Biznis

Službene brojke kažu

Večernjak u minusu, Jutarnji i 24 sata u plusu

Večernjak u minusu, Jutarnji i 24 sata u plusu

I dok u tiskanim medijima rado citiraju nedavno istraživanje prema kojemu građani sve više vjeruju novinama, poslovni rezultati njihovih izdavača o tome još ne svjedoče

Prihodi Večernjeg lista, 24 sata i Novog lista u 2010. godini pali su u odnosu na godinu ranije. Od negativnog trenda, koji je pogodio i Europapress holding, odudarala je samo EPH Media, izdavač Jutarnjeg lista, i Slobodna Dalmacija, no u slučaju splitskog dnevnika to je posljedica prodaje mreže kioska.

Večernji list, dnevnik u vlasništvu austrijske Styrije, zaključio je 2010. godinu s gubitkom od 2,7 milijuna eura, a za utjehu im tek ostaje činjenica da je on ipak za trećinu manji u odnosu na 2009. Prihodi Večernjeg lista, koji su pojedinačno najveći od svih novinskih izdavača, pali su u odnosu na godinu ranije za 15 posto, na 33,6 milijuna eura. Prosječna dnevna naklada Večernjaka iznosila je, prema podacima koje su sami prijavili HGK-u, solidnih 76.000 primjeraka. Zbog procesa reorganizacije, koji je uz prosvjede novinara nastavljen i u ovoj godini, troškovi osoblja već su u 2010. gotovo prepolovljeni, saznajemo iz financijskog izvješća.

Najtiražniji hrvatski dnevni list je, tu nema iznenađenja niti u 2010. godini, Styrijin tabloid 24 sata. No niti on nije imun na negativan trend: dobit im je u odnosu na godinu ranije pala za 17 posto, na 5,7 milijuna eura, a prihodi iznose 33,5 milijuna eura i slabiji su za sedam posto. Bilježe i blagi pad tiraže: prema podacima koji su dostavili HGK-u, prosječno su dnevno prodavali 152.000 primjeraka, dok su oko 53.000 primjeraka dijelili besplatno. U 2009. prodavali su 163.000 primjeraka dnevno, što je također bio minus od deset posto u odnosu na godinu ranije. S obzirom da se u Styrijinim izdanjima hvale da im tiskara u srpnju radi punim kapacitetom, ostaje nam pričekati rezultate za 2011. u kojima bi trebao biti vidljiv ovoljetni tiražni bum.

Rastom svoje naklade, pogotovo nedjeljnog izdanja, ovoga ljeta hvali i Jutarnji list, no za potvrdu tog optimizma treba pričekati nova izvješća. Ipak, brojke njegovog izdavača EPH Medije u 2010. odudaraju od crnila Europapress holdinga, najvećeg izdavača u zemlji. Krovna tvrtka u vlasništvu Ninoslava Pavića i njemačkog WAZ-a, Europaress holdinga, više je nego prepolovila prihode: oni su u 2010. iznosili samo 19,4 milijuna eura, dok je gubitak, prvenstveno zbog velikih financijskih rashoda od osam milijuna eura, iznosio 7,1 milijuna eura.

S obzirom da Eurapress holding nije konsolidirao rezultate, EPH Media, koja je u njegovom vlasništvu, ima veće prihode od krovne tvrtke. EPH Media, izdavač Jutarnjeg lista i tjednika Globus, u 2010. je neočekivano povećao prihod za čak 50 posto, na 30,6 milijuna eura, pa je nakon gubitaške 2009. zabilježio dobit od 305.000 eura. Detaljnije izvješće o poslovanju EPH-a javnosti nije dostupno, plaćeni poslovni servisi daju samo šture brojke, pa ne možemo razlučiti je li značajni rast prihoda rezultat realnog rasta prodaje novina, ili se možda radi o reorganizaciji unutar EPH holdinga. Prema podacima koje su prijavili HGK-u, Jutarnji se lani prodavao u prosječno 66.000 primjeraka, što je za desetak tisuća manje u odnosu na konkurentski Večernjak.

Pozitivni rezultat Slobodne Dalmacije, koja je nakon velikih gubitaka u 2009. prošlu godinu zaključila s dobiti od 4,9 milijuna eura, posljedica je prodaje lanca kioska Slobodna Dalmacija-Trgovine Todorićevom Tisku. Sama Slobodna Dalmacija prošle se godine prodavala u 37.000 primjeraka dnevno, što je za nekoliko tisuća primjeraka bolji rezultat u odnosu na Novi list. Ovaj riječki dnevnik u 2010. je zabilježio pad prihoda od 11 posto, na 18,3 milijuna eura, i poslovnu godinu u kojoj se njegov vlasnik Robert Ježić našao pod udarom zakona zaključio sa 300.000 eura gubitka.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.