Sci-Tech

#vremeplov

BlackBerry - od mobitela šefova država ili vlada do margina prepoznatljivosti brenda

BlackBerry - od mobitela šefova država ili vlada do margina prepoznatljivosti brenda

TCL Communications završava svoju avanturu s BlackBerry brendom 31. kolovoza 2020. godine. Odluka je donesena gotovo dvije godine nakon objave posljednjeg Key2 LE pametnog telefona.

Zašto je TCL odustao od igre?  Kako je Black Berry od nekadašnjeg diva postao jedan od nebitnih brendova? Za odgovore vratimo se u povijest.

Davnih dana  je posjedovanje BlackBerry  pametnog telefona  s istoimenim operativnim sustavom  predstavljalo statusni simbol.  Smatrali su se vrhunskim u pogledu kvalitete, sigurnosti, funkcionalnost  za  Internet,  push e-poštu i  razmjenu poruka u stvarnom vremenu.    Ove  značajke  imale su podršku b  neke vrste  flat interneta i oslanjale  se na BIS (BlackBerry Internetske usluge), BES (BlackBerry Enterprise Server) i BBM (BlackBerry Messenger).

Onda se pojavio iPhone s logikom rada "punog dodira". Međutim, BlackBerry nije smatrao Appleov mobitel  konkurentom na koji treba  obratiti pažnju.   I to je bila  prva pogreška. Uzrok ovom razmišljanju krije se u činjenici da je tvrtka sama plasirala na tržište sličan uređaj sa zaslonom osjetljivim na dodir  i bez tipkovnice. Bio je to kontraverzni BlackBerry 9530, poznat kao Storm

Počeo se prodavati jako dobro, a onda su na površinu isplivali brojni hardverski i softverski problemi. Tvrtka ih je pokušala ispraviti plasiranjem Storm 2 modela, ali nisu uspjeli niti ovoga puta.  Time je priča  o razvoju  mobitela   s dodirnim zaslonom  za BlackBerry bila do daljnjega završena. Vratili su se korijenima i  fokusirali na  modela s  tipkovnicom među kojima je posebnu popularnost stekao model  BB Bold 900

U međuvremenu  razvijali su   novi operativni  sustav   BlackBerry 10,   temeljen na POSIX (Unixovom) RTOS-u koji ima   sličnosti i mogućnosti Linuxa, ali ne proizlazi iz bilo koje Linux verzije.  Zamišljen je za hibridno licenciranje   koje će kombinirati najbolje od otvorenog koda i komercijalnog softvera te biti  strateško sredstvo  koje se može koristi ne samo za telefone već i u automobilskoj industriji. Razvoj je završen 2013. godine.  Podržavao je  privatni i poslovni način rada, brisanje podataka na daljinu i danas toliko popularne geste.   

Paralelno s novim sustavom plasirali su na tržište dva nova mobitela. Q10   opremljen tipkovnicom i  Z10   zaslonom osjetljivim na dodir. 

Iste godine  promijenili su  naziv tvrtke  Research in Motion (RIM) u BlackBerry i zabilježili  vrhunac u poslovanju. Imali su 85 milijuna pretplatnika  BIS i BES  usluga. Nešto kasnije  portfelj proizvoda proširili su modelima Z30, Q5,  Z3,     Passport  jedinstvenog zaslona kvadratnog oblika i kompaktne fizička tipkovnica s gestama  i  Q20 ( Classic)  s visokokvalitetnom fizičkom tipkovnicom i 3,5-inčnim zaslonom osjetljivim na dodir.  

Potonji  u industriji pametnih telefona   znatno blijedi duljinom zaslona u odnosu na prosječnu veličinu ostalih vodećih proizvoda Applea i Androida.

Paralelno su  poslovni rezultati pokazivali krizu, zainteresiranih partnera za BB10 nije bilo.   Razvoj  nativnih aplikacija  uglavnom je zastao, a BlackBerry World  trgovina ostala bez   mnogih  ključnih i popularnih aplikacija   dostupnih u    Google Play Store. Posljednji pokušaj oživljavanja mobilne divizije bio je   2015. godine  lansiranjem klizača BlackBerry Priv, zatim i  DTEK50 te  DTEK60   temeljenih na Androidu.  

Ali navike i ukusi korisnika su se promijenili. Ovi modeli  nisu se pokazali  dovoljno atraktivnim  da bi  osigurali BlackBerryju financijski oporavak.  Zato  su u  rujnu 2016., objavili prestanak  dizajniranja vlastitih uređaja u korist licenciranja.  Činilo se  kao dobra ideja svima  koji su  voljeli i cijenili  još uvijek BlackBerry uređaje. Prvi licencirani partner postao je TCL Communications. Oni su  lansirali na tržište  nekoliko modela   KeyOne serije (KeyOne, Key 2 i Key 2 LE), kombinaciju fizičke QWERTY    tipkovnice, dodirnog zaslona, Android sustava i BlackBerry  genetskog koda.   

Modeli su nudili  napredne sigurnosne značajke i paket softvera za profesionalne korisnike.  Tijekom godine tvrtka je uspjela prodati 850 tisuća tih uređaja   što je veliki broj za BlackBerry, ali uzmemo li razmjere cijelog tržišta,  prilično je skromni pokazatelji.

I tu staje  priča o BlackBerry licenciranim pametnim telefonima.  TCL Communications od 31. kolovoza 2020. više  neće prodavati, dizajnirati i proizvoditi  BlackBerry Mobile  telefone.  Postojeći  uređaji na tržištu i dalje će  dobivati podršku, uključujući korisničku službu i jamstvene usluge, do 31. kolovoza 2022.  

Službena objava  nije nam otkrila  je li licenca  istekla ili je kineski proizvođač odustao od samog projekta. Vjerujemo da se ipak radi o odustajanju, ne samo zbog  minorne prodaje, već dijelom što  TCL ove godine  na mobilno tržište izlazi pod vlastitom markom i jednostavno trebaju akumulirati sve svoje trenutne resurse. 

Hoće li netko drugi od proizvođača mobitela biti zainteresiran za kupnju prava na brend?  Mogućnost da se  to dogodi gotovo je nemoguća. Zato, zbogom BlackBerry! Pamtiti ćemo  tvoje zlatno doba QWERTY pametnih telefona.


Reci što misliš!