Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Najbolje (i najgore) iz filmske 2023.

Najbolje (i najgore) iz filmske 2023.

Dragi moji štovatelji sedme umjetnosti, stigao je i onaj trenutak gdje polako sumiramo filmsku godinu na izmaku te se prisjećamo svih najznačajnijih ostvarenja (i onih koji to nipošto nisu) i momenata. Pandemija je konačno postala stvar prošlosti i valjalo je ljude iznova odvratiti od malih ekrana i dostavljene brze hrane.

Rezultati na kino blagajnama su u prvim mjesecima bilo relativno mršavi (među iznimkama je bio primjerice četvrti nastavak serijala ''John Wick''), no sve se promijenilo ovog ljeta zahvaljujući fenomenu 'Barbenheimer'. 

 

Zaintrigirani tim globalnim ludilom, u domaća kina su navrli čak i oni koji su trebali upute o smjeru, ali moram priznati kako me veselilo vidjeti tolike mase pred blagajnama makar u pitanju bila dva tek solidna filma.

A kad smo već kod izraza 'solidni', 2023. ćemo svakako pamtiti i po tome što su nam brojna velika autorska imena servirala u najmanju ruku blago razočaravajuća ostvarenja (op.a. Scottov ''Napoleon'', Nolanov ''Oppenheimer'', Cronenbergov ''Crimes of the Future'', Mangoldov ''Indiana Jones'', Fincherov ''The Killer'', Mannov ''Ferrari''…), ali i po konačnom potonuću skupocjenih superherojskih izdr****nja.  

Da se razumijemo, nisam nikad bio protivnik takvih filmova, dapače, znali su oni nerijetko biti itekako zabavni i sadržajni, no valjalo je razmišljati suzdržanije i kontrolirano. Zahvaljujući nezaustavljivoj korporacijskoj pohlepi, gotovo svaki novi nastavak pretvorio se u svoju lošu kopiju.

Priče su postale sve imbecilnije, efekti sve lošiji i zamor je svladao i najokorjelije fanove. Doduše, nisu baš svi superheroji neslavno pali. Nastavak animiranog ''Spider-Mana'' (op.a ''Across the Spider-Verse'') je ispao fenomenalan, treći ''Guardiansi'' dostojanstven oproštaj od serijala, no sve ostalo je za brzi zaborav.  

Što se tiče žanrovskih ostvarenja, svoju renesansu i dalje proživljava horor koji nam je ove godine letio na krilima naslova poput: ''When Evil Lurks'', ''Talk To Me'', ''Infinity Pool'', ''Evil Dead Rise'', odnosno, žanrovsko miksanje s ZF-om (''No One Will Save You'') i komedijom/dramom (''Beau is Afraid'', ''El Conde'', ''Dream Scenario''). Akcija je živjela kroz najnovije vratolomije Johna Wicka, Ethana Hunta (''Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One'') i određenog ''Sisua'', tj. jeftini, ali svejedno impresivan spektakl ''Godzilla Minus One''.  

Komediju su spasile krajnje nostalgične i tople priče Martina McDonagha (''The Banshees of Inisherin''), Alexandera Paynea (''The Holdovers''), Kelly Fremon Craig (''Are You There God? It's Me, Margaret'') i Wesa Andersona (''Asteroid City''), dok su najbolji trileri stigli iz Italije (''Amore''), Irana (''Holy Spider'') i nezavisne američke produkcije (''How to Blow Up A Pipeline'').

Animirani? ''Spider-Man: Across the Spider-Verse'', ''Nimona'', ''No Dogs or Italians Allowed'' i ''Suzume'' (Miyazaki nam je ove godine bio uskraćen). Naravno, zahvaljujući mlitavoj angažiranosti domaćih distributera, ali i međunarodne distribucijske politike, u kina nam je ove godine stigla dobra porcija ostvarenja iz prošle godine, a mnoge iz ove ćemo nažalost gledati tek 2024. (ako i tad).

Uzlet domaće kinematografije nastavio se i u ovoj godini pa smo tako u zadarskoj kinoteci mogli svjedočiti fenomenalnoj premijernoj projekciji potresne drame debitantice Vanje Juranić ''Samo kad se smijem'' (dupkom ispunjena dvorana HNK je lokalnoj politici svakako ukazala na značaj kinoteke), odličnim debitantskim ostvarenjima Filipa Herakovića (''Pelikan'') i Dubravke Turić (''Tragovi''), kao i novim dokumentarnim biserima Gorana Devića (''Što da se radi?''), Ivana Ramljaka (''El Shatt – nacrt za utopiju'') ili nedavno preminulog Pere Kvesića (''Kuća na Kraljevcu'').

A kad već spominjem lokalnu kinoteku, ekipa je uz pregršt premijernih naslova i popratnih gostovanja ovog ljeta priredila i izvrsno posjećen festival posvećen majstoru napetosti, Alfredu Hitchcocku, kroz ''Hitchcock Nights''.  

Da sve nije ostalo samo na lijepim uspomenama zaslužan je nažalost još jedan oproštaj s brojnim velikanima i slavnim imenima sedme umjetnosti, književnosti i glazbe među kojima su i: William Friedkin, Alan Arkin, Tina Turner, Tonny Bennett, Pero Kvesić, Lukas Nola, Terence Davies, Jane Birkin, Raquel Welch, Michael Gambon, Richard Roundtree, Harry Belafonte, Jim Brown, Piper Laurie, Ryuichi Sakamoto, Burt Bacharach, Frederic Forrest, Cormac McCarthy, Topol, Andre Braugher, Burt Young, Matthew Perry, Lance Reddick, Mark Margolis, Jerry Springer i brojni drugi.   

Primijetiti ćete na ljestvicama i podosta naslova o kojima vam još nisam stigao pisati kao i izostanak nekih (''Zone of Interest'', ''Monster'', ''Poor Things'', ''How to Have Sex'', ''Evil Does Not Exist'', ''The Boy and the Heron'', itd.) čiji dolazak u kina tek očekujemo ili ih nisam uspio pohvatati kroz naše brojne festivale.

Za sam kraj, slijede konačno i te famozne liste najboljih ostvarenja, kako iz međunarodne, tako i domaće/regionalne produkcije. Podsjećam, navedene liste su isključivo produkt mišljenja i ukusa potpisnika ovih redaka, poredak je prilično izjednačen i tek su nijanse odlučivale i nadam se kako ste među ovim naslovima pronašli i neke svoje favorite.   

Najbolje iz svjetske kinematografije:

1. The Banshees of Inisherin (2022.) – režija: Martin McDonagh

2. The Holdovers (2023.) – režija: Alexander Payne 

3. Killers of the Flower Moon (2023.) – režija: Martin Scorsese  

4. Anatomy of a Fall  (2023.) – režija: Justine Triet

5. The Quiet Girl/Close (2022.) – režija: Colm Bairéad/ Lukas Dhont 

6. Io Capitano (2023.) – režija: Matteo Garrone

7. Maestro (2023.) – režija: Bradley Cooper

8. Return to Seoul (2022.) – režija: Davy Chou  

9. Are You There God? It's Me, Margaret. (2023.) – režija: Kelly Fremon Craig

10. Fallen Leaves (2023.) – režija: Aki Kaurismaki

11. El Conde (2023.) – režija: Pablo Larraín

12. Beau is Afraid/Dream Scenario (2023.) – režija: Ari Aster/ Kristoffer Borgli

13. Fire of Love (2022.) – režija: Sara Dosa

14. Past Lives (2023.) – režija: Celine Song

15. The Promised Land (2023.) – režija: Nikolaj Arcel

16. When Evil Lurks/Talk To Me (2023.) – režija: Demián Rugna/ Danny i Michael Philippou

17. Godzilla Minus One (2023.) – režija: Takashi Yamazaki

18. How to Blow Up a Pipeline (2022.) – režija: Daniel Goldhaber

19. Asteroid City (2023.) – režija: Wes Anderson

20. Spider-Man: Across the Spider-Verse/Nimona (2023.) – režija:  Joaquim Dos Santos, Kemp     Powers, Justin K. Thompson/ Nick Bruno, Troy Quane

21. Holy Spider (2022.) – režija: Ali Abbasi 

22. Last Night of Amore (2023.) – režija: Andrea Di Stefano   

23. All the Beauty and the Bloodshed (2022.) – režija: Laura Poitras

24. Mission: Impossible - Dead Reckoning Part One/John Wick: Chapter 4 (2023.) – režija: Christopher McQuarrie/ Chad Stahelski

25. No Dogs or Italians Allowed (2022.) – režija: Alain Ughetto

Najbolje iz Hrvatske i regije:

1. Samo kad se smijem (2023.) – režija: Vanja Juranić

2. Splashback (2023.) – režija: Dino Julius, Luka Hrgović  

3. Pelikan (2023.) – režija: Filip Heraković  

4. Da li ste videli ovu ženu? (2022.) – režija: Matija Gluščević, Dušan Zorić    

5. El Shaat- Nacrt za utopiju/Što da se radi?/Kuća na Kraljevcu (2023.) – Ivan Ramljak/Goran Dević/Pero Kvesić

6. Tragovi (2022.) – režija: Dubravka Turić


Reci što misliš!