Biznis

EU

Jeftini Lidl stisnut će Konzum i Plodine

Jeftini Lidl stisnut će Konzum i Plodine

'Dobro došli u Uniju niskih cijena! EU dolazi! EUšteda!' Uoči pristupanja Uniji strani trgovački lanci započeli su agresivnu marketinšku kampanju budeći eurofiliju kod potrošača i uvjeravajući ih da će im članstvo u EU-u donijeti olakšanje za novčanike u vidu trajnog sniženja 'sladoleda i pojedinih salama'. Kako će im uzvratiti domaći Konzum, Plodine i Diona? Kako će odgovoriti na strategiju diskontera, koji imaju jače nabavne linije preko kojih će nakon ukidanja carina moći ponuditi jeftiniju robu? Hoće li Todorić, Gavrilović i Ćurković 'braniti' hrvatsku proizvodnju ili će i oni sve više puniti police uvoznim proizvodima?.

Tri maloprodajna lanca u domaćem vlasništvu, Konzum, Plodine i Dionu, pitali smo spremaju li i oni kakvu europsku kampanju, kako će odgovoriti na poteze konkurencije koja je u stranom vlasništvu i hoće li na njihovim policama uskoro biti manje domaće robe?

Iz Konzuma i Dione odgovorili su da će nam članstvo u EU-u sigurno donijeti niže cijene uvoznih proizvoda. U Gavrilovićevom lancu otvoreno kažu da će značajnije rasti broj uvoznih proizvoda: 'Ulazak RH u EU svakako će biti popraćen padom cijena uvoznih proizvoda. Početak tog trenda već sada se može primijetiti kod većeg broja maloprodajnih lanaca (i cijena robnih marki koje uvoze u RH), a možemo očekivati i značajniji rast udjela uvoznih proizvoda u drugoj polovici 2013. godine. Također, smatramo da će i distributeri stranih principala korigirati svoje marže, čime će otvoriti prostor za daljnje sniženja cijena', odgovorili su iz Dione. Iako će iskoristiti povoljnije uvjete nabave, u planiranim kampanjama neće naglašavati ulazak Hrvatske u EU.

U Todorićevom lancu izbjegli su odgovoriti na pitanje hoće li se smanjiti broj domaćih proizvoda na njihovim policama: 'Ulazak Hrvatske u EU donijet će određene promjene na tržištu. One će se svakako događati i u smislu manjih troškova za neke uvozne proizvode, što će se odraziti i na snižavanje cijena.'
Iz drugog po veličini domaćeg lanca, Plodina, poručili su da uprava ne želi odgovoriti na naša pitanja.

Analitičar Damir Novotny smatra da će EU donijeti pritisak i domaćim lancima i dobavljačima te objašnjava zašto su strani lanci u prednosti, bez obzira na činjenicu da se carine ukidaju jednima i drugima: 'Diskonteri koji se opskrbljuju na europskom tržištu izvršit će veliki pritisak na Konzum i Plodine. Mercator se prodaje, pa je pitanje što će biti s njim i tko će ga preuzeti. Prednost je diskontera, posebno Schwarz grupe (Lidl i Kaufland), što u nabavnom lancu imaju čitav niz dobavljača koji će moći plasirati robu po nižim cijenama.'

Novotny upozorava i na činjenicu da ćemo, zbog znatno višeg PDV-a na hranu, ostati i dalje skuplji u odnosu na susjednu Italiju i Austriju, što će domaćim lancima stvoriti dodatni pritisak.

'Konzum i Plodine naći će se pod pritiskom, a pitanje je hoće li se prilagoditi i pronaći nove nabavne lance. U svakom slučaju, bit će im teško. Agrokor je u posebno zahtjevnom položaju jer je njegova maloprodaja povezana s njegovom proizvodnjom, ali i dugoročnim odnosima s domaćim dobavljačima. Tako, primjerice, Konzum prodaje sokove Jamnice i Vindije, dok Lidl nema takve 'moralne' obaveze', komentirao je Novotny za tportal. Što će biti s domaćim proizvođačima, hoće li ih istisnuti jeftinija strana roba i hoće li ih domaći lanci braniti? 'Obrana domaće proizvodnje je besmislica', smatra ovaj analitičar, 'jer je cijeli EU domaće tržište nakon 1. srpnja.'

Za njega je izvjesno samo to da će domaći lanci nabavljati robu tamo gdje im je jeftinija kako bi odgovorili na zahtjeve potrošača i pritisak konkurencije.

'Strani će se brandovi, kao Milka, sigurno proširiti, ali to ne znači da će kupci odustati od Dorine ako je Kraš u stanju spustiti cijene na razinu Krafta', komentirao je. Smatra da domaće proizvođače, kao što su Kraš, Zvečevo i Koestlin čeka restrukturiranje jer su 'predugo živjeli uz državnu pomoć'.

Konzultant Dragan Munjiza, inače bivši direktor Konzuma, kaže da ulazak u EU neće naštetiti najboljim brandovima, kao što su Bajadera ili Jana, koje ljudi prepoznaju kao kvalitetne. 'Uostalom, Jana i Studena već su na domaćem terenu porazile Coca-Colinu vodu. Sigurno je da će kupci htjeti istarski pršut, slavonski kulen ili bračko ulje, ali samo ako proizvođači imaju pravi, ozbiljan certifikat kojim mogu garantirati izvornost, a ne ovaj HGK-ov. Tko ima novaca, kupovat će ih. Neće biti nikakav problem s A brandovima, ali hoće s onima B i C', komentirao je Munjiza.
Sudbina slabijih brandova, smatra ovaj konzultant, jest takva da će morati proizvoditi robne marke za druge trgovačke lance ili će se prodati. 'Bilo bi logično da, recimo, Kraš proizvodi neku robnu marku za Atlantic grupu ili da, recimo, Zvečevo preuzme Nestle,' kazao je.

Za uspjeh domaćih trgovačkih lanaca u EU-u, Munjiza smatra da će puno bolje proći oni koji su slabo zaduženi (kao što je Tommy) jer im je cijena kapitala jeftinija. Što se tiče odnosa s dobavljačima, kaže da iako je logično da veliki lanci imaju bolje uvjete, puno toga ovisi o sposobnosti pregovaranja te da 'nekad i mali lanci vrlo dobro pregovaraju'. 


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.