Biznis

Najviša stopa poreza u Europi

Ugostitelji poručili: Uz PDV od 25 posto dižemo cijene

Ugostitelji poručili: Uz PDV od 25 posto dižemo cijene

PDV od 25 posto uništio bi i ono malo zdravog poslovanja u hotelijerstvu i turizmu uopće, smanjio potrošnju, poslao lošu poruku investitorima, ali i javnosti

Još uvijek traju razgovori o nižoj stopi PDV-a u turizmu i početku njezine primjene. No, vjerujem kako ćemo termine imati u skorije vrijeme - kazao je Veljko Ostojić, ministar turizma, odgovarajući na naše pitanje kada će se znati stopa PDV-a za turizam i od kada bi se ona primjenjivala, piše slobodnadalmacija.hr

Neslužbene informacije iz Vlade kažu kako traju žestoke rasprave o prijedlogu državnih financijera da se međustopa za turizam od 10 posto, koja je trebala biti uvedena od ožujka ove godine, odgađa za iduću godinu. No, kako će istodobno s donošenjem novog državnog proračuna biti donesena i nova jedinstvena stopa PDV-a od 25 posto, to bi onda značilo da će turizam najmanje sljedećih 10 mjeseci raditi s takvom stopom poreza, najvišom u Europi. Ako bi se turizam prisililo da u ovoj godini radi po stopi od 25 posto, onda je riječ o iznimno opasnoj odluci za najvažniju gospodarsku granu u Hrvatskoj. PDV od 25 posto uništio bi i ono malo zdravog poslovanja u hotelijerstvu i turizmu uopće, smanjio potrošnju, poslao lošu poruku investitorima, ali i javnosti.

Jer, nije riječ samo o ta dva posto većeg PDV-a, nego o politici ove Vlade prema turizmu. To bi izazvalo nered na tržištu i nesagledivu štetu, pa dajemo apsolutnu potporu ministru Ostojiću u njegovim nastojanjima da turizam dobije konkurentnije okvire poslovanja, kakvi su i najavljeni. Sve drugo bio bi puki populizam umjesto očekivanih sadržajnih promjena. Taj kratkoročno pogrešan potez imao bi dugoročno loše posljedice za turizam - kaže Kristijan Šustar, predsjednik Hrvatske udruge poslodavaca u hotelijerstvu, još uvijek se nadajući kako će Vlada ispuniti obećano i turizmu već od ove sezone dati 10-postotni PDV.

Jedini argument koji je protiv najavljene odluke o turističkom PDV-u od 10 posto jest punjenje državnog proračuna, koji bi u tom slučaju u prvi mah izgubio određena sredstva smanjivanjem PDV-a, ali dugoročno bi sigurno profitirao kroz veću potrošnju, slažu se u turističkom sektoru. - Prema prvim procjenama Porezne uprave, smanjenje PDV-a s 23 na 10 posto na usluge ugostitelja (bez žestokog pića) državnom proračunu bi uzelo 200 milijuna kuna. Ipak, čini mi se da bi ta brojka trebala biti nešto veća. Ministarstvo financija upravo radi simulacije i uskoro ćemo imati podatke o tome - kaže ministar Ostojić, dok ugostitelji tvrde kako bi povećani PDV za dva posto značio i rast cijena njihovih usluga.

- Jednostavno je nemoguće načiniti kalkulaciju da uz 25 posto PDV-a, koliko nam najavljuju, ugostitelji zadrže sadašnje cijene. Takav PDV će rezultirati poskupljenjem energenata, vode, namirnica u ugostiteljstvu, mliječnih proizvoda, pa će onda i naše cijene morati biti veće, a to znači manju potrošnju i manju zaradu i ugostiteljima i državi od PDV-a. Već sada je kava u Europi više od dva eura, a kod nas sedam do devet kuna u kojima je 23 posto PDV-a – kaže Ante Mihić, predsjednik Ceha ugostitelja Hrvatske obrtničke komore.

A kako bi u prihodovnoj strani hotelijera izgledao PDV od 25 posto koji najavljuju za usluge izvanpansionske potrošnje u hotelijerstvu, izračunao nam je hotelski manadžer na primjeru svojega bruto prometa izvanpansionske potrošnje od lanjske godine. Na hotelskim šankovima i u restoranima prihod je bio 620 tisuća kuna, od čega su 142 tisuće dali za PDV po stopi od 23 posto. Sa stopom od 25 posto, taj izdatak bi im bio 155 tisuća kuna, odnosno desetak posto više, a sa stopom od 10 posto za PDV bi izdvojili 62 tisuće kuna, odnosno upola manje.

- Ako je hotelski gost trošio samo 20 kuna dnevno, za tjedan dana dvoje ljudi u hotelu su potrošili na piće 280 kuna, od kojih je hotel do sada davao 64,40 kuna za PDV, s povećanom stopom uz zadržavanje istih cijena davao bi 70 kuna državi, a sa stopom od 10 posto 28 kuna. Jasno je da bi bilo prostora za snižavanje cijena ugostiteljskih usluga s prepolovljenim PDV-om - kaže naš sugovornik koji zbog poslovnih podataka o tvrtki želi ostati anoniman. - U nizu turističkih zemalja pokazalo se da spuštanje PDV-a na turističke usluge, čak i u vrijeme najteže gospodarske krize, ima vrlo dobar utjecaj na proračun, odnosno na povećanje prometa - kaže ministar Ostojić.

S druge strane, na dugi rok taj je potez jamstvo dizanja konkurentnosti sektora. - Također, prvo s uvođenjem porezne blagajne, ali i sa spuštanjem PDV-a, siguran sam da će se smanjiti dobar dio sive ekonomije u turizmu. Iz prakse je, naime, poznato da se uz porez manji od deset posto ne isplati “varati državu”. Smanjenje PDV-a je, uostalom, čimbenik povećanja investicijske atraktivnosti neke zemlje jer nije isto ulagaču kazati da će mu PDV biti 23, 25 ili deset posto - mišljenje je ministra Ostojića, koje dijeli turistički sektor u očekivanju konačne odluke Vlade.

SD/eZd


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.