Politika

Tajne

Objavljeni Bushovi tajni antiteroristički memorandumi

Objavljeni Bushovi tajni antiteroristički memorandumi

Ministarstvo je objavilo devet memoranduma i pravnih mišljenja Ureda svog pravnog savjetnika (OLC), po kojima je Bushova administracija nakon terorističkih napada na SAD 11. rujna 2001., odlučila da se neka ustavna prava neće poštovati u obračunu s terorizmom

Administracija Georgea W. Busha polagala je pravo na neograničene predsjedničke ovlasti u ratu protiv terorizma, uključujući slanje osumnjičenih u druge zemlje gdje mogu biti mučeni te uporabu američke vojske unutar granica SAD-a, pokazali su dokumenti koje je u ponedjeljak objavilo američko ministarstvo pravosuđa, javlja Totalportal.hr

Ministarstvo je objavilo devet memoranduma i pravnih mišljenja Ureda svog pravnog savjetnika (OLC), po kojima je Bushova administracija nakon terorističkih napada na SAD 11. rujna 2001., odlučila da se neka ustavna prava neće poštovati u obračunu s terorizmom.

"Amerikanci zaslužuju vladu koja će djelovati s transparentnošću i otvorenošću", rekao je ministar pravosuđa Eric Holder u priopćenju. "Moj je cilj učiniti mišljenja OLC-a dostupnim kada je to moguće, i dalje štiteći informacije važne za nacionalnu sigurnost, te osigurati energičnu raspravu unutar izvršne vlasti kod političkih odluka", dodao je.

"Prečesto se u prošlom desetljeću, na borbu protiv terorizma gledalo kao na bitku s našim građanskim slobodma u kojoj se podjednako dobija i gubi. Ne samo da je ta škola mišljenja pogrešna, već strahujem da je u stvari učinila više štete nego koristi", rekao je Holder u govoru uoči objave dokumenata.

Istodobno s objavom ministarstva pravosuđa, na saveznom sudu u New Yorku u ponedjeljak su objavljeni spisi koji pokazuju da je CIA uništila 92 video-snimke ispitivanja osumnjičenih za terorizam, znatno veći broj nego što se do sada pretpostavljalo.

U posljednjim mjesecima mandata predsjednika Busha, njegova administracija je odustala od nekih vlastitih tvrdnji o tome koliko daleko se može ići u prisluškivanju ili pretresima bez naloga, te u ignoriranju međunarodnih konvencija. OLC je preinačio vlastite doktrine koje je ranije formulirao, pokazali su dokumenti.

"Ovaj memorandum potvrđuje da određene odredbe nevedene u više mišljenja, o raspodjeli ovlasti predsjednika i Kongresa u pitanjima rata i nacionalne sigurnosti ne odražavaju sadašnje gledište ovog ureda", navodi u jednom memorandumu Steven Bradbury, koji je bio na čelu OLC-a.

U memorandumu se odbacuje "široko tumačenje ovlasti predsjednika kao vrhovnog zapovjednika kojim bi se Kongresu negirala bilo kakva uloga" u propisivanju uvjeta zatočenja, ispitivanja ili procesuiranja osumnjičenih za terorizam.

Traženje isključivih predsjedničkih ovlasti "ne treba tretirati kao autoritarnost", ali "treba primijeniti primjeren oprez prije oslanjanja" na ranija pravna mišljenja, dodaje se.

U memorandumu od 6. listopada 2008., Bradbury piše da "treba primijeniti oprez" prije nego se vladini dužnosnici oslone na uporabu domaćih vojnih snaga za borbu protiv terorističkih aktivnosti.

Ranija pravna tumačenja su "ili netočna ili vrlo upitna" stoji u dokumentu. Memorandum iz 2008. postavlja pitanje bi li se uporabom vojske u SAD-u kršila zajamčena sloboda govora i pravo da građanin bude slobodan od nerazumnih pretraga.

U pravnom mišljenju od 13. ožujka 2002. kaže se kako predsjednik ima ustavne ovlasti naložiti prebacivanje pripadnika terorističkih organizacija koji su u rukama vojske SAD pod nadzor drugih zemalja.

"Iako takav transfer može narušiti naše ugovorne obveze, ako se izručenje vrši u drugu zemlju gdje je mučenje vjerojatno", pravna ograničenja SAD-a su pritom malo više od "političkih izjava", kaže se u mišljenju koje je potpisao tadašnji čelnik OLC-a Jay S. Bybee.

Bradbury u memorandumu od 15. siječnja također odbacuje kao "problematična i upitna" pravna tumačenja na temelju kojih je Bush odobrio da se bez sudskog naloga mogu slušati telefonski razgovori i pratiti e-mail poruke osumnjičenih za terorizam.

U memorandumu od 8. travnja 2002. kaže se da nije potrebno odobrenje Kongresa da predsjednik osnuje vojne komisije koje bi sudile navodnim teroristima.

U mišljenju se dolazi do "zapanjujućeg zaključka" da "nema ograničenja predsjedničkih ovlasti u vrijeme rata, ne samo kada on djeluje na inozemnom ratištu, već i kad djeluje unutar SAD-a", izjavio je Jameel Jaffer, direktor projekta nacionalne sigurnosti u udruzi Američki savez za građanske slobode (ACLU), čija je tužba protiv CIA-e dovela do otkrića o uništenim video-trakama ispitivanja osumnjičenih za terorizam.

 


Reci što misliš!