EU
Jeftini Lidl stisnut će Konzum i Plodine
'Dobro došli u Uniju niskih cijena! EU dolazi! EUšteda!' Uoči pristupanja Uniji strani trgovački lanci započeli su agresivnu marketinšku kampanju budeći eurofiliju kod potrošača i uvjeravajući ih da će im članstvo u EU-u donijeti olakšanje za novčanike u vidu trajnog sniženja 'sladoleda i pojedinih salama'. Kako će im uzvratiti domaći Konzum, Plodine i Diona? Kako će odgovoriti na strategiju diskontera, koji imaju jače nabavne linije preko kojih će nakon ukidanja carina moći ponuditi jeftiniju robu? Hoće li Todorić, Gavrilović i Ćurković 'braniti' hrvatsku proizvodnju ili će i oni sve više puniti police uvoznim proizvodima?.
Tri maloprodajna lanca u domaćem vlasništvu, Konzum, Plodine i Dionu,
pitali smo spremaju li i oni kakvu europsku kampanju, kako će odgovoriti
na poteze konkurencije koja je u stranom vlasništvu i hoće li na
njihovim policama uskoro biti manje domaće robe?
Iz Konzuma i Dione odgovorili su da će
nam članstvo u EU-u sigurno donijeti niže cijene uvoznih proizvoda. U
Gavrilovićevom lancu otvoreno kažu da će značajnije rasti broj uvoznih
proizvoda: 'Ulazak RH u EU svakako će biti popraćen padom cijena uvoznih proizvoda.
Početak tog trenda već sada se može primijetiti kod većeg broja
maloprodajnih lanaca (i cijena robnih marki koje uvoze u RH), a možemo
očekivati i značajniji rast udjela uvoznih proizvoda u
drugoj polovici 2013. godine. Također, smatramo da će i distributeri
stranih principala korigirati svoje marže, čime će otvoriti prostor za
daljnje sniženja cijena', odgovorili su iz Dione. Iako će iskoristiti
povoljnije uvjete nabave, u planiranim kampanjama neće naglašavati
ulazak Hrvatske u EU.
U Todorićevom lancu izbjegli su odgovoriti na pitanje hoće li se
smanjiti broj domaćih proizvoda na njihovim policama: 'Ulazak Hrvatske u
EU donijet će određene promjene na tržištu. One će se svakako događati i
u smislu manjih troškova za neke uvozne proizvode, što će se odraziti i na snižavanje cijena.'
Iz drugog po veličini domaćeg lanca, Plodina, poručili su da uprava ne želi odgovoriti na naša pitanja.
Analitičar Damir Novotny smatra da će EU donijeti
pritisak i domaćim lancima i dobavljačima te objašnjava zašto su strani
lanci u prednosti, bez obzira na činjenicu da se carine ukidaju jednima i
drugima: 'Diskonteri koji se opskrbljuju na europskom tržištu izvršit
će veliki pritisak na Konzum i Plodine. Mercator se prodaje, pa je pitanje što će biti s njim i tko će ga preuzeti. Prednost je diskontera, posebno Schwarz grupe (Lidl i Kaufland), što u nabavnom lancu imaju čitav niz dobavljača koji će moći plasirati robu po nižim cijenama.'
Novotny upozorava i na činjenicu da ćemo, zbog znatno višeg PDV-a na
hranu, ostati i dalje skuplji u odnosu na susjednu Italiju i Austriju,
što će domaćim lancima stvoriti dodatni pritisak.
'Konzum i Plodine naći će se pod pritiskom, a pitanje je hoće li se
prilagoditi i pronaći nove nabavne lance. U svakom slučaju, bit će im
teško. Agrokor je u posebno zahtjevnom položaju jer je
njegova maloprodaja povezana s njegovom proizvodnjom, ali i dugoročnim
odnosima s domaćim dobavljačima. Tako, primjerice, Konzum prodaje sokove Jamnice i Vindije, dok Lidl nema
takve 'moralne' obaveze', komentirao je Novotny za tportal. Što će biti
s domaćim proizvođačima, hoće li ih istisnuti jeftinija strana roba i
hoće li ih domaći lanci braniti? 'Obrana domaće proizvodnje je
besmislica', smatra ovaj analitičar, 'jer je cijeli EU domaće tržište
nakon 1. srpnja.'
Za njega je izvjesno samo to da će domaći lanci nabavljati robu tamo gdje im je jeftinija kako bi odgovorili na zahtjeve potrošača i pritisak konkurencije.
'Strani će se brandovi, kao Milka, sigurno proširiti, ali to ne znači da
će kupci odustati od Dorine ako je Kraš u stanju spustiti cijene na
razinu Krafta', komentirao je. Smatra da domaće proizvođače, kao što su
Kraš, Zvečevo i Koestlin čeka restrukturiranje jer su 'predugo živjeli
uz državnu pomoć'.
Konzultant Dragan Munjiza, inače bivši direktor
Konzuma, kaže da ulazak u EU neće naštetiti najboljim brandovima, kao
što su Bajadera ili Jana, koje ljudi prepoznaju kao kvalitetne.
'Uostalom, Jana i Studena već su na domaćem terenu porazile Coca-Colinu
vodu. Sigurno je da će kupci htjeti istarski pršut, slavonski kulen ili
bračko ulje, ali samo ako proizvođači imaju pravi, ozbiljan certifikat
kojim mogu garantirati izvornost, a ne ovaj HGK-ov. Tko ima novaca,
kupovat će ih. Neće biti nikakav problem s A brandovima, ali hoće s
onima B i C', komentirao je Munjiza.
Sudbina slabijih brandova, smatra ovaj konzultant, jest
takva da će morati proizvoditi robne marke za druge trgovačke lance ili
će se prodati. 'Bilo bi logično da, recimo, Kraš proizvodi neku robnu
marku za Atlantic grupu ili da, recimo, Zvečevo preuzme Nestle,' kazao
je.
Za uspjeh domaćih trgovačkih lanaca u EU-u, Munjiza smatra da će puno bolje proći oni koji su slabo zaduženi
(kao što je Tommy) jer im je cijena kapitala jeftinija. Što se tiče
odnosa s dobavljačima, kaže da iako je logično da veliki lanci imaju
bolje uvjete, puno toga ovisi o sposobnosti pregovaranja te da 'nekad i
mali lanci vrlo dobro pregovaraju'.
Vezane vijesti
-
-
Najveći trgovački lanac po ostvarenim prihodima je Todorićev Konzum
-
-
U povodu uskrsnih blagdana, Konzum je odlučio nagraditi svoje zaposlenike, pa će uz uskrsnicu, koja im pripada po kolektivnom ugovoru, imati i dva slobodna dana, na Uskrs i Uskrsni ponedjeljak, rekli su nam jučer u Konzumu.
Izdvojeno
-
Objavljeni su privremeni rezultati Natječaja za raspodjelu subvencije smještaja kod privatnog stanodavca za grad Gospić i Zadar.
-
Posjetite Exclusive Change poslovnice u Zagrebu ili Splitu i iskoristite nove mogućnosti koje tvrtka nudi.
-
Premijer Andrej Plenković razriješio je u petak ujutro Vilija Beroša dužnosti ministra zdravstva.
-
Slučajevi ospica porasli su za 20 posto prošle godine, potaknuti nedostatnim cijepljenjem u najsiromašnijim zemljama svijeta i onima pogođenima sukobima, objavili su Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) i američki Centar za kontrolu i prevenciju bolesti (CDC).
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.