Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Faye: Dani ponosa i slave i …

Faye: Dani ponosa i slave i …

Poplavi dokumentaraca posvećenim najsjajnijim i najvećim holivudskim zvijezdama – kako onima ispred, tako i onima iza kamere, pridružilo se ovih dana još jedno ime. Ime koje mnogim pripadnicima mlađih generacija ne znači suviše, ali su zato oni prekaljeni filmofili itekako svjesni o kome je riječ.

Kao potpisnik ovih redaka, odmah ću naglasiti kako je to glumica koju naprosto obožavam, cijenim i uvijek rado gledam. Novi milenij je karijerno i nije osobito mazio, što zbog njezine zloglasne reputacije koja govori kako je s njom jako teško surađivati, što zbog nedostatka kvalitetnih uloga za glumice u poodmaklim godinama, ali i zbog kasno dijagnosticiranog poremećaja.

Bilo kako bilo, Faye Dunaway je sinonim za vrhunsku glumu, neopisivu ljepotu i talent, ali i savršen model za klasičnu priču o usponu i padu.

Kroz seriju razgovora sa samom glumicom, njezinim sinom Liamom, kolegama i kolegicama te brojnim povjesničarima filma, kritičarima i ostalim suradnicima, dokumentarni film ''Faye'' nam otkriva znane i neznane detalje iz života i karijere jedne od najboljih glumica svih vremena, jedinstvene Faye Dunaway…

Faye (2024)

Režija: Laurent Bouzereau

Sudjeluju: Faye Dunaway, Liam O'Neill, Sharon Stone, Mark Harris, Robin Morgan, Mickey Rourke, Barry Primus, Annette Insdorf, James Gray, Julie Salamon…

Žanr: Dokumentarni, biografski

Trajanje: 91 min.

Prije desetak dana svoju je dugoiščekivanu premijeru na HBO-u dobio dokumentarni biografski film o nevjerojatnoj Faye Dunaway. Glumica je to koju su mnogi nažalost zaboravili, dok je novije generacije tako reći nisu nikad ni otkrile, a zbog čega?

Spielbergov 'štancer' dokumentarnih filmova, veteran Laurent Bouzereau pokušava nam kroz generički kreiran dokumentarac otkriti životni put ove nezamjenjive glumačke dive, no brojni detalji iz njezina turbulentnog života i karijere nekako djeluju 'preušminkano', neiskreno. Ipak, i kao takav, ''Faye'' je dovoljno dobar podsjetnik ili bolje rečeno, školski priručnik za sve one koji žele doznati nešto više o našoj dragoj zvijezdi.  

Doznajemo tako među ostalom kako je imala djetinjstvo obilježeno učestalim seljakanjima zbog vojne karijere njezina oca – inače alkoholičara, kako su joj se u formativnim godinama roditelji ipak rastali i kako je pod budnim okom voljene majke bila pripremljena isključivo za najveće dosege. Dočim je osvojila natjecanje u ljepoti, jednu od rijetkih stvari koja se posebno vrednovala na 'zatucanom jugu', otvorile su joj se nebrojene mogućnosti, a ona je prigrlila glumu. Tu se pronašla i za nju živi još i danas.  

Zahvaljujući inzistiranju redatelja Arthura Penna, Dunaway je uspjela dobiti ulogu slavne pljačkašice Bonnie Elizabeth Parker u krimi filmu ''Bonnie and Clyde'' (1967.), esencijalnom uratku za začetak 'novog Hollywooda', i već je s njim zaslužila status ikone. Kako glumačke, tako i modne. Za potonje spomenuto posebno je zaslužan legendarni fotograf, kasnije i redatelj Jerry Schatzberg, no da Faye Dunaway nije tek predivno stvorenje stvoreno za modne piste i kataloge dokazala je zahvaljujući briljantnim glumačkim ostvarenjima.   

Naravno, nije baš svugdje raslo cvijeće tamo gdje bi zagazila jer Faye je imala i otvorenu vezu s tad oženjenim Marcelom Mastroiannijem, industrija je inzistirala na njezinom fizičkom savršenstvu, točnije, izgladnjivanju, a ona je kroz 70-e polako počela stjecati reputaciju histerične i karakterno teške osobe. Pokazalo se tek desetljećima kasnije kako iza takvog ponašanja stoje dijagnoze bipolarnog poremećaja i manične depresije, no ona nikad to nije smatrala izgovorom za svoje ponašanje.  

Uz sve navedene mane, Dunaway se kroz te iste 70-e profilirala u najbolju živuću glumicu zahvaljujući nizu vrhunskih ostvarenja poput ''Little Big Man'', ''Chinatown'' ili ''Three Days of the Condor'', a kruna tog minucioznog pristupa glumačkim rolama stigla je kroz Oskarom nagrađenu ulogu beskompromisne Diane u briljantnoj satiričnoj drami ''Network'' (1976.). Početkom 80-ih se udala za proslavljenog britanskog fotografa Terryja O'Neilla s kojim je dobila sina Liama i tu su se stvari počele znatno mijenjati. Premda su tvrdili kako je Liam njihovo biološko dijete, tek nekoliko desetljeća kasnije je otkriveno kako su ga usvojili. 

Negdje u to vrijeme, Dunaway je prihvatila ulogu legendarne glumačke dive Joan Crawford u biografskoj psihološkoj drami ''Mommie Dearest'', no pokazat će se kako je ta odluka bila jedna od najgorih koje će učiniti u životu. Film je proglašen nenamjernom komedijom te ja nanizao hrpu priznanja za najgori film, Dunaway za glumu, ali činjenica je bila kako je to bio film ispred svojeg vremena koji je otvoreno prikazao nasilje u obitelji i psihotičnost glavnog lika.  

Nedugo potom Dunaway se razvela od O'Neilla, a zatim je počela i sve više piti. Sve ove, ali i brojne druge detalje otkrit će vam Bouzereauov filma, no nekako sam dojma da je dosta stvari bilo 'gurnuto pod tepih' i kako je sama Dunaway zaslužila daleko kvalitetnije učinjen film od ovog klasično konstruiranog 'talking head' dokumentarca. Ako ništa drugo, nadam se kako ćete njegovim gledanjem pobuditi interes za fantastičnim Fayeinim filmovima i priznanjem kakvo itekako zaslužuje.

OCJENA: 3.5/5


Reci što misliš!