Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Origin: Za segregaciju, rasizam i antisemitizam zaslužne su…

Origin: Za segregaciju, rasizam i antisemitizam zaslužne su…

Kroz posljednjih nekoliko mjeseci opetovano sam vam pisao o filmovima koje se dotiču gorljivih i bolnih tema poput antisemitizma/holokausta, rasizma i mržnje općenito i pretpostavljam kako ste unatoč značaju takvih uradaka pomalo umorni jedne te iste priče, no ovaj put se u kinima pojavio naslov koji sve te teme ujedinjuje u jednu i nudi pomalo šokantan ali i krajnje utemeljen odgovor.

Nakon tragičnog ubojstva sedamnaestogodišnjeg Afroamerikanca Trayvona Martina, urednik The New York Timesa Amari Selvan (B. Underwood) obrati se svojoj nekadašnjoj prominentnoj novinarki, a sad jednako uspješnoj književnici i friškoj dobitnici Pulitzerove nagrade Isabel Wilkerson (A. Ellis-Taylor) da napiše članak o slučaju, no ona ga odbije s obrazloženjem kako više nema vremena za bavljenje istraživačkim novinarstvom i kako je zauzeta obiteljskim obvezama. Poštujući njezinu odluku Selvan je zamoli da samo posluša audio zapis u kojem ubojica navodi razloge umorstva pa da onda razmisli želi li se posvetiti slučaju.  

Naravno, Isabel nešto kasnije uistinu posluša uznemirujuću snimku nakon čega se uhvati istraživanja koje je navede na zaključak kako rasno pitanje nije jedini faktor netrpeljivosti već da odgovor leži u kastama.

Origin (2023)

Režija: Ava DuVernay

Uloge: Aunjanue Ellis-Taylor, Jon Bernthal, Niecy Nash, Emily Yancy, Finn Wittrock, Victoria Pedretti, Jasmine Cephas Jones, Isha Blaaker, Vera Farmiga, Audra McDonald, Connie Nielsen…

Žanr: Biografski, drama, povijesni

Trajanje: 141 min.

U samom jeku istraživanja, Isabel pogode i razarajuće obiteljske tragedije uključujući iznenadnu smrt voljenog supruga Bretta (J. Bernthal) te majke Ruby (E. Yancy), no ona nakon nekog vremena ipak odluči nastaviti s istragom koja je dovodi do nekih nepoznatih otkrića koja će se u konačnici pretvoriti u fascinantnu knjigu…

917b5b08e7813fd7c84ec97974fcb551.jpg?ranJedna od najistaknutijih afroameričkih redateljica novog milenija, Ava DuVernay, posljednjih 5-6 godina i nije baš bilježila neke veće kreativne uspjehe, barem ne toliko snažne da bi ih mogli staviti u isti 'koš' s višestruko nagrađenom biografskom dramom ''Selma'' (2014.) ili fantastičnim dokumentarcem ''13th.'' (2016.), no to ne znači kako je njezin talent postao upitan ili istrošen. Dapače, DuVernay ga je nastavila brusiti kroz TV formu (hvaljene i nagrađivane serije ''When They See Us'' i ''Queen Sugar'') čekajući novu savršenu filmsku priliku, a ona se pojavila zahvaljujući bestseleru ''Caste: The Origins of Our Discontents'' Isabele Wilkerson.

Naime, spomenuta autorica je tijekom temeljitog i nevjerojatno značajnog istraživanja materijala za knjigu paralelno proživljavala i emotivno najbolniji životni period kroz kojeg je za kratko vrijeme ostala bez svojih najvećih oslonaca, supruga Bretta, majke Ruby, a na kraju i rođakinje Marion. Bilo koja osoba bi nakon takvih traumatičnih zbivanja i gubitka najvoljenijih zauvijek ostala emocionalno 'osakaćena' i inertna, no ne i Isabele. Ona je bila svjesna svojeg otkrića i koliko je ono značajno po civilizaciju, ali i koliko bi njezini voljeni bili ponosni. 

Potencijal njezine nevjerojatne priče ili bolje rečeno, knjige, upao je u oko i Netflixovim producentima koji su se za realizaciju obratili Avi DuVernay s kojom s već imali zapažen uspjeh zahvaljujući dokumentarcu ''13th.'', no jako brzo su se ohladili od ideje snimanja filma. DuVernay to nije obeshrabrilo već je preuzela teško breme produkcije na sebe tj. svoju nezavisnu producentsku kompaniju dok je novac za snimanje prikupila kroz puste humanitarne zaklade, fondacije i udruge. Ona za razliku od 'bisera' s Netflixa nije razmišljala o komercijalnoj dobiti i plasmanu filma na tržište, već spletu ideja koje priča nosi i koje gledatelje potiču na razmišljanje. 

Kakve li veze uopće mogu imati ubojstvo afroameričkog tinejdžera, holokaust, rasizam i indijski 'daliti' pitaju se i neki od protagonista filma, ali Isabel pronalazi taj naizgled nespojiv odgovor. Kaste! Jeste li znali kako su nacistički 'arhitekti holokausta' temelj za svoj plan 'konačnog rješenja' pronašli na američkom jugu, najžešćem mjestu segregacije i rasizma? Niste? A jeste li znali da se neovisno o jednakoj boji kože kršćanski i muslimanski daliti već stoljećima nalaze na najnižem nivou indijskih kasta i dan-danas nemaju nikakav status u društvu već su zbog pukog preživljavanja prisiljeni obavljati najgore i najteže poslove poput čišćenja izmeta golim rukama, prosjačenje, nošenje leševa i sl.?

Već dulje živimo u vremenima gdje se mnogi olako razbacuju pojmovima rasizma ili antisemitizma, no centralni problem je ukorijenjen u kastama. Kad nacisti nisu mogli narediti istrebljenje Židova na osnovu boje kože onda su im počeli predbacivati odgovornost zbog svih loših stvari koje su pogodili njemački narod, uključujući i poraz u Prvom svjetskom ratu, a mase su naravno 'popušile' te argumente jer je lakše okriviti druge, a ne sebe. To su primjerice tek neki od podataka koje je Isabel Wilkerson pronašla u svojem istraživanju, a DuVernay nam ih kroz film otkriva paralelno s ostalim 'bolestima' modernog društva. 

Na tom putu otkrivenja otkrivamo dakako štošta i o glavnoj protagonistici, njezinom braku s bijelcem, traumama koje su kroz djetinjstvo (a i kasnije) proživljavali brojni Afroamerikanci, ali i brojnim moralističkim idejama gdje ljudi olako dovode zaključke oko toliko 'škakljivih' tema. DuVernay nam svoj film provlači kroz kvalitetan 'žanrovski filter' biografske drame, povijesnog filma i dokumentarca i izuzev sporadičnih trenutaka patetične melodrame, dobivamo jednu uistinu poučnu i dirljivu poduku iz humanizma i empatije. Jako dobru glumačku rolu u filmu bilježi Aunjanue Ellis-Taylor, a zapažene epizode i Jon Bernthal, Niecy Nash te Emily Yancy.

''Origin'' možda i nije jedan od onih filmova koje će kritika, struka i/ili publika izdvojiti na svojim listama najboljih ostvarenja, ali je idejama i realizacijom istih itekako značajan i osvježavajući pogled na teme kojih se malo tko do sad doista dotaknuo.

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!