Ostalo / Kolumne

sedmi pečat

The Holdovers: Za savršen film dovoljno je imati Paynea iza i Giamattija ispred kamere

The Holdovers: Za savršen film dovoljno je imati Paynea iza i Giamattija ispred kamere

Planirao sam vam ovaj bombon od filma predstaviti tik uoči božićnih blagdana, no kako su nekidan obznanjene nominacije za Zlatne Globuse, nisam više mogao čekati.

Nakon gotovo dva puna desetljeća, redatelj i scenarist Alexander Payne i glumac Paul Giamatti iznova su udružili snage kako bi nam servirali jednu pravu toplu filmsko-blagdansku poslasticu koja nas vraća u neka, uvjetno rečena pitomija vremena, u kojima su se i najteži karakteri lomili pod utegom empatije.

Prosinac je 1970., strogi, od učenika i kolega prezirani profesor antičke povijesti, Paul Hunham (P. Giamatti), pred same božićne praznike dozna od ravnatelja Barton internata kako ga je dopalo dežurstvo nad ustanovom i nekolicinom učenika koji nisu u mogućnosti otići doma dok traje raspust.

Paul nevoljko prihvati dužnost smatrajući kako mu se ravnatelj osvećuje jer nije bio blagonaklon s ocjenjivanjem senatorova sina, inače jednog od izdašnijih donatora internata. Premda mu je isprva rečeno kako će morati paziti na četiri učenika (Ye-Joon, inozemni korejski učenik koji ne smije putovati sam u rodnu zemlju, plahi sin mormona, Alex, uspješni, ali i buntovni sportaš Jason te neuki idiot Teddy), igrom slučaja u internatu je prinuđen ostati i perspektivni, no problematični učenik Angus (D. Sessa).  

Momci su se ponadali kako će prezreni profesor kroz praznično vrijeme malo omekšati svoj strogi stav, no ovaj samo nastavlja tamo gdje je i stao. Red, rad i disciplina. Nakon par dana Jasonov imućni otac zakopa ratne sjekire sa sinom i helikopterom dođe po njega, a njima se na zimovanju uz suglasnost roditelja i ravnatelja pridruže svi ostali 'ostavljeni' učenici izuzev Angusa čija je majka nedostupna. Kroz nadolazeći period, Hunham, Angus i tugujuća internatska kuharica Mary (D.J. Randolph) započnu graditi jedan poseban odnos koji će ih zauvijek promijeniti…

133 minute čistog užitka, to bi mogao biti najkraći mogući opis ove divote od filma, no neću biti toliko lijen i škrt na riječima već ću vam svoje impresije elaborirati na najbolji mogući način. Možda među vama postoji šačica onih koji nisu čuli, a kamoli gledali prvo sparivanje ovog redateljsko-glumačkog dvojca, no zato sam tu ja kako bi vas podsjetio.

Naime, godine 2004. svjetlo dana je ugledalo jedno pravo malo nezavisno filmsko čudo imena ''Sideways'' iliti po naški ''Stranputice'', topla ljudska priča koja je sredovječni par muškaraca (Paul Giamatti i Thomas Haden Church) odvela na put kalifornijskim vinogradima u potrazi za pravim identitetom, a pritom ih opijene fantastičnim vinom povezala s dvije jednako fantastične žene (Virginia Madsen i Sandra Oh).

The Holdovers (2023)

Režija: Alexander Payne

Uloge: Paul Giamatti, Dominic Sessa, Da'Vine Joy Randolph, Carrie Preston, Brady Hepner, Ian Dolley, Jim Kaplan, Michael Provos, Andrew Garman, Naheem Garcia…

Žanr: Komedija, drama

Trajanje: 133 min.

Film je po svojoj premijeri stekao status pravog 'indie' dragulja, dok su Payne i savršena glumačka postava još duuugo uživali na lovorikama uspjeha.

345c311b46817a5c3449495a44dfa1e5.jpg?ran

I dok je redatelj kroz narednih 10-ak godina nastavio nizati uspjehe (''The Descendants'' i ''Nebraska''), ali i promašaje (''Downsizing''), Giamatti nije dobio pažnju kakvu je bez imalo sumnje zavrijedio već je manje-više zaglibio u loše napisanim ulogama još lošijih filmova (bilo je naravno i iznimaka, prvenstveno kroz indie produkcije) ili pak u TV produkcijama.

Trebala se stoga pojaviti jedna posebna priča kako bi se ovaj dvojac ponovno kliknuo, a to se dogodilo zahvaljujući ne toliko znanoj francuskoj komičnoj drami iz 1935. imena ''Merlusse''. Dočim je Payne pogledao spomenuti film, razvio je u glavi svoju verziju priče o čangrizavom učitelju zaglavljenom u školi s šakom problematičnih učenika tijekom blagdana, a isto tako je i znao u koji period će je smjestiti.  

Pisanje scenarija je povjerio Davidu Hemingsonu, iskusnom 'piskaralu' TV sitcoma, dok je glavnu ulogu konačno mogao dodijeliti svojem starom prijatelju Giamattiju. Valjalo je dakako 'tuđu' ideju učiniti popravo svojom, a ne još jednim traljavo izvedenim holivudskim rimejkom, no Payne je pre iskusan lisac kako bi je propustio začiniti svojim, posebnim autorskim pečatom.

Doduše, Payne je i taj pečat ukrasio prepoznatljivim 'ornamentima' omiljenog mu redatelja Hala Ashbyja, jednog od najvećih holivudskih sineasta 70-ih. Poznat po likovima društvenih izopćenika i pričama koje na krajnje satiričan način 'paraju' veo obmane zvane 'američki san', Ashby je ispisao filmsku povijest, a Payne skromno nastoji koračati stopama svojeg idola.

Njegov profesor Hunham (veličanstvena, Oskara vrijedna izvedba Paula Giamattija) ovdje simbolizira malog čovjeka velikog talenta, znanja i mogućnost čiju je životnu progresiju naglo spriječio društveni ili bolje rečeno, klasični američki kapitalistički poredak, i koji svoje frustracije iskaljuje (s pravom) na mladim snobovima upitnih mentalnih sposobnosti (dok god  bogate mame i tate uplaćuju donacije internatu, ocjene njihovih sinova moraju biti zadovoljavajuće za idući obrazovni iskorak poput znamenitih sveučilišta u Harvardu ili Yaleu). 

Naravno, nije pozadinska priča svih učenika jednaka, a Hunham se u to uvjeri posebno kroz onu pametnog i problematičnog Angusa (zapažen debi mladog Dominica Sesse). Angusov bijes i cinizam imaju duboke usađene korijene, no proći će neko vrijeme da učenik i profesor spoznaju tuđe duhove prošlosti i svoje prave vrijednosti. Treći i jednako značajan kotačić ove tople priče krije se u liku korpulentne crne kuharice Mary (odlična Da'Vine Joy Randolph), žene koja je u vihoru još uvijek buktećeg vijetnamskog rata izgubila voljenog sina, također nekadašnjeg polaznika Barton internata.

Problem je što njezin sin nije imao bjelačke privilegije odlaska na fakultete već je unovačen u rat iz kojeg se više nije vratio, a Mary je i dalje prisiljena kuhati za bogatašku djecu dok u samoći potiho tuguje za vlastitim djetetom. Ovaj naizgled neskladan trio se u prazničnom periodu čvrsto poveže, a u konačnici im i proširi životne obzore.

Perfektno režiran i pametno produciran (pazilo se na apsolutni svaki aspekt kako bi film u konačnici djelovao kao pravi produkt kreativnih 70-ih), scenaristički inteligentan uz nezaboravne monološke i dijaloške replike, topao, duhovit i inspirativan te savršeno odglumljen, ''The Holdovers'' je jedno vrhunsko ostvarenje koje će vas zdušno nasmijati i oraspoložiti i koje će bez ikakve dileme postati pravi blagdanski favorit i filmski klasik kojem ćete se, vjerujte mi, uvijek rado vraćati. 

OCJENA: 5/5 


Reci što misliš!