Biznis

Njemačka

Sve se manje kupuje u "običnim" trgovinama u središtu grada

Sve se manje kupuje u

Njemački trgovci su zadovoljni prometom za ove blagdane. Po svemu sudeći, potrošit će se i više od 86,7 milijardi eura u posljednja dva mjeseca. Ali sve se manje kupuje u "običnim" trgovinama u središtu grada, piše Deutsche Welle.

Osobito u ovim blagdanskim danima, internetska trgovina bilježi nove rekorde. Iako će konačna računica biti poznata tek početkom veljače, njemački trgovci su i više nego zadovoljni ovim Božićem. Za ovaj tradicionalni blagdanski vrhunac poslovne godine od studenog do prosinca je udruga HDE (Handelsverband Deutschland) računala sa rastom od 2% u odnosu na prošlu godinu i ukupan volumen od 86,7 milijardi eura koliko će se potrošiti na poklone i pripremu za blagdane. Trgovina još traje jer su mnogi "pod borom" dobili tek omotnicu sa novčanicama koje će tek potrošiti ovih dana - i po svemu sudeći, prognoza će biti i premašena.

Od tog iznosa je već oko 11 milijardi eura u ovim danima potrošeno u internetskim trgovinama. Zbog navale su u nekima od njih već u prvoj polovici prosinca prestali jamčiti da će roba biti isporučena prije Božića. S druge strane, osobito u malenim i srednjim trgovinama čak i u ovim blagdanskim danima nije bilo mnogo razloga za radost.

Odumiranje trgovina

Jer dok udruga HDE bilježi rast ukupnog prometa, isto tako upozorava kako bi već u najskorije vrijeme mnoštvo trgovina u središtima gradova moglo zauvijek zatvoriti svoja vrata: "Prije svega male i obiteljske trgovine su izložene sve većem pritisku. Do 2020. bi zbog ove strukturne promjene moglo u Njemačkoj nestati i do 50 tisuća trgovina", procjenjuje Stefan Genth, poslovođa Udruge trgovaca HDE u razgovoru za list Ruhr Nachrichten.

To je već ozbiljan problem o kojem se govori i u Udruzi njemačkih gradova i općina. Njen čelnik, Gerd Landsberg upozorava kako "prazni izlozi u središtima naših gradova vode u spiralu u kojoj sve postaje još gore, a središta naših gradova gube na atraktivnosti". Spirala o kojoj govori je jasna: pored trgovine koja je oblijepljena papirom i na kojoj piše "iznajmljuje se" nikad neće otvoriti nekakva ekskluzivna trgovina, nego će prije biti da će morati zatvoriti i slijedeća. Jer čitava ulica dobiva ugođaj propasti gdje više niti kupci ne zalaze.

U Njemačkoj je osobito kritično u gradovima u pokrajinama na istoku zemlje. Tamo se zapravo poklopilo više trendova: osim sve češće kupovine preko interneta u tim pokrajinama je i sve manje stanovnika u tamošnjim gradovima. Povrh toga, mnoge obiteljske trgovine na zapadu zemlje spašava samo što su u neko "zlatno" doba možda kupili i čitavu zgradu u kojoj se njihova trgovina nalazi. Kada bi morali plaćati i najamninu kao što to čine "nove" trgovine u mnogim gradovima pokrajina Sachsen-Anhalt, Tirinške ili Saske, i one bi već morale odavno zatvoriti svoja vrata.

Kad jedna trgovina zatvori svoja vrata, onda je opasno i za susjedne trgovine. U središtima gradova - kao ovdje u Schwerinu - se već širi pustoš gdje kupci više niti nemaju razloga dolaziti.

S druge strane, savjetnička agencija za managment Porsche Consulting je i u ispitivanju mušterija utvrdila kako je svakom drugom ispitanom "veoma važno" isprobati nešto prije kupnje. "To je jasan glas za lokalne trgovine u gradovima", smatra stručnjak Porsche Consultinga David Blecher. Povrh toga, 85% građana Njemačke polaže "veliku pažnju" na osobno savjetovanje u kupnji proizvoda vrednijeg od 500 eura - dakle kod kupnje namještaja, računala ili elektroničkih uređaja. Osam od deset mušterija je tada također spremno i platiti nešto više nego što bi možda platili preko interneta. Ali i gradovi moraju učiniti više da kupovina za mušterije postane doživljaj i emocionalna ugoda.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.