diskografska spajalica
Goran Bare: svirali smo u kultnom klubu i vidjeli Abbey Road. razvalili smo i ja sam sretan čovjek
Hrvatska diskografska udruga u suradnji s radijskim voditeljem, glazbenim kritičarem i urednikom, Zlatkom Turkaljem Turkijem, donosi intervju u sklopu glazbenog projekta Diskografska spajalica. Posebna nam je čast što je u našem društvu bio rock pjevač, glazbenik, skladatelj i predvodnik benda Majke Goran Bare!
Bare, čiji koncert pamtiš? S kojeg si koncerta otišao
oduševljen ili recimo da si u posljednje vrijeme gledao snimku
nečijeg koncerta i da si uživao jer je sve štimalo od glazbenog
sadržaja, izvedbe do publike?
Pa kao klinac, to su bili Partibrejkers 1985. u Kulušiću, a
danas to je film 'In the Yard', o starim nekim glazbenicima iz
filma 'Rockers' iz 1976., a koji sam gledao u Vinkovcima, u kinu
Crvena zvijezda. To me je tada nekako baš pogodilo, posebno sada
kad sam gledao te stare reggae majstore, kako su onda bili mladi,
a kako su sad stari.
To sam te pitao zato što sam više puta pogledao dio
koncerta koji ste ti i tvoj bend održali u Zadru, malo se tko
može pohvaliti takvim koncertom, atmosferom, publikom, govorim o
koncertu u klubu Arsenal. Što ti kažeš? Publika te pjesmom 'A ti
još plačeš', vratila na pozornicu.
Mislim, publika je bila ono, ja takvo nešto nisam doživio.
Navikao sam da uvijek ja moram publiku dizati. Oni dođu pa
gledaju. Onda dižeš, dižeš pa oni lagano primaju tu energiju i
onda na kraju bude ludilo. No, ovo je od početka bilo ludilo. Na
kraju je to bio masakr. Kad sam čuo kako oni urlaju, ja sam tada
bio u backstageu. Čujem urlaju, deru se, zapravo ne deru se nego
pjevaju. Zanimljivo, jako dobro pjevaju, kao zbor. Bez ikakve
dominologije.
Svi su pjevali kao jedan.
Da, ono cakum-pakum. Ja izlazim i sam sebi kažem: "Oooo,
hajde!" I onda Tibljaš počne lagano svirati bubanj i
kresnemo, nastavimo s njima i to je na kraju bio masakr.
Na fotografiji: Goran Bare & Majke i Želimir Babogredac,
direktor diskografske kuće Croatia Records
Fotografija: privatna arhiva
Kako si se taj trenutak osjećao? Čuješ publiku, vraćaš
se, dolaziš, svi plešu, svi pjevaju ti si doslovce bio u ulozi
maestra.
Znači, u Ljubljani, čija je publika jako zahtjevna, kad sam
ja njih digao, ili u Zagrebu, bilo kojem gradu u Beogradu
Sarajevu… ali ovo u Zadru to je zbilja bio vrhunac. Znači, ja
tamo nisam trebao niti pjevati, mogao sam samo sjediti na
pozornici i gledati kako oni pjevaju.
Kada si počeo uživati u svojim koncertima?
Uživam oduvijek, samo, dobro…
Bilo je i slučajeva da su neki kritičari nakon tvojih
koncerata znali pisali kako je koncert bio super, svirački
odlično odrađen, samo je Bare bio odsutan – nezainteresiran. Je
li tome znalo biti tako?
Da, recimo imali smo dva koncerta u Vintage klubu, prvi nije
baš bio nešto, nešto ekskluzivno, i prošlo je dosta vremena
između Arene i tog kluba. Ja sam već polako zaboravio kako to
izgleda svirati po klubovima. Zapravo, ne da sam zaboravio, nego
izađe ti jednostavno, jer vidiš ispred sebe 15.000 do 20.000
ljudi i onda to nekako drugačije radiš. Zato mi je trebalo neko
vrijeme da se vratim tom klupskom načinu. I drugi dan, drugi
koncert u Vinategu bio je fantastičan.
Na fotografiji: Goran Bare i Želimir Babogredac, direktor
diskografske kuće Croatia Records
Fotografija: privatna arhiva
Kada si sam rekao da si se malo odvikao od klupskih
nastupa, ima jedan veliki koji ste ti i Majke održali krajem
prošle godine. To je bio koncert u zagrebačkoj Areni. Malo se
koji hrvatski rock-band može pohvaliti atmosferom u Areni koju
ste vi imali, ali i da band tako dobro zvuči. Cijeli je nastup
bio odličan. I ponovno imaš sjajnu glazbenu ekipu.
Da nema njih, to bi bilo puno jadnije. Znaš, ja sam već
ostario, ali sad pjevam bolje nego ikada prije. Trudim se da se
ne derem. Nekad sam se derao, a sad pjevam. Svirao sam zaista s
vrhunskim glazbenicima od Krune Levačića, Marka Križana, Dude
Voriha… Danas kad vidim svoj bend, to su sami kraljevi, to su
vrhunski instrumentalisti. Ne samo to, nego oni toliko razumiju
tu glazbu. Ja bubnjaru samo pokažem lakat lijevo, lakat desno,
ruka gore, i on točno zna što treba napraviti.
U tvojoj glazbenoj ekipi sada su: Alen Tibljaš, Davor
Rodik, Kruno Domaćinović, Mario Rašić i Gojko Tomljanović. Kad
govoriš o svojim pokretima ruku za vrijeme nastupa, zanimljivo je
da su na koncertima dovoljni tvoji trzaji ruku i isti tren imaš
zbor, publika pjeva umjesto tebe. To je tako uvjerljivo i s
lakoćom radio i s publikom komunicirao samo Mišo.
Mišo Kovač?
Znaš li nekog drugog Mišu pjevača –
maestra?
Da, dobro. Mišo Kovač, on je zaista svoj, nisu to njegove
pjesme, ali on je to izvodio na svoj specifičan način i zato su
te pjesme i zaživjele. Kad digneš ruku i kad ti počne publika
pjevati i skakati, ti više nemaš što raditi. Što bi tada trebao
napraviti, razbiti flašom glavu?
To si znao nekada raditi.
To je nekad bilo. To je prošlo. Mislim, jako je zahtjevno
biti vođa grupe. Ljudi misle – a on samo pjeva. Nije to samo
pjevanje, ti moraš ljudima kao prvo pokazati sve to što ta pjesma
u sebi nosi. Ali to ljudi baš ne razumiju. Ti se voziš, recimo
šest sati, pa onda dođeš na koncert, pa se tamo malo odmoriš
nekih sat vremena i onda odeš na pozornicu i sad ti trebaš biti
nasmijan, fin, pun energije. Mislim, nije to baš tako
jednostavno, ali meni se sviđa i ja ću do kraja života tako to
raditi.
Ima li neka pjesma ili više njih koje te i dan-danas ne
ostavljaju ravnodušnima? Dok ih izvodiš, da još osjećaš posebne
emocije, vraćaš slike nekih situacija?
Ne mogu reći da postoji jedna takva pjesma. Ima ih dosta.
Svaka pjesma nosi pečat nekog proživljenog vremena. Svaka pjesma
nosi svoju sliku. To je, zapravo, sve što sam snimio još od
pjesme 'Iz sve snage' do zadnje 'Noćas prelazim rijeku', to je
moje bogatstvo koje sam donio u bend. Nakon koncerta u Londonu
imamo jednu stanku od mjesec i pol dana gdje ćemo ja i Mario
Rašić, producent i basist malo srediti aranžmane za nove pjesme,
a onda ćemo pozvati bend da ih uvježba. I nakon toga odlazimo u
Sloveniju u studio to i snimiti. Mislim da ćemo ove godine
napokon izdati taj album jer korona nas je baš složila, imali smo
već dvije pjesme i dva spota gotova.
Koncert u Londonu u klubu Dingwalls velika je stvar za
sve glazbenike iz Hrvatske. Ti si na sceni 40 godina. Kad bi sada
nakon uspješnog koncerta u Londonu dobio ponudu od nekog
engleskog izdavača, producenta, menadžera ili organizatora
koncerata da za promotivne aktivnosti izabereš pjesme kojima ćeš
najbolje predstaviti sebe i svoj bend, koje bi pjesme predložio?
'Teške boje', 'Baretov Blues', 'Budi ponosan', 'Ja sam
budućnost…'
Ne znam, pravo ti kažem. Ja bih mu rekao – Vi odlučite, što
se Vama sviđa. Meni se sve sviđa, meni su sve pjesme kao djeca.
Ne mogu sam odabrati. Postoje pjesme koje su jače, koje su
slabije, ali recimo pjesma o kojoj smo razgovarali 'A ti još
plačeš', to nije neka pjesma, budimo realni. To nije baš neki
ultra tekst, neka glazba, ali ljudi je vole. Ne znam, što bi ti
promotori izabrali. Zato bih im rekao neka lagano preslušaju
albume i neka odluče što je njima dobro i zabavno. Inače koncert
u Londonu je bio fantastičan i što je najvažnije mi smo se
odlično osjećali na pozornici. Razvalili smo i ja sam sretan
čovjek. U Londonu smo se dobro proveli, svirali smo u kultnom
klubu i vidjeli smo Abbey Road.
Na fotografiji: Goran Bare & Majke na nastupu u Londonu
Fotografija: Zoran Veselinović/Croatia Records
Koncert u Londonu snimala je ekipa iz
Croatia Recordsa i on će biti objavljen kao album. Ti u
svojoj karijeri imaš odlične live albume, recimo iz Doma
sportova, Tvornice, Život uživo koji je objavljen 1997. Meni je
jedan od najboljih hrvatskih live albuma, ne tvoj, nego općenito,
'Unplugged', koji je objavljen 2008. To je stvarno sjajno
napravljeno.
Meni su rekli iz Croatia Recordsa, Želimir Babogredac,
kako bi oni snimili taj koncert. Slažem li se s tim? Ja sam im
rekao: "Ne morate vi mene pitati. Mi radimo za vas, vi radite za
nas." Oni u tom koncertu vide neku važnost.
Jesi li imao nekada ideju ili potrebu neku od svojih
pjesama snimiti na engleskom jeziku?
Nisam. Znaš kada imaš sluha, onda lako ti ide i jezik, ali ja
kad sam počinjao s karijerom, i bavljenjem glazbom, ja sam sebi
rekao: Ti ćeš, Bare, raditi glazbu koja je najbliža onim
vrhunskim djelima koja si ti čuo. Druga stvar, pjevat ćeš na
svojem materinskom jeziku za djecu, klince koji su kao i ti,
zanemareni i lutaju ulicama. Oni ne znaju engleski, ne znaju
njemački, ne znaju francuski. Znaju samo svoj materinski jezik.
Za njih pjevaš i to je to. To je bila moja odluka od tog dana.
Uopće nisam nikad razmišljao da pjevam na nekom drugom jeziku.
Nemam potrebu.
Jednom si mi prilikom ispričao kako je izgledao tvoj
odlazak iz Vinkovaca. Jedna tužna priča. Već si bio u vlaku, a
nepoznati ljudi na stanici vikali su za tobom ružne stvari i
vrijeđali te. Kako danas, kao uspješni glazbenik, gledaš na tu
situaciju i kako danas izgleda tvoj dolazak u
Vinkovce?
Ne idem ja baš u Vinkovce. Kad su mi poginula tri prijatelja,
imao sam jako neugodne situacije u gradu, kada ti ljudi pljuju
ispred tebe, nazivaju te…. Jer ja sam kao bio krivac za to što su
njih trojica poginula. Kao ja sam njima dao drogu, ja sam njih
drogirao, kao droga se daje, ono, znaš. Evo ti, evo ti, odi, odi,
evo da ti dam malo droge. To su takve gluposti, ali ne možeš
ljudima to objasniti. Oni danas to vjerojatno razumiju, ali u to
vrijeme nisu razumjeli i mislili su da sam ja kriv za sve. Taj
odnos ljudi prema meni bio je grozan i ja sam odlučio otići.
Na fotografiji: Goran Bare & Majke, Želimir Babogredac,
direktor diskografske kuće Croatia Records, i Nikolina Mazalin,
kreativna direktorica u diskografskoj kući Croatia Records
Fotografija: privatna arhiva
Ali danas kad se govori o Vinkovcima, jedna od prvih
asocijacija ako se govori o glazbi, uz Vinkovačke jeseni su
Majke.
One možda prve Majke, ali ja se sjećam od 1989. kad sam ja
otišao, to više nije bilo to. Znači, mi smo se raspali. Ja sam
otišao iz grupe, ali grupa je počela ići u nekom Hare Krišna
smjeru. Znači, svi ti ljudi u bendu su počeli kao Hare Krišna.
Meni je to bilo glupo, ja sam rekao – hajte vi, ljudi, radite
svoje, ja idem raditi svoje. No, onda su se raspali jer su
vidjeli da ne mogu i onda mi dolazi Korozija, bubnjar, i dovodi
malog Čalića, kao oni će sad mene pratiti. Stigao je basist iz
Zagreba i onda smo počeli snimati album 'Razdor'. Međutim, to je
sve bilo tako stihijski, bio je rat. Trebali smo snimiti album
samo da možemo svirati. Mislim, te pjesme ne zaslužuju
takav tretman. Znači, to su izvrsne pjesme, a to što smo mi tako
snimili, to je samo posljedica tih događaja u tom
trenutku.
Kako onda komentiraš da su ponovno gramofonske ploče u
modi i da su na vinilu objavljeni albumi: 'Zauvijek', 'Razum i
bezumlje', 'Razdor', 'Milost', 'Put do srca Sunca', 'Vrijeme je
da se krene'?
To samo dokazuje da smo ipak radili nešto što ostaje. Ja sam
to znao oduvijek. Ali ispočetka to je bilo malo gadno, sve do
albuma 'Milost' i pjesme 'Ja sam budućnost'. To nam je bio
prvi spot. Na Hit depou stalno smo bili prvi. Kada smo snimili
album 'Vrijeme je da se krene', to nas je totalno izbacilo. To je
bilo toliko davno da se malo toga sjećamo.
Na fotografiji: Goran Bare sa Zlatkom Turkaljem Turkijem
Fotografija: Zlatko Turkalj Turki
Davno, ali dobro, i ostalo je.
Danas kad čujem te albume, dobro je to. U kakvim smo uvjetima
radili, dobro je to.
Bare, koliko si se ti promijenio u posljednjih deset ili
pet godina? Koliko je na tebe, na tvoje promjene utjecala publika
koja te voli, voli tvoje pjesme, dolaze na koncert? Koliko su te
oni promijenili?
Publika me je pratila kada sam bio lud i kada sam bio
normalan. Ali najviše je na mene utjecao bend, jer oni su meni
ovako rekli prije dvije godine: "Bare, ovako više ne ide.
Svaki naš koncert mi strepimo hoćeš li ti biti dobar ili ne?
Hoćeš li izaći da jedva stojiš i ondje psuješ i hoćeš li se sa
svima tući."
Ti si često burno reagirao na dobacivanja i provokacije
nekoga iz publike.
Da. Ali prije dvije godine Igor Boltek, koji više nije s
nama, rekao mi je: "Nemoj više izlaziti pijan, molim te." I
ja recimo posljednje dvije godine ne izlazim pijan i imamo
fantastičan koncert. Zašto sam ja pio? Meni je bilo dosadno dok
smo čekali nastup. To je bilo dugo vremena. Danas dolazimo,
recimo, sat prije koncerta, ja se presvučem, pripremim i stavim
opremu, izađem van i to bude masakr. Posljednju, recimo, godinu,
do dvije, ne mogu se sjetiti našeg lošeg koncerta.
Pjesma 'Noćas prelazim rijeku' (Croatia Records)
objavljena je 2020. godine
__________________________
Vođeni idejom spajanja glazbenog svijeta pod jedan nazivnik, Hrvatska diskografska udruga je odlučila publici približiti riječi onih bez kojih taj svijet ne bi bio moguć - glazbenicama i glazbenicima.
Cilj ovog projekta je putem zanimljivih i sadržajnih intervjua predstaviti najbolje doajene te najnovije talentirane izvođače i izvođačice. Intervjui se objavljuju dva puta mjesečno, pod perom Zlatka Turkalja Turkija, koji će svojim dugogodišnjim iskustvom čitateljima predstaviti ono najbolje od glazbe.
Izdvojeno
-
U prvoj utakmici 17. kola HNL-a Slaven Belupo je kao domaćin svladao Goricu sa 2-1 (0-1). Gosti su poveli golom Medina Gashija (8), no Alen Grgić (67) i Antonio Jagušić (82) su u nastavku preokrenuli.
-
U Dalmaciji će osobito na otocima puhati jako jugo, a popodne sjeverozapadni vjetar. Bit će promjenjivo, povremeno uz kišu, lokalno moguće i obilnim pljuskovima. Jutarnja temperatura zraka od 6 do 10 °C, u unutrašnjosti niža, između 2 i 4 °C, a popodnevna od 9 do 14 °C
-
Bacivši pogled na impozantan niz priznanja koje je Audiardov najnoviji i svakako najluđi uradak u dugovječnoj karijeri do sad prikupio, čovjek bi lako mogao steći krivi dojam kako se pred njim doista nalazi najimpresivnije filmsko ostvarenje godine, ali istina je potpuno drugačija.
-
Mjerenje inteligencije kod životinja prilično je škakljiva stvar. Međutim, provedeni su brojni pokusi kako bi se testirale sposobnosti sićušnih mozgova kukaca. Rezultati su iznenađujući.
Reci što misliš!