Biznis

Kriza

Kolaps automobilske industrije u cijelom svijetu

Kolaps automobilske industrije u cijelom svijetu

GM je u prošloj i ovoj godini izgubio više od 40 milijardi dolara i kompanija je objavila da će, ukoliko se situacija ne popravi, u prvoj polovici iduće godine ostati bez novca

U posljednjem su kvartalu General Motors (GM) i Ford izgubili oko 14.6 milijardi dolara, najavivši pritom smanjenje plaća za deset posto, otkaze za 3,600 radnika i usporavanje proizvodnje u deset tvornica, piše Javno.hr

Na izvješća je u petak reagirao Barack Obama rekavši kako je pomoć američkoj autoindustriji jedan od njegovih najvećih prioriteta upozorivši pritom Bushevu administraciju na odlasku da "učini sve što može" kako bi ubrzala izdavanje ranije odobrenih zajmova u visini od 25 milijardi dolara koji bi trebali omogućiti kakvo-takvo funkcioniranje posrnulih divova.

- Ja sam sebi postavio visoki prioritet za automobilsku industriju i moj tranzicijski tim radi na dodatnim uredbama koje bi industriji trebale pomoći da se prilagodi tržištu i uspije u usmjeravanju proizvodnje prema vozilima s većom učinkovitošću i manjom potrošnjom goriva - rekao je Obama.

GM je u prošloj i ovoj godini izgubio više od 40 milijardi dolara i kompanija je objavila da će, ukoliko se situacija ne popravi, u prvoj polovici iduće godine ostati bez novca.

Čuvanje sredstava postalo je krucijalno za GM i analitičari tvrde da za kompaniju ostaju samo dvije opcije. Prva je svježa injekcija novca iz "paketa za pomoć", a druga proglašavanje bankrota.

- Mi smo sigurni da bi posljedice bankrota bile uistinu strašne i da bi se one proširile daleko izvan GM-a - rekao je za "Reuters" izvršni direktor kompanije Rick Wagoner, dodavši da će "poduzeti svako moguću akciju i prihvatiti svaki izvor financiranja" kako bi se izbjegao takav kraj.

Vijesti stižu samo dan nakon što je "velika trojka", kako su se svojedobno zbog dominacije na tržištu nazivali Ford, GM i Chrysler, poslala svoje predstavnike u kongres u pokušaju da ishode 50 milijardi dolara federalne pomoći koja bi im pomogla da premoste krizu.

- Danas objavljen, veći od očekivanog gubitak GM-a, ubrzava potrebu za vladinom pomoći automobilskoj industriji - rekao je Andrew Wilkinson, viši analitičar tržišta iz Interactive Brokers grupe.

Paralelno s izvještajima o kolosalnim gubicima stižu vijesti o upitnoj budućnosti Chryslera kojeg analitičari naširoko percipiraju kao najslabijeg proizvođača automobila iz prijestolnice industrije u Detroitu.

Chrysler je originalno trebao biti pripojen GM-u, no takva je akvizicija postala nerealna, a "Reuters" sada prenosi kako ljudi upućeni u pregovore o spašavanju Chryslera traže alternativne kupce u Hyundai Motor korporaciji ili potencijalne partnere kakvi su Renault-Nissan.

Potraživanje za automobilima kolabira diljem svijeta. Dok rastu strahovi o dubljoj recesiji u Sjedinjenim Državama i Europskoj uniji, kupci se sve teže odlučuju za veće investicije i sve je teže dobiti kredit za kupnju osobnih i gospodarskih vozila.

Ove su godine dionice Forda i GM doživjele dramatičan pad, Ford je pao za 71 posto, dok GM bilježi pad od 83 posto.

Ništa bolja situacija nije u Njemačkoj gdje BMW, kao vodeći svjetski proizvođač luksuznih automobila i njegov rival Daimler AG, poznat po svom Mercedes brendu, bilježe oštar pad prodaje u listopadu, obrazlažući trend slabošću europskih i sjevernoameričkih tržišta.


Reci što misliš!