbog isteka roka za sudjelovanje u dokapitalizaciji, u jedan dan izgubio gotovu trećinu tržišne kapitalizacije.

Što se tiče utjecaja polugodišnjih rezultata na tržišnu izvedbu dionica, valja napomenti da je Atlantska na dan njihove objave skočila za 2,9 posto uz 7,6 milijuna kuna prometa. Na dan objave financijskog izvješća Uljanik plovidbe dionice su zabilježile minus, ali uz skroman promet. No zato je dan uoči objave izviješća na burzi Uljanik Plovidba pala za 3,4 posto uz milijunski promet.


Reci što misliš!