#vremeplov
BlackBerry - od mobitela šefova država ili vlada do margina prepoznatljivosti brenda
TCL Communications završava svoju avanturu s BlackBerry brendom 31. kolovoza 2020. godine. Odluka je donesena gotovo dvije godine nakon objave posljednjeg Key2 LE pametnog telefona.
Zašto je TCL odustao od igre? Kako je Black Berry od nekadašnjeg diva postao jedan od nebitnih brendova? Za odgovore vratimo se u povijest.
Davnih dana je posjedovanje BlackBerry pametnog telefona s istoimenim operativnim sustavom predstavljalo statusni simbol. Smatrali su se vrhunskim u pogledu kvalitete, sigurnosti, funkcionalnost za Internet, push e-poštu i razmjenu poruka u stvarnom vremenu. Ove značajke imale su podršku b neke vrste flat interneta i oslanjale se na BIS (BlackBerry Internetske usluge), BES (BlackBerry Enterprise Server) i BBM (BlackBerry Messenger).
Onda se pojavio iPhone s logikom rada "punog dodira". Međutim, BlackBerry nije smatrao Appleov mobitel konkurentom na koji treba obratiti pažnju. I to je bila prva pogreška. Uzrok ovom razmišljanju krije se u činjenici da je tvrtka sama plasirala na tržište sličan uređaj sa zaslonom osjetljivim na dodir i bez tipkovnice. Bio je to kontraverzni BlackBerry 9530, poznat kao Storm.
Počeo se prodavati jako dobro, a onda su na površinu isplivali brojni hardverski i softverski problemi. Tvrtka ih je pokušala ispraviti plasiranjem Storm 2 modela, ali nisu uspjeli niti ovoga puta. Time je priča o razvoju mobitela s dodirnim zaslonom za BlackBerry bila do daljnjega završena. Vratili su se korijenima i fokusirali na modela s tipkovnicom među kojima je posebnu popularnost stekao model BB Bold 900.
U međuvremenu razvijali su novi operativni sustav BlackBerry 10, temeljen na POSIX (Unixovom) RTOS-u koji ima sličnosti i mogućnosti Linuxa, ali ne proizlazi iz bilo koje Linux verzije. Zamišljen je za hibridno licenciranje koje će kombinirati najbolje od otvorenog koda i komercijalnog softvera te biti strateško sredstvo koje se može koristi ne samo za telefone već i u automobilskoj industriji. Razvoj je završen 2013. godine. Podržavao je privatni i poslovni način rada, brisanje podataka na daljinu i danas toliko popularne geste.
Paralelno s novim sustavom plasirali su na tržište dva nova mobitela. Q10 opremljen tipkovnicom i Z10 zaslonom osjetljivim na dodir.
Iste godine promijenili su naziv tvrtke Research in Motion (RIM) u BlackBerry i zabilježili vrhunac u poslovanju. Imali su 85 milijuna pretplatnika BIS i BES usluga. Nešto kasnije portfelj proizvoda proširili su modelima Z30, Q5, Z3, Passport jedinstvenog zaslona kvadratnog oblika i kompaktne fizička tipkovnica s gestama i Q20 ( Classic) s visokokvalitetnom fizičkom tipkovnicom i 3,5-inčnim zaslonom osjetljivim na dodir.
Potonji u industriji pametnih telefona znatno blijedi duljinom zaslona u odnosu na prosječnu veličinu ostalih vodećih proizvoda Applea i Androida.
Paralelno su poslovni rezultati pokazivali krizu, zainteresiranih partnera za BB10 nije bilo. Razvoj nativnih aplikacija uglavnom je zastao, a BlackBerry World trgovina ostala bez mnogih ključnih i popularnih aplikacija dostupnih u Google Play Store. Posljednji pokušaj oživljavanja mobilne divizije bio je 2015. godine lansiranjem klizača BlackBerry Priv, zatim i DTEK50 te DTEK60 temeljenih na Androidu.
Ali navike i ukusi korisnika su se promijenili. Ovi modeli nisu se pokazali dovoljno atraktivnim da bi osigurali BlackBerryju financijski oporavak. Zato su u rujnu 2016., objavili prestanak dizajniranja vlastitih uređaja u korist licenciranja. Činilo se kao dobra ideja svima koji su voljeli i cijenili još uvijek BlackBerry uređaje. Prvi licencirani partner postao je TCL Communications. Oni su lansirali na tržište nekoliko modela KeyOne serije (KeyOne, Key 2 i Key 2 LE), kombinaciju fizičke QWERTY tipkovnice, dodirnog zaslona, Android sustava i BlackBerry genetskog koda.
Modeli su nudili napredne sigurnosne značajke i paket softvera za profesionalne korisnike. Tijekom godine tvrtka je uspjela prodati 850 tisuća tih uređaja što je veliki broj za BlackBerry, ali uzmemo li razmjere cijelog tržišta, prilično je skromni pokazatelji.
I tu staje priča o BlackBerry licenciranim pametnim telefonima. TCL Communications od 31. kolovoza 2020. više neće prodavati, dizajnirati i proizvoditi BlackBerry Mobile telefone. Postojeći uređaji na tržištu i dalje će dobivati podršku, uključujući korisničku službu i jamstvene usluge, do 31. kolovoza 2022.
Službena objava nije nam otkrila je li licenca istekla ili je kineski proizvođač odustao od samog projekta. Vjerujemo da se ipak radi o odustajanju, ne samo zbog minorne prodaje, već dijelom što TCL ove godine na mobilno tržište izlazi pod vlastitom markom i jednostavno trebaju akumulirati sve svoje trenutne resurse.
Hoće li netko drugi od proizvođača mobitela biti zainteresiran za kupnju prava na brend? Mogućnost da se to dogodi gotovo je nemoguća. Zato, zbogom BlackBerry! Pamtiti ćemo tvoje zlatno doba QWERTY pametnih telefona.
Izdvojeno
-
Djelomice sunčano uz više oblaka u prvom dijelu dana, osobito ujutro na jugu Jadrana gdje će još mjestimice padati kiša.
-
Topla čokolada jedan je od omiljenijih toplih napitaka diljem svijeta, posebno u hladnim zimskim mjesecima. Bogatog, kremastog okusa i intenzivnog mirisa čokolade, ovaj napitak pruža utjehu i toplinu te budi osjećaj nostalgije i zadovoljstva.
-
Jeste za šah i pivo? Red izazova i red opuštanja uz pivo u pogonu pivovare? Poklonite sebi i svojima jedan 'Christmas chess challenge' i zaigrajte šah s bivšim prvakom Hrvatske!
-
U petak, 13. prosinca, Zimski park na Višnjiku zasjao je u blagdanskom duhu uz dolazak Kamiona Djeda Mraza u organizaciji Auto Hrvatske.
Reci što misliš!