Sci-Tech

2024

Rezultati istraživanja; “Percepcija umjetne inteligencije u Republici Hrvatskoj”

Rezultati istraživanja; “Percepcija umjetne inteligencije u Republici Hrvatskoj”

Cilj projekta jest definiranje i praćenje ključnih pokazatelja percepcije umjetne inteligencije (AI) u RH te definiranje odgovarajućih korelacija i mogućih kauzalnosti primjenom znanstveno-stručnih metoda.

Projekt ima znanstvenu i stručnu/aplikativnu domenu, a partneri u istraživanju 2024. jesu: EFFECTUS veleučilište, Poslovno učilište EFFECTUS, HP – Hrvatska pošta d.d., FINA i Kufner Grupa d.o.o.

Za potrebe primarnog prikupljanja podataka tvrtka Prizma centar za poslovnu inteligenciju provela je ispitivanje javnog mnijenja korištenjem dviju metodologija: CAPI (računalno potpomognuto osobno  anketiranje u kućanstvima) i CAWI (Internet panel) na nacionalnom reprezentativnom uzorku od 2200 ispitanika (usklađeni s popisnim podacima iz 2021.) te su CAWI podaci dodatno ponderirani prema CAPI podacima.

Neki od rezultata istraživanja, koje je predstavio voditelj projektnog tima, izv. prof. dr. sc. Robert Kopal pokazali su sljedeće (u odnosu na 2023.):

Trenutačna razina AI pismenosti: AI indeks je porastao. Povećao se postotak građana s visokom razinom AI pismenosti na 24% (u 2023. 19%). Smanjio se postotak građana s niskom razinom AI pismenosti na 17%. (u 2023. 26%).
Asocijacije uz AI su (i dalje) više negativne nego pozitivne: 59% vs. 31% (u 2023. 60% vs. 30%).
Općeniti stav prema AI nije se promijenio. Nešto je više negativan nego pozitivan (iako je i dalje većina neopredijeljena). Identično kao i 2023.: 30% vs. 23%.
Razina AI korištenja je porasla; 25% građana barem povremeno koristi AI (u 2023. 14%).
Učestalost korištenja AI alata je nešto niža. Smanjio se postotak građana koji su isprobali alate umjetne inteligencije ili se njima koristi na 35% (u 2023. 42%)
Unutar AI korisnika, i dalje prevladava korištenje AI alata isključivo u privatne svrhe, 50% (u 2023. 53%).
Većina očekuje da će u idućih 5 do 10 godina pod utjecajem AI u RH nestati mnogo poslova (rezultati identični kao i 2023., 49%).
Povećao se postotak građana koji smatraju da prilike i prednosti proizvoda i usluga koji koriste AI nadmašuju prijetnje i rizike na 36% (u 2023. 33%).
No, i dalje je više onih koji ne vjeruju AI sustavima: 35% vs. 20% (razlika je 15%, ali se ta razlika smanjuje jer je u 2023. iznosila 20%).

Neki od zanimljivih novih uvida (pitanja) u ovogodišnjem istraživanju jesu:

Većina AI korisnika nije zainteresirana za plaćanje korištenja naprednih AI alata (49%).
Percepcija korištenja osobnih podataka u AI sustavima je negativna. Većini građana to smeta te smatraju da se to već sada radi bez njihovog dopuštenja.

Zanimljivo je da se ovogodišnji rezultati ispitivanja javnog mnijenja u svezi percepcije umjetne inteligencije u RH mogu podijeliti u sljedeće kategorije: (1) kontinuiranost/trend i (2) novi smjerovi prošlogodišnjih uvida te (3) neočekivanost i (4) intrigantnost novih uvida.


Reci što misliš!