Zabava

Film

Neustrašiva - Drugačija njujorška priča

Neustrašiva - Drugačija njujorška priča

Ulice grada koji nikad ne spava skrivaju mnoge priče. Ovo je još samo jedna u nizu.

Izvorni naslov: The Brave One
Režija: Neil Jordan
Glumci: Jodie Foster, Terrence Howard, Naveen Andrews, Nicky Katt
Trajanje: 119 minuta
Ocjena: 7/10

Kada netko naudi nama, našim obiteljima, prijateljima, voljenima ostaje osjećaj praznine koji treba popuniti. Želja da se to na neki način ispravi. Politički korektan naziv za taj osjećaj je želja za pravdom. Želja za osvetom puno prikladnije zvuči. Ali pravda je moralna, osveta nije...

Erica Bain (Foster) živi savršenim životom. Zaručena je za čovjeka kojeg voli (Andrews) i s kojim će se uskoro vjenčati, radi posao koji voli vodeći radio emisiju o životu u New Yorku, "najsigurnijem velikom gradu na svijetu", i nema nikakvih briga. Sve do jedne večeri koja će sve promijeniti. Za vrijeme redovne noćne šetnje sa svojim zaručnikom i psom bez ikakvog ih razloga napada banda dokonih latinoamerikanaca. Pretučena gotovo na smrt, Erica se nakon tri tjedna budi u bolnici i saznaje da čovjek za kojeg se trebala udati više nije među živima. I sve se mijenja. Grad kojeg je nekad obožavala i čiji je puls godinama osluškivala odjednom postaje hladno, strano mjesto koje je ispunjava strahom i nelagodom. Erica postaje stranac u vlastitoj koži, neka sasvim drugačija žena koja se osjeća sigurno samo kad s pištoljem u ruci šeta ulicama New Yorka i obavlja posao za koji policija nije sposobna. Ona postaje sudac, porota i krvnik za sve one koji su to zaslužili.

New York je grad koji je kroz godine inspirirao mnoge filmske redatelje, kroničare koji su mu posvetili cijeli svoj život. Martin Scorsese, Spike Lee, Woody Allen i Wayne Wang zasigurno su najpoznatiji. No, njihov New York nije ni malo nalik ovome koji je u "Neustrašivoj" prikazao Neil Jordan. Rođeni Irac, jedna od najvećih ikona nezavisne kinematografije s kraja stoljeća se, neki će reći, prodao Hollywoodu. Napustio teme na kojima je počeo i prebacio se u neki sasvim drugi, komercijalniji milje. "Neustrašiva" je miljama daleko od tipičnog uratka Neila Jordana (ako tako nešto uopće postoji), punokrvni žanrovski triler. Ali nikako tipično holivudski ili komercijalni film.

Jordan se "Neustrašivom" nadovezuje na radove Scorsesea ili Leeja utoliko što snima film u kojem je upravo New York glavni lik. Ovo nije klasični film o osveti, iako u mnogočemu može tako izgledati. Njegova je protagonistkinja miljama daleko od velikih filmskih osvetnika poput Leeja Marvina ili Charlesa Bronsona. Njene pobude nisu plemenita misija istjerivanja pravde, niti nešto manje plemenita osveta samo osvete radi. Ona radi to što radi zato što drugačije više ne može egzistirati. Ubojstvo ne tako nevinih postaje droga njenog izbora i potreban joj je taj idući šut, koliko god željela od njega pobjeći. Velika mana "Neustrašive" je, pak, njena daleko predugačka i razvučena ekspozicija, uvod koji u mnogim trenucima gubi svoju svrhu jer je sasvim jasno što i zašto za njim slijedi, ali jednom kad se radnja počne odvijati u očekivanom smjeru kreće zanimljiv i napet triler s točno pogođenom dozom crnog humora i grafičkog nasilja (kojem je Jordan oduvijek bio sklon).

Jodie Foster glumica je koja snima relativno rijetko, ali zato su gotovo sve njene uloge vrijedne pažnje. Ni "Neustrašiva" nije nikakva iznimka. Foster je izvrsno uhvatila unutarnji nemir koji proždire njenog lika, učinila je vjerodostojnom i nadasve uvjerljivom osvetnicom. Ona nije nikakva superžena koja noću patrolira nemirnim njujorškim ulicama, već samo jedna iz mase i baš je to čini posebnom. No, Foster je i u ovom filmu, kao i u mnogim prijašnjim ("Taksist", "Kad jaganjci utihnu") imala tu nesreću da njena izvedba djelomično ostaje u sjeni naspram muškog joj glumačkog pandana. Terrence Howard je izvrsno odradio ulogu detektiva Mercera, policajca koji je na tragu misterioznoj utjerivačici pravde niti ne znajući da je to upravo šarmantna, krhka žena s kojom istovremeno razvija duboko prijateljstvo. Mercer već dugo patrolira njujorškim ulicama, sklanjajući s njih sve one koji su prijetnja društvu i životu kakvog poznaje, no zbog svakog koji mu utekne (a takvih ima mnogo više nego što bi trebalo biti) postaje sve umorniji, stariji, a tragovi tog umora sasvim se jasno vide na Howardovom licu.

"Neustrašiva" je film koji se isplati pogledati. Uradak koji kameleonski spaja Jordanove kvalitete nezavisnog filmaša koji se ne pokorava holivudskom establishmentu s žanrovskim odrednicama klasičnog trilera u jednu dopadljivu mješavinu kultura upravo poput one kakav je i New York sam. Spori uvod možda će publiku na početku pomalo odbiti od filma, ali ako izdržite tih pola sata bit će vam drago što ste "Neustrašivu" pogledali do kraja.


Reci što misliš!