Hrvatska posla
Zemlja u kojoj škverovi postaju šoping-centri, škverane se tjera u skladištare, a brodonaručitelje u inozemstvo
U Hrvatskoj nam se nije isplatilo graditi. U Norveškoj je to znatno jeftinije, poglavito kad je riječ o karbonskom plovilu, kaže Ivica Tomić
Sredinom proljeća iduće godine u Hrvatsku će doploviti najveći karbonski putnički katamaran na svijetu. Stoga je i razumljivo da Ivici i Luki Tomiću osmijeh ne silazi s lica, piše slobodnadalmacija.hr
Otac i sin iz stare jeseničke brodarske familije u petak navečer vratili su se iz Norveške, da bi u subotu ujutro dočekali novinare SD u trlišu na svom 21 godinu starom brodu “Krilo”. Njihov posao stoljeća je pri kraju. Dok “Krilo” šminkaju i pripremaju za iduću turističku sezonu, u norveškom brodogradilištu “Brodrene Aa” za njih se gradi luksuzan katamaran s kojim će i prije Hrvatske ući u Europsku uniju. Najvjerojatnije će ga nazvati “Krilo Karbo” te ga pridružiti već spomenutom “Krilu” i osam godina starom dvotrupcu “Krilo Jet” kojim održavaju morsku prugu od Splita preko Hvara i Prigradice do Korčule.
No, ljubiteljima “sedme kore” to su već poznati podaci. Manje je, međutim, znano zbog čega su se Tomići po prinovu u floti otisnuli put nama daleke i, uvriježeno je mišljenje, skupe Skandinavije. I to iz zemlje koja obiluje škverovima u kojima u posljednje vrijeme uglavnom caruje besposlica. - Kratko i jasno, u Hrvatskoj nam se nije isplatilo graditi. U Norveškoj je to znatno jeftinije, poglavito kad je riječ o karbonskom plovilu. Istina, mi smo učinili sve da ostanemo u našoj zemlji, ali to jednostavno nije bilo moguće - kaže Ivica Tomić, započinjući zapravo priču koja bi, samo da je neka druga država u pitanju, graničila s ludošću.
No, u Hrvatskoj je sve moguće, pa i ovo što se dogodilo Tomićima. Vlast koja bi škverove, zbog manjka posla i pameti, najradije pretvorila u šoping-centre, a škverane u skladištare, brodonaručitelje tjera u inozemstvo. - A što da vam kažem, imena hrvatskih banaka koje su nas odbile kreditirati neću ni spominjati. Nismo im tada bili zanimljivi, a sada nas zovu i pitaju mogu li se ikako uključiti u projekt. A tek škverovi, pa ja ne znam koji bi to naš škver bio u stanju napraviti ovakav brod, ali ne zato što nam fali znanja, nego volje - i danas je ogorčen Ivica Tomić strahujući, kako kaže, da državi koja na ovakav način dopušta odljev novca nema pomoći. U Norveškoj su Tomići 7,5 milijuna eura kredita dobili za manje od mjesec dana. Rok otplate je deset godina, a kamata - 3,13 posto. Fiksno! Nepromjenjivo!
- Kod nas je to nemoguće dobiti, u najboljem slučaju imali biste promjenjivu kamatu veću od pet posto, a procedura bi trajala mjesecima. Norvežani pak i te kako brinu o stimuliranju svoga gospodarstva i izvoza. Nije njima ni na kraj pameti pokrivati gubitke škverova, nego ih na ovaj način potiču da budu konkurentni na tržištu - tvrdi Tomić senior, dodajući kako su banke u Hrvatskoj ipak manji problem (“s njima bismo se još nekako i dogovorili”) od tromih i nefleksibilnih škverova.
Ova jesenička obitelj, brodarstvom se bavi duže od “Jadrolinije”, u njihovu je vlasništvu bio i legendarni jedrenjak “Otac Luka” koji su 1989. godine dali izgraditi u - Apatinu. Već su tada, na neki način, bili avangarda. - Netko bi možda za 7,5 milijuna eura kupio sedam brodova. Kupio, pa ih gledao. A mi smo se odlučili za dvotrupac koji je zbog izradbenog materijala i oblika trupa te propulzije toliko ekonomičan da ćemo samo na uštedi goriva u odnosu na sadašnju potrošnju moći vraćati rate kredita. Uz to, kad uđemo u Europsku uniju bit ćemo spremni za doček strane konkurencije, štoviše, i mi ćemo se, ako to budemo željeli, s ovim brodom moći natjecati za linije u drugim zemljama - govori Luka Tomić, otkrivajući kako su već dobili (i, za sada, odbili) ponudu iz Norveške da nakon isporuke ovaj jedinstveni katamaran ostave u toj zemlji.
- Način poslovanja u Norveškoj mora nam biti primjer. Nismo išli u Kinu graditi brod kako bismo prošli jeftinije. Htjeli smo dobiti najbolji i najisplativiji proizvod, učinili smo sve da taj novac ostane u Hrvatskoj, ali smo doslovno bili otjerani. Da sam ministar u vladi možda bih i dobio kredit, kao što neki dobivaju, ali ovako nam nije bilo druge nego otići tamo gdje su nas dočekali raširenih ruku i gdje ćemo, prvom prilikom, opet otići - zaključuje Ivica Tomić dok mu se smiješak, pri samom pomisli na Norvešku, vraća na lice.
SD/eZd
Vezane vijesti
-
Norveška reprezentacija zaustavila je pobjednički niz hrvatskih rukometašica na Europskom prvenstvu u Danskoj svladavši ih u subotnjem dvoboju u Koldingu sa 36-25 (15-14), čime su osigurale prvo mjesto u skupini 2 glavne faze i plasman u polufinale.
-
U posljednje tri godine Srbija je privukla gotovo sedam milijardi eura direktnih stranih investicija, što je za oko četiri milijarde eura više nego Hrvatska. Naši istočni susjedi ulagačima su atraktivni prvenstveno zbog značajnih državnih subvencija, poreznih rasterećenja i jeftine radne snage.
-
Prvo izdanje izvještaja Global tourism locations of the future 2017/2018 (Globalne turističke destinacije budućnosti), vodeće britanske publikacije Financial Timesa za biznis fDi Magazine, svrstalo je Hrvatsku na visoko sedmo mjesto destinacija s najvećim potencijalom za investiranje u turizam.
-
Fjällräven Polar je 300 kilometara dugo putovanje psećom zapregom kroz arktičku divljinu. 20 običnih ljudi iz cijeloga svijeta prijavljuje se za sudjelovanje u pustolovini života. Putuju iz Signaldalena u Norveškoj do Väkkäräjärvija u Švedskoj.
Izdvojeno
-
Tjedni horoskop od 16. do 22. prosinca 2024.
-
U petak 13. prosinca otvorene su prijave za Akademiju Raise the Bar, besplatni obrazovni program Coca-Cole HBC Adria, koji je namijenjen konobarima, baristima i barmenima s najmanje godinu dana radnog iskustva u ugostiteljstvu i turizmu.
-
Oni koji uspješno prođu natjecanje moći će se prijaviti na ograničene javne pozive za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih investicijama te ostvariti pravo na najviše 25.000 eura po projektu
-
U sklopu cjelogodišnjeg programa obilježavanja 50. godišnjice kluba, KK Aleta Puntamika organizira još jedan događaj sportsko-humanitarnog karaktera.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.