Biznis

Podjela Istok-Zapad ostaje ista

Predstavljeni rezultati EOS-ovog istraživanja navika plaćanja u Hrvatskoj 2016

Predstavljeni rezultati EOS-ovog istraživanja navika plaćanja u Hrvatskoj 2016

Velika Britanija je u znaku nesigurnosti, Rusija učvršćuje svoju poziciju, dok Grčka zaostaje za Europom.

U 2015. godini uredno plaćanje u Europi znatno se bilo poboljšalo u odnosu na prethodnu godinu, međutim, sada se primjećuje prekid tog pozitivnog trenda. Udio računa plaćenih na vrijeme u prosjeku iznosi 80 posto u zapadnoj Europi (2015: 81 posto), a 74 posto u istočnoj Europi (2015: 75 posto). Istodobno, tvrtke produljuju rokove plaćanja za klijente; odobravaju 36 dana u prosjeku za plaćanje svojih računa, što je dva dana dulje nego u prethodnoj godini. U Velikoj Britaniji to je do četiri dana (2016: 35 dana), a u Mađarskoj je produljenje za sedam dana (2016: 38 dana). Ovo su podatci EOS istraživanja "European Payment Practices" za 2016. godinu, za koje je istraživački institut TNS Infratest, anketirao na tržištu 3.000 donositelja odluka iz 14 različitih europskih zemalja.

"Ako usporedimo rezultate naših istraživanja u posljednjih nekoliko godina, vidimo da postoji veza između rokova plaćanja i discipline plaćanja", kaže Hans-Werner Scherer, predsjednik Uprave EOS Grupe. "Suprotno pretpostavci da će se udio plaćanja na vrijeme povećati kroz duže rokove plaćanja, čini se da kupci kasne s plaćanjem i nakon isteka rokova. Tu je uključen i nedostatak ažurnosti te zaboravljeni računi", kaže gospodin Scherer. "Ako se ovaj trend produljavanja rokova nastavi i dalje, očekujemo da će se i praksa plaćanja pogoršati. Osim toga, u kontekstu ekonomskih prognoza, preporučamo radije kraće uvjete plaćanja, nego duže."

Velika Britanija je uznemirena zbog Brexit neizvjesnosti

Britanske tvrtke su u odnosu na ostatak zapadne Europe, drastično produžile rokove plaćanja za svoje klijente. Sada su odobrena četiri dodatna dana za plaćanje računa, u prosjeku 35 dana (vidi graf). Istovremeno, udio kasno plaćenih računa i nenaplaćenih potraživanja porastao je za tri posto i sada je na 23 posto. Usporedbe radi, ovo je najviša vrijednost u Zapadnoj Europi.

Nesigurnost vezana uz napuštanje Europske unije ogleda se i u ekonomskom ciklusu. "Britanske tvrtke zaustavljaju investicije i strateške odluke do onog trenutka kad će moći procijeniti posljedice referenduma.", kaže predsjednik Uprave.

Europa i dalje na nizbrdici

U istočnoj Europi, grčke tvrtke ponovno se susreću s rastom nenaplaćenih potraživanja i kasnim plaćanjem računa. U usporedbi s 2015., taj postotak je povećan za dva posto i sada je 28 posto. Prošle godine, grčke tvrtke još uvijek su u stopu pratile vrijednosti Rusije i Bugarske (kašnjenja i nenaplaćena potraživanja od 26 posto), dok se u 2016. disciplina plaćanja znatno više smanjila nego u ostalim zemljama istočne Europe. U međuvremenu, konsolidacija je vidljiva u Rusiji. Tamo su potraživanja tvrtki održavana na prošlogodišnjoj stopi od 26 posto računa plaćenih s odgodom ili uopće neplaćenih. Međutim u poretku istočne Europe, Slovačka i Mađarska su isto tako značajno odskočile s visokim udjelom nenaplaćenih potraživanja, u prosjeku pet posto (2015: tri posto).

S iznimkom negativnih primjera Velike Britanije i Belgije, koje u rangiranju pokazuju najmanji udio potraživanja plaćenih na vrijeme (77 i 79 posto), ostale zapadnoeuropske zemlje održavaju barem istu razinu u navikama plaćanja. U prosjeku, svaki peti račun u zapadnoj Europi se plaća s kašnjenjem ili se uopće ne plaća.

"Ukupna usporedba istok-zapad i razlika u navikama plaćanja ostaje ista. Međutim, u sljedećih nekoliko godina bit će uzbudljivo na terenu; čak i sada, poljski i hrvatski klijenti su bolji od Britanaca u plaćanju svojih računa na vrijeme." kaže gospodin Scherer.

Raste povjerenje u industriju naplate potraživanja

U Europi, 44 posto ispitanih tvrtki surađuje s pružateljima usluga za upravljanje svojim potraživanjima. Time se nastavlja trend iz 2014. godine: prije dvije godine, u prosjeku samo 35 posto tvrtki povjerilo je svoju naplatu vanjskim stručnjacima za naplatu potraživanja. "Kao što pokazuje EOS istraživanje, europske tvrtke imaju sve više povjerenja u industriju", kaže predsjednik Uprave Scherer. "Ispitanici su potvrdili pozitivno iskustvo u suradnji sa stručnjacima za naplatu potraživanja. Ostvaruju priliv novca u tvrtki, a istovremeno se mogu usredotočiti na svoju osnovnu djelatnost."

Njemačke tvrtke zadržale se visoku disciplinu u plaćanju

Njemački klijenti su najpouzdanije platiše u Europi: 83 posto računa plaćaju na vrijeme. Što se tiče rokova plaćanja, Njemačka je također vodeća u Europi: nigdje u tvrtkama nisu odobreni kraći rokovi plaćanja. Kao i prethodne godine, njemačke tvrtke dobro su pozicionirane s obzirom na upravljanje potraživanjima - većina tvrtki ne vidi posebne izazove u upravljanju svojih potraživanja (32 posto) ili u želji zadržavanja postojećeg stanja (12 posto) u sljedeće dvije godine.

"Promatrali smo taj stav više od tri godine. Međutim, rezultati ankete pokazuju da ukoliko plaćanje kasni, tvrtke toleriraju duže razdoblje čekanja", kaže Klaus Engberding, član Uprave EOS Grupe odgovoran za Njemačku. Nakon što je rok plaćanja istekao, njemački klijenti koriste u prosjeku još 23 dana za plaćanje svojih računa. Na cijelom europskom području, samo grčke i bugarske tvrtke čekaju dulje na podmirivanje nenaplaćenih potraživanja. "Čak i ako udio zakašnjelih plaćanja od 16 posto izgleda trenutno prihvatljivo za tvrtke, daljnje produljivanje ovakvog kašnjenja je kritično.

Ukoliko se promjene uslijed cikličkih fluktuacija povećaju, to može uzrokovati kratkoročnu nelikvidnosti. Proces naplate koji započne ranije, pomaže podsjetiti klijenta na obveze i time povećava vjerojatnost plaćanja na vrijeme", objašnjava direktor.

O EOS istraživanju: „European Payment Practices"

U proljeće 2016. u suradnji s neovisnim institututom za istraživanje tržišta TNS Infratestom, EOS je ispitao 3000 tvrtki iz 14 europskih zemalja o prevladavajućim navikama plaćanja u njihovim zemljama. 200 tvrtki iz Velike Britanije, Španjolske, Francuske, Austrije, Grčke, Rumunjske, Rusije, Slovačke, Bugarske, Poljske, Mađarske, Hrvatske i Belgije te 400 tvrtki iz Njemačke, odgovorilo je na pitanja o vlastitim navikama plaćanja, ekonomskim trendovima u njihovoj zemlji te općenito o pitanjima vezanima za rizik te upravljanje potraživanjima.

Daljnji rezultati istraživanja dostupni su na web stranici: http://www.eos-solutions.com/paymentpractices2016

EOS Grupa

EOS Grupa jedna je od vodećih međunarodnih pružatelja individualiziranih financijskih usluga. Glavni fokus Grupe je upravljanje potraživanjima koje pokriva tri ključna poslovna segmenta: naplatu potraživanja, otkup potraživanja i outsourcing poslovnih procesa. S nešto manje od 8.000 zaposlenih u preko 60 podružnica, EOS prilagođenim uslugama pruža financijsku sigurnost u B2C i B2B segmentu prema 20.000 klijenata u 28 zemalja diljem svijeta. U međunarodnoj mreži partnerskih tvrtki EOS Grupa raspolaže resursima u preko 180 zemalja. Glavni sektori su bankarstvo, komunalne tvrtke i telekomunikacije, sektor nekretnina zajedno s javnim sektorom te online trgovina. Za više informacija posjetite www.eos-solutions.com


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.