Virtualna i proširena stvarnost vrijedit će milijarde dolara
Uređaji, aplikacije i usluge proširene stvarnosti mogli bi pratiti obrazac rasta i širenja sličan onome kroz koji su prošli pametni telefoni, dok bi doseg virtualne stvarnosti trebao ostati razmjerno ograničen.
Virtualna (virtual reality, VR) i proširena stvarnost
(augmented reality, AR) prolaze kroz uzbudljivo razdoblje - Google nam
je zagolicao maštu svojim pametnim naočalama Glass i uložio 542 milijuna dolara u Magic Leap, Facebook je platio dvije milijarde dolara za tvrtku koja se bavi VR-om Oculus, Microsoft razvija Hololens...
Sve te aplikacije i platforme u ranoj su fazi razvoja, a njihovo je
tržište pomalo nalik onome pametnih telefona prije pojave iPhonea - u
iščekivanju prekretnice koja će pokazati u kojem će se smjeru dalje
krenuti.
I uređaji za virtualnu i oni za proširenu stvarnost nude 3D video i
audio visoke razlučivosti. Sličnosti na tome uglavnom prestaju.
Virtualna stvarnost je iskustvo zatvorenog tipa, fokusiranog na potpuno
uranjanje u doživljaj pojedinca, dok je proširena stvarnost otvorenija i
više je ukopljena u svijet oko vas nego što ga od vas odvaja,
uvećavajući ga i dodajući mu nove informacije.
Temeljem te razlike AR bi mogao imati kompetitivnu prednost ne samo pred
VR-om, već i tržištem pametnih telefona i tablet računala.
VR odlično funkcionira na područjima za koja je primarno i dizajnirana: u igrama i 3D filmovima.
Ali, ujedno je prvenstveno namijenjen korištenju u zatvorenom prostoru.
Teško ga je zamisliti u pogonu na ulici ili sličnom okruženju u kojem
se lako sudariti s drugim ljudima, vozilima u pokretu, predmetima...
Unatoč tome, riječ je o sjajnoj tehnologiji, sa spremnom i nestrpljivom
bazom koja broji desetke milijuna korisnika, kao i s tvrtkama spremnim
na razvoj u ranoj fazi kao što su Unity, Valve, Razer i drugi.
AR također je jak kad su igre u pitanju, iako se po stupnju imerzije ne
može mjeriti s VR-om. No, manje je zahtjevan, pa je i dostupniji daleko
široj publici. Za virtualnu stvarnost trebate headset na glavi (Oculus),
dok za proširenu je dovoljan mobitel (Magic Leap, HoloLens).
Stoga bi proširena stvarnost mogla poslužiti (i biti zanimljiva) kao
platforma za oglašavanje (a-commerce, kako to već nazivaju u svijetu),
za poboljšanja na području glasovnih poziva, surfanja internetom, streaminga filmskog i TV sadržaja (2D i 3D), poslovnih i potrošačkih aplikacija, igara, tematskih parkova, turizma...
Tim Merel, osnivač i direktor savjetodavne tvrtke
Digi-Capital, predviđa kako bi industrija virtualne i proširene
stvarnosti do 2020. godine mogla ostvariti 150 milijardi dolara prihoda
na globalnoj razini. Proširena će pritom uzeti lavovski udio od 120
milijardi dolara.
VR će ostati svojevrsnim nišnim proizvodom, s jakom zastupljenošću u
računalnim igrama i 3D filmovima te cijenama hardvera bliskim onima
kakve danas imaju igraće konzole. Neće generirati značajan prihod od
podatkovnog ili glasovno prometa, kao ni od korištenja u poslovne svrhe.
AR će se širiti po obrascima sličnim onima kakve viđamo na tržištu
pametnih telefona i tablet računala. Potencijalno tržištebroji na
stotine milijuna korisnika, s cijenama uređaja bliskim smartfonima, što
bi proizvođačima moglo donijeti velike prihode, procjenjuje Merel.
Softver i usluge ostvarivat će najviše prihoda od filmske i TV
industrije, poslovnog sektora, oglašavanja i potrošačkih aplikacija.
Amazon, Alibaba i slični stvorit će potpuno nove platforme i prodajne
kanale za njihovu masovnu prodaju. Uz inovativne aplikacije i mogućnosti
primjene, proširena stvarnost mogla bi telekomima donijeti val
povećanja prihoda od podatkovnog i glasovnog prometa.
Trebat će riješiti još dosta tehničkih i inih problema, poput primjerice
mučnine koju pojedine aplikacije virtualne stvarnosti izazivaju kod
korisnika, kao i zaštite
privatnosti (što smo imali prilike vidjeti s Googleovim Glassom), kao i
usavršiti samu tehnologiju te otkriti nove mogućnosti primjene.
Vezane vijesti
-
Kako bi smanjili rizik od zlonamjernog softvera, u Gmailu će od 13. veljače početi blokirati privitke koji sadrže JavaScrip
-
-
-
Izdvojeno
-
U zadarskom Arsenalu održani su 4. Dani vina i gastronomije Zadarske županije u organizaciji Turističke zajednice Zadarske županije i Sveučilišta u Zadru.
-
Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković boravio je u petak, 13. prosinca u Rijeci gdje je sudjelovao na svečanoj primopredaji 3 nove brodice za Lučke kapetanije Pula, Rijeka i Senj.
-
Božićna čarolija preplavila je i Opću bolnicu Zadar. Bolnički je krug zasjao u blagdanskom ruhu, stvarajući dašak čarobne atmosfere uoči najljepšeg kršćanskog blagdana, Božića.
-
Sljedećeg vikenda u Salima održati će se malo drugačiji advent od ostalih na kakve smo se navikli zadnjih godina. Lišen blještavila visokih cijena i ljudske pohlepe.
Dodavanje novih komentara je onemogućeno.