Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

The Teacher's Lounge: Sjedni, vrlo dobar

The Teacher's Lounge: Sjedni, vrlo dobar

Prije nešto više od dvije godine Sonja Tarokić nas je dobrano uzdrmala, ali u istoj mjeri i oduševila svojom dramom ''Zbornica'' koja otvoreno govori o 'truleži' koja izjeda naš obrazovni sustav. Mislili ste da je boravak u školama traumatično iskustvo rezervirano isključivo za naše učenike i učitelje/profesore? Varate se.

Njemački redatelj Ilker Çatak nam s filmom ''The Teacher's Lounge'' ukazuje na probleme prisutne i u njemačkom školskom sustavu gdje bi sve tobože trebalo ići kao po špagi, ali dovoljna je jedna mala iskra kako bi pokrenula požar šumskih razmjera.

Kad njezinog učenika slijedom krivih informacija proglase osumnjičenikom za krađe u školi poznatoj po 'niskom pragu tolerancije' za takve i slične prekršaje, pedantna i empatična učiteljica Carla Nowak (L. Benesch) nevoljko pristane na pregled sadržaja novčanika dječaka.

Pronašavši nešto veću svotu novca kod učenika turskog podrijetla, škola po protokolu pozove njegove roditelje, no ispostavi se da je dječak nedužan i ovi ih indirektno prozovu za rasizam. Neovisno o tom neugodnom događaju, Carla odluči na svoj način istražiti tko stoji iza učestalih krađa unutar školskih zidova stoga pripremi klopku tako što ostavi svoj novčanik u džepu jakne u zbornici i laptop s uključenom kamerom kojom će 'uloviti' počinitelja. 

Njezin plan se i ostvari, no snimka kamere pokaže tek dio odjevnog predmeta počinitelja krađe nakon čega Carla svoju sumnju prebaci na školsku tajnicu, gđu. Kuhn (E. Löbau). Premda dotična niječe svoju uključenost u takav gnjusan čin, Carla je prijavi ravnateljici zbog čega se Kuhn osjeti poniženom i uvrijeđenom nakon čega se žustro spremi i uputi doma.

The Teacher's Lounge (2023)

Režija: Ilker Çatak

Uloge: Leonie Benesch, Leonard Stettnisch, Eva Löbau, Michael Klammer, Anne-Kathrin Gummich, Kathrin Wehlisch, Sarah Bauerett…

Žanr: Drama

Trajanje: 98 min.

Školsko vijeće ubrzo donese odluku o njezinom otkazu iako se Carla ne složi s tako naprasnom odlukom jer je njezin dokaz upitan. Cijela situacija se odrazi i na Oskara (L. Stettnisch), sina gđe. Kuhn i jednog od Carlinih ponajboljih učenika i miljenika, i tek tu započnu pravi problemi…

''The Teacher's Lounge'' hrvatsku je premijeru imao još jesenas na ZFF-u gdje je u konačnici i nagrađen Zlatnim kolicima u kategoriji 'Ponovno zajedno', no tom ga prilikom nažalost nisam imao prilike pogledati i nekako mi je uspio 'iščeznuti' iz sjećanja.

Kad su početkom godine obznanjene nominacije za nadolazeće Oskare, prevrnuo sam 'majku svih mreža' sve kako bih ga pronašao i otkrio razlog zbog kojeg se Akademija odlučila baš za njega, a ne primjerice ''Fallen Leaves'' Akija Kaurismakija ili ''The Promised Land'' Nikolaja Arcela. Bio sam pomalo zlobno spreman naoštriti kritičarsko pero i 'izmasakrirati ga' jer je 'ukrao' mjesto nekom od mojih favorita, ali bio sam u krivu.

Priče smještene unutar školskih i inih obrazovnih ustanova mogli smo već gledati na desetke, ako ne i stotine puta. Od brutalnih ZF akcijskih eskapada poput ''Class of 1984.'' i ''The Faculty'' do pomalo patetičnih, no svejedno popularnih drama kao što je ''Dangerous Minds'', škole i njihovi polaznici, odnosno, učitelji, profesori i ostalo osoblje uvijek su bili posebno područje, svojevrsni mikrokozmos koji ima svoja pravila i svoje tajne.  

Dok je u uvodu spomenuta ''Zbornica'' dotaknula žarište gorućeg problema našeg školstva, a to su nekompetentni profesori zaštićeni poput 'ličkih medvjeda', Ilker Çatak naglašava kako njihovu zemlju nagrizaju neke druge 'bolesti'. Naime, Njemačka na papiru slovi kao jedna od demokratski najuređenijih zapadnih zemalja, no upravo to 'robotsko' inzistiranje u provođenju striktnih pravila stvara pravi zid na relaciji učenik-profesor, odnosno, profesor-roditelj.

Lik Carle Nowak (fenomenalna izvedba Leonie Benesch) pravi je primjer pedantne učiteljice koja svoje učenike tretira s poštovanjem, educira ih kroz najbolje pedagoške metode i njihov odnos je poseban. Od samih rituala pozdrava do komunikacije i uvažavanja svačijeg mišljenja, sve teče idilično i za učiteljicu i za njezine učenike sve dok ne počnu raditi zli jezici.

Možemo naglo zaključiti kako je Carla sama kriva jer je glumeći detektivku zakuhala situaciju koja je jako brzo eruptirala općim nezadovoljstvom i narušenim odnosima, no njezine namjere nisu bila ništa drugo doli časne. U cijelom tom kaosu međusobnih optuživanja najveće žrtve su ponovno ispali oni najmanje krivi. 

Kroz vrhunsku režiju Ilker Çatak običnu malu dramu uzdiže do proporcija napetog trilera u kojem do samog kraja ne slutimo ishod, ali sa strepnjom iščekujemo svaki sljedeći čin. To postiže vrhunskom primjenom kamere i kadriranja, ali i pulsirajućom glazbom koja stvara osjećaj krajnje napetosti, kako u svijesti glavne protagonistice, tako i u glavama samih gledatelja. Gdje je granica između pravila i običnog dijaloga? Kako izgraditi povjerenje kad se svaka odluka promatra pod posebnim povećalom društvenih normi? Rasizam, klasna pripadnost, hijerarhija moći i položaja.  

Sve to, ali i mnoge druge teme provlače se na direktan ili krajnje suptilan način kroz ovu involvirajuću dramu i u konačnici gotovo stječemo dojam kako školske učionice, zbornica i dvorane i dalje nisu ništa drugo negoli moderne gladijatorske arene. Kakav primjer dajemo djeci i trebamo li sustavne promjene? Çatak ne nudi konačan odgovor niti rješenje za probleme, ali nam zato postavlja otvoreno pitanje. Jako dobar film kojem u konačnici nimalo ne mogu prigovoriti na kandidaturi za najprestižniju nagradu.

OCJENA: 4/5


Reci što misliš!