Politika

Kurikulum

Lepušić i Markić: Škole trebaju zamijeniti internet u edukaciji o spolnosti

Lepušić i Markić: Škole trebaju zamijeniti internet u edukaciji o spolnosti

Umjesto interneta škole trebaju zauzeti važniju ulogu u spolnoj edukaciji mladih, suglasni su ugledni zagrebački ginekolog Dubravko Lepušić i Željka Markić iz udruge U ime obitelji dok se nastavljaju žestoke rasprave u javnosti o uvođenju spolnog odgoja u školski kurikulum, a mladi većinu znanja stječu preko interneta, iz tinejdžerskih časopisa i od vršnjaka.

Škola treba dati stručna znanja o spolnosti, kako mladi ne bi glavninu informacija dobivali preko interneta, kao što pokazuju rezultati ankete portala EduCentar objavljeni prošloga tjedna, ističu Lepušić i Markić zamoljeni za komentar.

No, suprotno Lepušiću, Markić je oštro protiv oživljavanja "Jovanovićeva seksualnog odgoja". Znanja o svojoj spolnosti i psihologiji, poručuje, mladi bi trebali stjecati kroz razne školske predmete, i ne bi im se trebalo pristupati kao osobama sa seksualnim iskustvom.

Po anketi EduCentra, provedenoj na 560 ispitanika, svega sedam posto mladih sudjelovalo je na nastavi spolnog odgoja, uz dojam da im nije "bilo korisno".

Ginekolog Lepušić, jedan od suautora kurikuluma Zdravstvenog odgoja, kaže kako ti podaci ne iznenađuju. Pokazuju da su mladi željni znanja i sve ono što im treba - naći će. Današnja škola za takva znanja ne funkcionira jer se "ne provodi Zdravstveni odgoj formiran pri prošloj SDP-ovoj vladi, a koji je stvarno dobar".

Kao drugi problem navodi što u spolni odgoj mladih nisu uključeni liječnici. "Ne može se očekivati od profesora matematike da objašnjava spolnost u detalje i onda odgovara na znatiželjna pitanja".

Tragično je, kaže, da se na početku 21. stoljeća mladi žale na "nepotpune, ograničene i neargumentirane informacije stručnjaka, koji bez rasprave očekuju puno prihvaćanje svoga izlaganja" i "profesore koji nisu htjeli odgovoriti na pitanje o spolnosti".

Smatra i da je ishodišni problem u promociji neznanja i neznanstvenih stavova koji su postali u Hrvatskoj popularni u određenoj grupaciji građana i dijela mladih. Rezultat je to jačanja konzervativnih, retrogradnih udruga, uz podršku političkih struktura istih svjetonazora, kaže Lepušić koji se pita:"Zašto mi u Hrvatskoj stalno moramo otkrivati 'toplu vodu', kada zdravstveno-spolni odgoj već 45 godina provodi u Finskoj, oko 40 godina u Švedskoj, desetljećima u Njemačkoj."

Ni predsjednicu Udruge U ime obitelji Željku Markić ne čudi što se mladi o spolnosti informiraju preko interneta, no ističe da internet ne bi smio biti jedini izvor znanja ni o kojem području - pa tako ni o spolnosti.

Umjesto uvođenja posebnog odgoja, ona je za to da mladi o svojoj spolnosti uče kroz razne predmete, te da im se ne pristupa unaprijed kao "spolno aktivnim osobama".

Većina mladih, upozorava Markić, u dobi do 18 godina u Hrvatskoj uopće ne stupa u spolne odnose i nametanje programa koji "podrazumijevaju da već imaju seksualno iskustvo" sliči na reklamiranje proizvođača kontracepcije.

"Mi se zalažemo da se djeci i mladima kroz obrazovni sustav omogući da, kroz razne predmete, nauče činjenice o svom tijelu, o spolnosti, psihologiji, osjećajima te da onda, zahvaljujući vrijednostima koje im prenose njihovi roditelji, obitelji, prijatelji, profesori - u slobodi, sazrijevajući - formiraju svoje osobne stavove i svoja ponašanja usklađuju sa svojim stavovima i ciljevima u životu, kao bi mogli ostvariti sreću i dobro", navela je u svom komentaru Željka Markić.

Tvrdi i da je "seksulani odgoj koji je pokušao svim učenicima u Hrvatskoj namjetnuti bivši SDP-ov ministar Željko Jovanović 'bio ideološki obojen, nestručan i nije poštivao temeljno načelo psihologije - a to je da se teme vezane za seksualnost otvaraju pomno pazeći na spremnost djeteta ili mladog čovjeka da o njima javno razgovara".

Istraživanja, kaže, pokazuju da mlade u dobi od 13 do 18 godina najviše zanima odnosi među ljudima - odnos prijateljstva, ljubavi, privlačnost, osobna vrijednost, vrijednost drugog čovjeka, zašto nastaju konflikti i kako ih rješavati, ljubomora, psihološke i emocionalne razlike između mladića i djevojaka.

"Jovanovićev seksualni odgoj ili kako su ga mnogi točno nazivali, 'preodgoj' niti jednom nije spomenuo riječ ljubav, niti se igdje govorilo o povezanosti ljubavi i spolnosti, o tome kako je fenomenalno iskustvo biti roditelj, otac ili maja", napominje.

Markić je ustvrdila i da je Jovanović htio kroz škole nametati i rodnu ideologiju od koje se, kako kaže, ovih dana, ogradilo i Američko pedijatrijsko društvo, još jednom pokazujući da se radi o znanstveno neutemeljenoj ideologij koja škodi djeci i mladima. Protiv takvog seksualnog odgoja je svatko razuman", poručuje Markić.


Dodavanje novih komentara je onemogućeno.