EU pravila
Hoće li jaja u Hrvatskoj postati hrana za bogate?
Hrvatska danas ima samo sedam poljoprivrednih proizvoda koje proizvodi u količinama dostatnim za vlastite potrebe. Prema svemu sudeći, ta će brojka već uskoro biti manja za još jedan
Hrvatska bi, prema pisanju Glasa Slavonije, vrlo vjerojatno trebala postati veliki uvoznik i kokošjih jaja, proizvoda kojeg je do sada imala u samodostatnim količinama, no zbog prilagodbi propisima i direktivama Europske unije te pri njezinu ulasku u EU ispregovaranim prijelaznim razdobljima, to više ne bi trebalo biti tako.
U Hrvatskoj se godišnje proizvede oko 750 milijuna komada jaja ili 175 jaja po stanovniku. Tako je naša zemlja prema potrošnji jaja po stanovniku u donjoj skupini zemalja EU-a, ali je među vodećima kada je u pitanju njihovo izravno konzumiranje.
Naime, dok se u najrazvijenijim zemljama jaja jedu uglavnom kao
prerađevine, odnosno kao dodaci drugim proizvodima, u Hrvatskoj se i
danas najčešće jedu kuhana ili pečena 'na oko' i kao kajgana. To i stoga
što su jeftina jaja zapravo 'sirotinjsko meso' i odličan proizvod
zamjena skupom mesu.
No, ako se nešto hitno ne učini, Hrvatska će u dogledno vrijeme u
velikom obujmu ostati bez vlastitih jaja, a ona će, što bi drugo, enormno poskupjeti i možda postati hrana bogatih. Naime, u sljedećih deset mjeseci proizvodnja jaja rapidno će padati jer će hrvatski farmeri prestajati s njihovom proizvodnjom. Razlog je u tome što je njihova oprema zastarjela, odnosno nije u skladu s EU normativima za kokoši nesilice u kaveznom uzgoju koje su hrvatski pregovarači prihvatili u pristupnim pregovorima.
U Hrvatskoj danas ima registriranih 170 farmi za proizvodnju kokošjih
konzumnih jaja u rasponu kapaciteta od 100 do 300 tisuća kokoši, odnosno
ukupno 2,4 milijuna koka. Za sada samo u devet farmi ukupnog kapaciteta
606.930 nesilica kokoši nesu jaja u takozvanom obogaćenom kaveznom
uzgoju, odnosno u novim kavezima koji udovoljavaju svim uvjetima EU-a,
kakva je i ona najusvremenija - osječkog Žita kod Vuke. Preostale farme
još imaju stare tijesne kaveze čiji vlasnici, sukladno prihvaćenim
pretpristupnim perogovorima, od 1. srpnja u njih više ne smiju
useljavati mlade pilenke.
Nadalje, sukladno propisima, iz farmi useljenih prije 1. srpnja jaja se
smiju plasirati na tržište samo u Hrvatskoj, do isteka proizvodnog
ciklusa, što je u najboljem slučaju još kojih 15 mjeseci. A to pak znači
da će se u takvim farmama sljedećih 12-13 mjeseci proizvodnja gasiti,
ako stari kavezi ne budu zamijenjeni novima. A izgledi da će svi
vlasnici farmi sa starim kavezima, a takvih je računa se oko 95 posto,
do kraja proizvodnje pripremiti zamjenu s kavezima koji udovoljavaju
propisanim uvjetima minimalni su, bolje reći - nikakvi. To više što za
zamjenu starih kaveza novima po jednoj kokoši treba uložiti najmanje 20
eura! Proizvođači jaja, posebno oni manji, taj novac nemaju i teško će
na bilo koji način do njega doći.
Opširnije pročitajte OVDJE.
Vezane vijesti
-
Od početka pandemije Ministarstvo poljoprivrede je za gotovo 18.000 korisnika isplatilo 675 milijuna kuna kroz 13 novih mjera pomoći, kreiranih za pružanje podrške poljoprivrednicima i ribarima uslijed tržišnih poremećaja izazvanih širenjem bolesti COVID-19.
-
Ministrica poljoprivrede Marija Vučković izjavila je u subotu da je Ministarstvo ove godine s tržišta povuklo blizu 80 proizvoda zbog etilen oksida, više nego u cijeloj prošloj godini, a da to radi jer želi zaštititi potrošače.
-
Želimo li hrvatsko selo spasiti od izumiranja, promjene moraju biti brze i sveobuhvatne, kažu lokalni poduzetnici koji od EU-a očekuju poticanje infrastrukturnih projekata, digitalnu transformaciju i ekološke programe, obećanja sadržana u dugoročnoj viziji za ruralna područja koju je nedavno predstavila Europska komisija (EK).
-
U spomen na 14. travnja 2015. godine kada je prvi hrvatski prehrambeni proizvod odnosno naziv Krčki pršut registriran u Europskoj uniji kao zaštićena oznaka zemljopisnog podrijetla, Hrvatski sabor je donio Odluku kojom se 14. travnja obilježava kao Dan zaštićenih hrvatskih autohtonih proizvoda.
Izdvojeno
-
Ozbiljna ekološka promišljanja inspirirala su ovogodišnju božićnu dekoraciju Škole primjenjene umjetnosti i dizajna!
-
Tjedni horoskop od 16. do 22. prosinca 2024.
-
U petak 13. prosinca otvorene su prijave za Akademiju Raise the Bar, besplatni obrazovni program Coca-Cole HBC Adria, koji je namijenjen konobarima, baristima i barmenima s najmanje godinu dana radnog iskustva u ugostiteljstvu i turizmu.
-
Oni koji uspješno prođu natjecanje moći će se prijaviti na ograničene javne pozive za dodjelu bespovratnih sredstava namijenjenih investicijama te ostvariti pravo na najviše 25.000 eura po projektu
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.