Miris novca
Novi vladari kina: Sinovi bogataša i ruski tajkuni
Sve je više bogataša spremnih odvojiti 'skromne' milijune za proizvodnju filmova – neki su mecene američkog indie svijeta, a novi novac dolazi iz Rusije pa čak i iz Grčke
Film je skup. Jako skup. Posao, hobi, štogod da vam bio, košta. Ma
koliko cijene pale pojeftinjenjem tehnologije, ostaje činjenica da je
snimanje ozbiljnog igranog filma kolektivni posao koji zahtijeva
koordinirani rad velikog broja ljudi - što je skupo za živce; kao i
koordiniranu hrpetinu plaća - što je skupo za džep.
Sustavi financiranja filmova razlikovali su se kroz povijest, onako kako
se danas razlikuju zemljopisno, ovisno o kulturi i gospodardskoj
politici pojedinih društvenih i političkih zajednica. Europski model
žicanja državne love i sisanja nacionalnog budžeta u zemljama koje
ignoriraju ekonomiju kulture zbog dobrobiti kulture same posve je
oprečan američkom studijskom i tržišnom modelu, koji uopće ne shvaća
kako je moguće da država financijski podržava filmsku proizvodnju - u
istoj onoj mjeri u kojoj hrvatski, francuski ili njemački film ne mogu
pojmiti tržišni model i živjeti od nesubvencionirane prodaje snimljenog,
kamoli kupovati po jednu jahtu sa svakim proletjelim imenom na odjavnoj
špici.
Prije gotovo 85 godina, jedan je čovjek uzdrmao ustaljene modele
filmskog financiranja - zgrabivši 4 milijuna dolara s vlastitog računa, Howard Hughes
je pokazao srednji prst studijskom monopolu pa osobno platio snimanje
'Hell's Angelsa', ratnog spektakla iz 1930. Nakon njega, svatko tko je
imao dovoljno milijuna na računu mogao je ulagati u naslove koje studio
nije želio podržati. Samo se trebalo usuditi.
Premotajmo 85 godina unaprijed i pronaći ćemo pregršt onih koji
pokušavaju slijediti njegov model, ulažući veliki novac u filmsku
produkciju - s nadom da će, igrom tržišne kocke, zaraditi još veći.
Black Label Media jedan je od tih, relativno novih igrača u svijetu
filmskog novca. Koji je, naravno, zarađen negdje drugdje - BLM
sufinancira Fred Smith, čovjek koji je osnovao FedEx. Tvrtku s dva partnera (zvijezdom sapunice Thadom Luckinbillom i njegovim bratom blizancem) vodi njegova kćer, 33-godišnja Molly Smith, a trenutno financira snimanje filma 'Demolition', novog uratka Jean-Marca Valleea, redatelja 'Dobrih dilera iz Dallasa'.
James Packer, sin medijskog mogula Kerryja Packera,
treća je najbogatija osoba u Australiji, s bogatstvom od oko 6
milijardi dolara. Osnovao je Ratpack Entertainment bez ikakvog filmskog
iskustva - za to je zaslužan Brett Ratner, veteran
velikih američkih studija, preko kojeg je lani dogovoren i 450 milijuna
dolara velik partnerski ugovor s Warnerom. 'Gravitacija' je jedan od
prvih filmova financiranih po tom ugovoru.
Sinovi i djeca starih milijardera postali su tražena roba - nije čudno ni to da je Megan Ellison, kćer osnivača Oraclea, jedna od važnijih igračica u svijetu sufinanciranja indie naslova, dok nasljednica brokerskog imperija Sarah Johnson Redlich čini isto preko Worldview Entertainment.
'Oni unose novac u sustav i omogućuju nam da snimamo više filmova. To nam daje cijeli niz izbora', pohvalan je Brad Weston iz kompanije New Regency.
Ali taj izbor katkad ima i veću cijenu od očekivanog. Nedavno je izbio
pristojan skandal kada se nakon kratke euforije o dolasku ruskog novca u
Hollywood stvar ohladila u crnoj kronici. LA Weekly je pisao kako je
film 'Lone Survivor', navodno sufinanciran ruskim novcem od nafte, ipak
priča s više, gotovo pa filmskih strana, koje uključuju krijumčarenje
kokaina, zatvorske kazne i doušničko surađivanje s vlastima.
Ali nije sva lova iz Rusije prljava - još jedan sin milijardera, Arkadij Golubović
iz Primeridian Entertainment (obiteljski novac spoj je očeve nafte i
majčinog mogulskog biznisa s namirnicama), koji je karijeru započeo kao
glumac, sada plaća i do 35 milijuna dolara po filmu. Toliki je bio
budžet dramedyja 'A Hologram for the King' s Tomom Hanksom. Trenutno je u pripremi desetak novih projekata.
A dok Grčka jedva stoji na obje noge, neki njezini građani imaju i viška 'nogu' za dijeliti američkom filmskom biznisu. Christos V. Konstantakopoulos je - pogađate li? - još jedan sin milijardera, Vassilisa Konstantakopoulosa
koji je osnovao Costamare Shipping i stvorio golemo bogatstvo. Christos
preko svoje firme Faliro House Productions posljednjih pet godina
sufinancira manje američke nezavisne naslove, a zahvaljujući njegovom
novčaniku snimljeni su 'Only Lovers Left Alive' Jima Jarmuscha, 'Prije ponoći' Richarda Linklatera i 'Knight of Cups' Terrencea Malicka.
Grčki lovaš ipak nije naciljao samo prekooceanske zgoditke; sufinancira i engleski prvijenac Yorgosa Lanthimosa, kralja novog vala grčkog apsurda, u čijem 'The Lobster' glume Colin Farrell i Rachel Weisz.
Vezane vijesti
-
-
-
Bilo je samo pitanje vremena kada će Gizmo i gremlini ponovo u kina
-
Izdvojeno
-
U petak 22. studenog na pozornici Kulturnog centara Gozdenica održan je 22. festival pučkoga pjevanja Pisma nakanat.
-
Uz izložbu dječjih radova, poklone za građane, pjesmu, mjerenje tlaka i šećera u krvi danas je obilježena 10. godišnjica rada centra EUROPE DIRECT Zadar.
-
Pred čak petom rasprodanom Koncertnom dvoranom Vatroslava Lisinskog, Enis Bešlagić proslavio je jubilarnu 100. izvedbu svoje samostalne autorske predstave 'Da sam ja neko'.
-
Riječ je o uobičajenoj namirnici koji mnogi imaju kod kuće, a idealna je za one koji žele smanjiti konzumaciju šećera.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.