Zabava

Preko videospotova do hollivudske slave

Vječne legende glazbenih spotova

Vječne legende glazbenih spotova

Prisjetimo se nekoliko redatelja bez kojih današnji svijet glazbenih spotova ne bi bio isti

Pojavom MTV-ja početkom osamdesetih u Americi, mijenja se percepcija glazbenih spotova. Zbog pojave televizije koja će puštati isključivo videospotove, javila se i potreba za većom produkcijom i boljom kvalitetom.

Iako se većina spotova ne može nazvati djelima sedme umjetnosti, nekolicina redatelja uspjela je upravo to učiniti od njih te izgraditi ime u redateljskim krugovima koje im je otvorilo vrata u svijet dugometražnog filma. Prisjetimo se nekoliko redatelja bez kojih današnji svijet glazbenih spotova ne bi bio isti.

David Fincher

Jedan od najpoznatijih redatelja današnjice, David Fincher, kojeg pamtimo po mračnim trilerima 'Sedam' i 'Igra' te po kultnoj ekranizaciji 'Kluba boraca' iza filmske kamere počinje stajati još početkom osamdesetih godina kao mladić u ranim dvadesetim godinama.

Za razliku od njegovih kolega, on je imao malo drukčiji put u realizaciji zvjezdane karijere. Prvi doticaj s filmskom industrijom bio je rad na produkciji filmova kao što su 'Ratovi zvijezda VI: Povratak Jedija' i 'Indiana Jones i ukleti hram'. No, njegova redateljska karijera počinje dolaskom u Hollywood, gdje radi na reklamama za niz poznatih svjetskih poput Nikea i Pepsija, a nastavlja se razvijati kroz režiranje videospotova.

Za to je vjerojatno zaslužna činjenica da se zapošljava u kompaniji Propaganda films koja se isključivo bavila videoprodukcijom, a i mnogi poznati glazbeni redatelji brusili su svoje redateljske palice upravo u istoj firmi.

U karijeri je snimio pedesetak videouradaka za poznate glazbene zvijezde kao što su Paula Addul, Madonna, Michael Jackson, Billy Idol, Aerosmith, The Rolling Stones, George Michael te za mnoge glazbene zvijezde tog vremena. Mnogi ga pamte po Madoninnim spotovima 'Vouge' i 'Express yourself' u koji je uloženo oko dva milijuna dolara, a Madonnin lik postaje simbol emancipirane, mlade i uspješne žene. Slant Magazine stavlja ga na broj jedan ljestvice 100 najboljih glazbenih spotova.

Spike Jonze

Spike Jonze, koji je dobio nominaciju za Oscara u kategoriji režije za film 'Biti John Malkovich', smatra se vizionarom današnje filmske industrije. Nije iznenađujuće da je Jonze također jedan od najinovativnijih redatelja videospotova.

Članovi grupe Sonic Youth zaslužni su guranje Jonzea u redateljske vode. Vidjevši njegove fotografije subkulture američkih skejtera te kratke snimke vožnji, zamoli su ga režira njihov video iz 1992. godine pod nazivom '100 %'. Nakon toga mu se otvaraju vrata u glazbenom svijetu i radi s grupama poput Breeders, R.E.M. i Weezer te postaje jedan od najtraženijih redatelja spotova tog vremena.

Zvjezdani put počinje režijom sada već kutnog spota grupe Beastie Boys 'Sabotage' u kojem se parodira popularna kultura i američka kinematografija sedamdesetih godina, a nastavlja se u suradnji s Bjork u spotu 'It's Oh So Quiet' koji pretvara pjesmu u muzičku bajku devedesetih inspiriranu francuskim mjuziklom Jacques Demyia 'Kišobrani Cherbourga' iz 1963. godine.

Vrhunac karijere postiže u suradnji s Fatboy Slimom na spotovima 'Praise You' i ' Weapon Of Choice' u kojem legendarni glumac Christopher Walken izvodi perfektnu plesnu dionicu, a Sipke Jonze dobiva nagradu Grammy u kategoriji za najbolji videorad.

Nakon zvjezdane karijere videospotova krajem devedesetih, prelazi na rad u dugometražnim filmovima kada snima kultni film 'Biti John Malkovich', a nedugo nakon toga i hvaljenu 'Adaptaciju'. U svijet filma vraća se 2009. godine s dječjim film za odrasle 'U kraljevstvu divljih stvorenja', a može se pohvaliti i novim videouracima za grupu LCD Soundsystem za pjesmu 'Drunk Girls' te za najnoviji singl 'The Suburbs' grupe Arcade Fire.

Michel Gondry

Zauzima sam vrh redatelja koje pamtimo po izuzetnom vizualnom stilu. Njegova tehnika postavljanja brojnih kamera oko predmeta i kombiniranje različitih slika čine specifičan, nadasve pionirski način izražavanja kojima dobiva rezultat vizualno zapanjujućih glazbenih spotova koji su već ušli u povijest tog medija.

Njegov maštovit put kreće osamdesetih godina kada sa skupinom prijatelja osniva bend Qui Qui. Uz funkciju bubnjara u bendu, imao je zaduženje da radi i videospotove u kojima vlada čudan i nadrealan svijet s elementima kulture šezdesetih godina. Nakon prikazivanja jednog spota na MTV-ju, dobiva poziv od Bjork i ponudu da režira spot za njezin prvi samostalni singl 'Human Behaviour'.

Ostatak priče je poznat: Gondry režira još nekolicinu spotova za Bjork, a neki od njih postaju antologijski, poput 'Army of Me'. Rad s poznatom avangardnom umjetnicom dovelo ga je do suradnje s drugim umjetnicima diljem svijeta, uključujući Massive Attack, Beck, The White Stripes, Daft Punk, Kylie Minogue... Gondry je režirao neke od najmaštovitijih videa svih vremena.

Hollywood je postao zainteresiran za Gondryia nakon uspjeha u području videospotova, te 2001. godine snima svoj prvi dugometražni film 'Human Nature' u suradnji sa scenaristom Charliejem Kaufmanom. Iako film nije imao previše uspjeha, isti dvojac 2004. godine izdaje film 'Vječni sjaj nepobjedivog uma' koji postaje ikona nezavisnog filma, a Gondry i Kaufman dobivaju Oscara u kategoriji najboljeg scenarija.

Mark Romanek

U popisu redatelja koji su karijeru izgradili na glazbenim spotovima nikako se ne smije izostaviti ime Marka Romaneka. Nakon nekoliko godina pisanja filmskih scenarija, Romanek se odlučilo fokusirati na glazbu te postaje jedan od glavnih redatelja u velikoj produkcijskoj kući Propaganda Films. Surađivao je s mnogim eminentnim imenima glazbenog svijeta iz različitih žanrova popularne glazbe, a neki od njegovih radova bili su zaslužni za stvaranje zvijezda od nekih.

Jedan od njegovih najznačajnijih radova je za pjesmu 'Closer' Nine Inch Nails koji je izazvao mnoge kritike i optužbe zbog neprimjeranog i uznemirujućeg sadržaja. 'Closer', zajedno s Madoninnim spotom 'Bedtime Story', postao je dio stalnog postava Muzeja moderne umjetnosti u New Yorku.

Svoj prvi Grammy u kategoriji najboljeg videorada dobiva 1996. godine za pjesmu 'Scream' koju zajedno izvode Michael i Janet Jackson, a pamti se i po uloženih sedam miljiuna dolara te postaje jedan od najskupljih videospotova svih vremena. Videospot Johnnyja Casha koji obrađuje pjesmu Nine Inch Nails 'Hurt', djelo Romanekovih ruku, proglašen je najboljim glazbenim spotom svih vremena u izboru čitatelja Guardiana, čak je ispred i kultnog 'Thrillera' Michaela Jacksona.

Karijera redateljske zvijezde u glazbenom svijetu dovela ga je do snimanja pshiloškog trilera 'One Hour Photo' iz 2002. godine s Robin Williamsom u glavnoj ulozi, a 2010. godine izdaje posljednji dugometražni film 'Never Let Me Go'.

Anton Corbijn

Anton Corbijn je fotografska legenda u glazbenom svijetu. Najviše je poznat po višegodišnjoj uspješnoj suradnji sa skupinama kao što su U2 i Depeche Mode, ali i mnogim drugim facama iz svijeta filma i glazbe, poput Davida Bowieja, Elvisa Costella, Michaela Stipea, Massive Attack, Nicholasa Cagea, Clinta Eastwooda, Kurta Cobaina, Davida Byrnea...

Osim po fotografiji, mnogi Corbijona znaju i po režiji glazbenih spotova. Svoje prvo djelo u funkciji redatelja snima početkom osamdesetih godina, a za grupu Depeche Mode s kojom će uspostaviti suradnju koja traje do dan danas 1986. godine snima prvi video spot za pjesmu 'A Question of Time'.

Zapamćen će ostati po legendarnom spotu 'Enjoy the Silence' u kojem je u glavnoj ulozi pjevač Depeche Modea obučen u odjeću srednjovjekovnog kralja kako besciljno luta s ležaljkom po prirodi. Režirao je i videospotove i za Simple Minds, Echo & the Bunnymen, Golden Earring, Front 242, U2, Nirvanu,...

U svijet filma je ušao prije par godina, prvijencem 'Control' koji je prikazivan premijerno na festivalu u Cannesu 2007. godine. Autobiografska priča o Ianu Curtisu, pjevaču kultnih Joy Divisiona dobila je izvanredne kritike te, iako film nije prikazan u natjecateljskom dijelu festivala, Corbijn je osvojio nekoliko priznanja.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.