Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Oppenheimer: U početku (a i na kraju) bijaše…

Oppenheimer: U početku (a i na kraju) bijaše…

Priliku da premijerno zasja u veličanstvenom ambijentu filmskog festivala Pulske arene Nolanovom ''Oppenheimeru'' pokvarila je nestabilna vremenska atmosfera, no to ga ipak nije zaustavilo u pohodu na domaća kina u redovitoj distribuciji.

Naime, prošlo je više od tjedan dana otkako se na domaćim (a bogme i globalnim) kinoblagajnama vodi senzacionalna bitka između spomenutog naslova i ''Barbie'', a sudeći po konstantnim  gužvama i neprekinutoj usmenoj predaji, skori kraj se ne nadzire tako brzo. Uz sav respekt ka šarenoj simpatičnoj igranoj woke satiri o najslavnijoj lutki, ovotjedna preporuka ipak odlazi tvorcu oružja koje je zauvijek izmijenilo povijest čovječanstva.  

Sve od studija na Cambridgeu, odnosa s rastućom komunističkom strankom u SAD-u i njihovim istaknutim članovima, kompleksnog odnosa sa psihijatricom Jean Tatlock (F. Pugh), braka s Kitty (E. Blunt) pa sve do višegodišnjeg rada na stvaranju moćnog nuklearnog oružja koje će preokrenuti tijek Drugog svjetskog rata, sigurnosnog saslušanja 1954. i Straussovog (R. Downey Jr.) ročišta 1959., nelinearan tijek radnje prati život i karijeru slavnog fizičara-teoretičara J. Roberta Oppenheimera (C. Murphy)…  

Kako poput i samog autora filma ne bi izgorio u jednakoj želji da vam otkrijem što više o čovjeku koji je promijenio SVE, uhvatit ću se onog najbitnijeg. Premda će mnogi pomisliti suprotno, Nolan nije prvi redatelj koji se dohvatio priče o naslovnom fizičaru, a kamoli famoznom 'projektu Manhattan'.

Oppenheimer (2023)

Režija: Christopher Nolan

Uloge: Cillian Murphy, Emily Blunt, Matt Damon, Robert Downey Jr., Florence Pugh, Josh Hartnett, Casey Affleck, Rami Malek, Kenneth Branagh, Benny Safdie, Jason Clarke, Tom Conti, Dylan Arnold…

Žanr: Biografski, drama, povijesni

Trajanje: 180 min.

Mogli ste to doznati i kroz nedavne objave na domaćim portalima, konkretno crticama o jugoslavenskom filmu ''Slučaj Openhajmer'' (1970.), ali valja svakako spomenuti da je bilo i mnogo zvučnijih holivudskih projekata poput onog renomiranog autora Rolanda Jofféa u filmu ''Fat Man and Little Boy'' s nezaboravnim Paulom Newmanom u ulozi generala Grovesa (ovdje ga tumači Matt Damon). 

Čemu onda toliki interes za još jednom filmskom biografijom čovjeka zaslužnog za oružje sudnjeg dana? Postoji nekoliko odgovora na to pitanje stoga krenimo redom. 2005. svjetlo dana je ugledala fascinantna biografska knjiga ''American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer'' autora Kaija Birda i Martina Sherwina za koju su među ostalim nagrađeni Pulitzerovom nagradom, ali i pozornošću Hollywooda. Prvi je oko na nju bacio slavni redatelj Sam Mendes, no studija nisu bila zainteresirana. Nolanu je 'bubu u uho' pak usadio glumac Robert Pattinson koji mu je knjigu poklonio nakon snimanja ''Teneta''.   

Kroz već spomenuti film uvelike opsjednut idejom o vraćanju vremena kako bi se izbrisale greške koje smo počinili, Nolan je pomislio kako za tu moralnu dilemu ne postoji bolje osobe od samog tvorca atomske bombe.

Nakon raskida suradnje s 'Warnerom' (ukratko, Nolanu se nije sviđala ideja studija o promptnom plasmanu novo snimljenih filmova na streaming servise tijekom pandemije), saveznika pronalazi u drugom studijskom velikanu (op.a. 'Universal') i moglo se započeti s okupljanjem pomno odabrano castinga. Tvrdoglavo se odupirući ideji o pretjeranom korištenju CGI efekata, Nolan je uz budžet od nekih stotinjak milijunčića dolara krenuo u realizaciju jednog od najambicioznijih filmova karijere.  

Sad kad sam vam odgovorio na otprije postavljeno pitanje, uhvatimo se dojmova.  

Kako ste i sami mogli povezati kroz sinopsis, Nolan se kroz trosatnu biografiju (pre)ambiciozno dotaknuo koječega, a na kraju me je ipak uspio ostaviti nekako ispraznim, nezadovoljenim i ravnodušnim.

Najsnažnija karika Oppenheimerove životne priče trebala je biti ona moralistička, prihvaćanje uloge krvnika stotina tisuća nedužnih, grješnika koji je čovječanstvu zauvijek izmijenilo živote, ali sve je to nažalost u glavnini ostalo zatočeno pod teretom priče o lovu na vještice iliti bolje rečeno, uništavanju njegova kredibiliteta kroz politička podmetanja nakon što im je prestao biti podoban. Da se razumijemo, sve je to zanimljivo i poučno, no ne koliko i inicijalna ideja.

Alegorijski gledajući, Oppenheimer je uistinu pravi moderni Prometej (mitološki lik koji je ukrao vatru i znanje bogovima i dao ih ljudima sve kako bi ga kasnije zbog istog okovali i vječno mučili), no njegova kazna se ovdje prvenstveno manifestira kroz politički progon, dok je moralni ostao po strani.

Da, postao je s vremenom svjestan svojeg (ne)djela, ali javni oprost nikad za to nije tražio. Štoviše, dok su neke njegove kolege raspravljale o moralnoj odgovornosti on je žalio što razornost bombe nije stigao primijeniti na Nijemcima. Doduše, kad je odbio sudjelovati u stvaranju još razornije hidrogenske bombe, tad su izvučeni kosturi iz ormara.

Film najefektnije funkcionira kroz za Nolana neuobičajeno subverzivne momente (simbolička razgolićenost i seks s Jean tijekom ispitivanja), maestralno režirane sekvence finalnog testiranja bombe, krajnje dinamičnu glazbu Ludwiga Göranssona i glumu Cilliana Murphyja. Nakon toliko zajedničkih suradnji ('''The Dark Knight''' trilogija, ''Inception'' i ''Dunkirk''), Nolan Murphyju konačno prepušta svjetla reflektora, a ovaj to itekako zna iskoristiti, pogotovo kroz svoju mučeničko ispijenu fizionomiju i prodorno luđačke plave oči.

Ako ćemo raditi neke usporedbe, ''Oppenheimer'' se može ravnopravno staviti uz bok pustim recentnijim povijesnim biografijama poput ''The Imitation Gamea'', ''A Beautiful Minda'' pa čak i ''Trumba'' što u konačnici i nije tako loše. Remek-djelo? To bi po mojem skromnom mišljenju ipak bilo preuveličavanje. Nolan jest tehnički pedantan do najsitnijeg detalja, ali ovdje se ne vidi neki značajniji autorski pečat (izuzev gore spomenutih kadrova).

Najpozitivnija stvar u ovoj tobože upozoravajućoj priči jest ta da će film zahvaljujući nezapamćenom hypeu pogledati brojni pripadnici Z generacije koje mozgove inače truju svakakvim pizdarijama. ''Oppenheimer'' će ih (barem se tome nadam) makar potaknuti na razmišljanje, pogotovo sad kad smo na pragu prave apokalipse. 

OCJENA: 4/5


Reci što misliš!