Sci-Tech

Istraživanje

Zašto ste otvorili profil na Facebooku?

Zašto ste otvorili profil na Facebooku?

Zbog čega ljudi pristupaju društvenim mrežama, zbog čega uopće otvaramo profil na Facebooku?

Dosadašnja sociološka istraživanja pokazuju da se ljudi obično učlanjuju u grupe ili se počnu baviti novim hobijima ako određen broj prijatelja već pripada grupi ili se bavi hobijima, stoga je riječ o utjecaju okoline. Međutim, novo istraživanje američkog sveučilišta Cornell došlo je do nekih spoznaja o pristupanju Facebooku koje otkrivaju nešto kompliciranije razloge za otvaranje profila od jednostavnog nagovaranja prijatelja.

Otvoriti profil ili ne?

Otvoriti profil na Facebooku ili ne? To je jedan od problema modernog svijeta, ne previše ozbiljan, ali prisutan. Očita pretpostavka jest da osoba otvara profil na Facebooku zbog pritiska okoline, odnosno zbog činjenice da je velik broj prijatelja već prisutan na toj društvenoj mreži. Ono što je otkriveno ovim novim istraživanjem, koje je analiziralo preko 54 milijuna e-mail pozivnica za otvaranje profila na Facebooku, jest da sam broj prijatelja koji su već na Facebooku nije dovoljan razlog da bi netko otvorio novi profil, bitan detalj su nepovezane grupe prijatelja. Ako netko ima više prijatelja u nekoliko nepovezanih grupa ljudi, veće su šanse da će pristupiti Facebooku, kako bi bio u kontaktu sa prijateljima iz različitih krugova.

Tim kompjuterskih stručnjaka sa Sveučilišta Cornell predvodio je Jon Kleinberg, a pregledali su desetke milijuna e-mail pozivnica koje su ljudi primili kako bi otvorili profil na Facebooku. Pozivnica sadrži ime osobe koja je šalje, e-mail primatelja, te imena svih članova Facebooka koji su ranije "importali" e-mail primatelja. Dakle, sa svakom novom pozivnicom koju netko primi, broj prijatelja koji su već na Facebooku se povećava. Kleinbergov tim analizirao je pošiljatelje mailova, njihove demografske podatke i kontakte na Facebooku, te još jedan bitan faktor - je li primatelj pozivnice na kraju otvorio Facebook profil. Ako otvore profil, znanstvenici su još analizirali koliko često ti novi korisnice koriste Facebook u prva tri mjeseca na mreži.

Tajna je u međusobno nepovezanim krugovima?

"Ono što nas je iznenadilo jest spoznaja da vjerojatnost otvaranja profila na Facebooku nije sukladna broju prijatelja koji su već prisutni na mreži, nego broju međusobno nepovezanih krugova ljudi čija su imena navedena u e-mail pozivnicama", objašnjava Kleinberg.

Primjer: ako osoba primi pozivnicu za Facebook na kojoj su imena četiri međusobno povezana prijatelja, šanse da će ta osoba otvoriti profil jednake su kao i da je samo jedan od ta četiri prijatelja naveden u pozivnici. Međutim, ako pozivnica sadrži imena četiri prijatelja (koje primatelj poznaje) koji se međusobno ne poznaju, šanse da će primatelj pozivnice otvoriti Facebook profil se povećaju više nego duplo.

Nadalje, kad netko otvori novi profil, ako među prvih dvadeset prijatelja ima ljude koji pripadaju totalno nepovezanim krugovima, sigurno je da će redovito posjećivati Facebook, barem 6-7 puta tjedno tokom prva tri mjeseca.

Kako je to u stvarnom životu

Sociolog James Fowler sa Sveučilišta u San Diegu nije sudjelovao u istraživanju, ali pokušao je objasniti rezultate. Kako Fowler kaže, jedna grupa vrlo je vjerojatno najbitnija za odluku o otvaranju profila. Još jedan bitan faktor su prijatelji koji su prisutni u nekoliko različitih krugova. Fowler smatra kako bi daljnja istraživanja mogla objasniti što osobu čini utjecajnom, odnosno, zbog čega su neke osobe imaju snažniji utjecaj na okolinu. Fowlera dalje zanima odgovara li ovaj princip ponašanja i stvarnom životu.

"Najveće pitanje jest, može li se ovo primijeniti na stvarni život? Ako veći broj Facebook prijatelja pokaže interes sa određeni proizvod, jesu li veće šanse da će osoba kupiti taj proizvod ako su ti prijatelji iz tzv. nepovezanih krugova? Mislim da ćemo uskoro otkriti kako na naše online ponašanje i to kako se ponašamo u stvarnom, fizičkom svijetu, ne ovisi uvijek o istim faktorima".


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.