Sci-Tech

#tehnologija

Do kraja godine s plovidbom kreće prvi autonomni električni teretni brod

Do kraja godine s plovidbom kreće prvi autonomni električni teretni brod
Twitter

Norveška kemijska kompanija Yara International planira u kontejnerski brod ugraditi prvi potpuno električni i k tome autonomni pogonski i navigacijski sustav.

U Norveškoj se trenutačno sklapa prvi kontejnerski brod u svijetu koji će biti pogonjen isključivo elektromotorima i baterijama, dok će za navigaciju i plovidbu na njemu moći biti zadužen isključivo autonomni sustav upravljanja. Ovaj brod, na temelju trupa izrađenoga u Rumunjskoj, priprema norveška kemijska kompanija Yara International.

Brod Yara Birkeland trebao bi zaploviti do kraja ove godine (treba li uopće napomenuti da je plan bio dovršiti ga 2020., ali je sve "zapelo" zbog pandemije?), nakon što je prvi koncept bio predstavljen još 2017. Bit će to prvi autonomni brod koji plovi bez emisija stakleničkih plinova ovog tipa i veličine. Osim autonomne plovidbe, u budućnosti će dobiti i automatizirani sustav ukrcaja i iskrcaja kontejnera. Krajnji je cilj stvoriti brod u potpunosti bez posade, nad kojim će se kontrolu moći preuzeti na daljinu, ukaže li se za to potreba.

Skroman kapacitet i brzina, ostalo nepoznato

Kad je riječ o tehničkim karakteristikama, iz Yare navode da će baterije imati kapacitet 7 MWh. Glavni pogon će odrađivati dva elektromotora po 900 kW, uz dva bočna potisnika od po 700 kW. Kapacitet će mu biti 120 TEU (jedinica ekvivalentnih kontejnerima od dvadeset stopa), uz nosivost od 3.200 tona. Brod će biti dug 80, širok 15 metara, a očekuje se da će mu najviša brzina biti do 13 čvorova, uz brzinu krstarenja od 6-7 čvorova.

Mogućnost prevoženja tek nešto više od 100 standardnih kontejnera, k tome i značajno manjim brzinama nego kod klasičnih kontejnerskih brodova (16-25 čvorova), navodi na zaključak da će velik dio mase i zapremnine ovog broda otpasti na pozamašni baterijski sustav. Iz Yare ne navode koliko će on težiti, a niti koliko će trebati da se tolike baterije napune. Isto tako kompanija ne otkriva ni koliko će autonomije osigurati jedno punjenje baterija, no najavljuju kako je plan, barem za početak, prevoziti terete na relaciji između norveških mjesta Herøya i Brevik, koja su morskim putem udaljena manje od 10 kilometara.

Prvi je ovo, i maleni, korak Norveške kompanije ka smanjenju emisija stakleničkih plinova u pomorskom prijevozu. Trenutačno ova industrija sudjeluje u globalnim emisijama štetnih plinova s oko 2,5%. Ono što je pozitivno, jest činjenica da se u Norveškoj velika većina struje dobiva iz obnovljivih izvora (hidroelektrana) pa će se baterije Birkelanda puniti također bez emisija.

​​​

Reci što misliš!