Sci-Tech

ispitano 500.000 učenika

Studija: Djevojčice će vjerojatnije pripisati vlastiti neuspjeh pomanjkanju talenta

Studija: Djevojčice će vjerojatnije pripisati vlastiti neuspjeh pomanjkanju talenta
123RF

Djevojčice diljem svijeta, prema velikoj studiji o rodnim stereotipima, češće od dječaka smatraju da je njihov školski neuspjeh rezultat pomanjkanja talenta.

Paradoksalno, ideja da su muškarci sami po sebi briljantniji bila je najviše ukorijenjena u zemljama za koje se smatra da ih obilježava jednakost.

Takvi su stereotipi istraživani u prošlosti, ali novi rad, objavljen u časopisu Science Advances, ima prednost što obuhvaća 500.000 učenika diljem svijeta, što omogućuje usporedbu između zemalja.

Znanstvenici su koristili podatke iz Programa za međunarodno ocjenjivanje učenika (PISA) iz 2018., studije koja se provodi svake tri godine kako bi se saznalo više o znanju i vještinama 15-godišnjih učenika u matematici, čitanju i prirodnim znanostima.

Istraživanje iz 2018. uključivalo je rečenicu: "Kad ne uspijevam, bojim se da možda nemam dovoljno talenta."

Rezultat: u 71 od 72 proučavane zemlje, čak i kada je školski uspjeh bio podjednak, djevojčice su bile sklonije pripisivati svoje neuspjehe nedostatku talenta nego dječaci, koji su vjerojatnije krivili vanjske čimbenike.

Jedina iznimka bila je Saudijska Arabija.

Suprotno onome što se moglo očekivati, razlike su bile najizraženije u bogatim nacijama.

U bogatim zemljama OECD-a, 61 posto djevojčica je izjavilo da se slaže s tom tvrdnjom, u usporedbi s 47 posto dječaka – što je razlika od 14 posto.

U zemljama koje nisu članice OECD-a taj je jaz još uvijek bio prisutan, ali je razlika iznosila samo osam posto.

Razlika je također bila veća među učenicima s boljim uspjehom u usporedbi s onima s prosječnim uspjehom.

"Nemamo savršeno objašnjenje" za taj paradoks, rekao je za AFP koautor studije Thomas Breda iz CNRS-a i Pariške škole ekonomije.

Ali prividno neobična pojava uočena je, na primjer, u smislu samopouzdanja, te da dječaci češće studiraju znanosti i matematiku.

To pokazuje, prema Bredi, da "kako se zemlje razvijaju, rodne norme ne nestaju, već se rekonfiguriraju".

Jedna hipoteza je da zemlje s više sloboda u konačnici ostavljaju više prostora pojedincima da se vrate starim stereotipima.

Te zemlje su također vrlo usredotočene na individualni uspjeh, te stoga daju veću važnost samom pojmu talenta.

U društvima koja ne pridaju toliku vrijednost talentima, ljudi imaju manje prostora za primjenu stereotipa.

Znanstvenici su nadalje pokazali da postoji jaka korelacija između ideje da ste manje talentirani i tri druga pokazatelja proučavana u sklopu PISA istraživanja.

Što djevojke vjeruju da su manje talentirane u usporedbi s dječacima, to imaju manje samopouzdanja, manje uživaju u natjecanju i manje su voljne raditi u zanimanjima u kojima dominiraju muškarci kao što su informacijska i komunikacijska tehnologija.

Ta tri pokazatelja često se navode kao čimbenici koji mogu pridonijeti postojanju nevidljivih prepreka koje ženama priječe pristup najvišim pozicijama.

Sveukupno rezultat "sugerira da je malo vjerojatno da će nevidljive prepreke nestati kako se zemlje razvijaju ili postaju rodno egalitarnije", navode autori u radu.

Predlažu rješenje: "Prestanite razmišljati u smislu urođenog talenta", kaže Breda.

"Uspjeh dolazi učenjem putem pokušaja i pogrešaka. Ako dekonstruiramo koncept čistog talenta, također ćemo dekonstruirati ideju da su djevojčice manje prirodno obdarene talentom od dječaka."


Reci što misliš!