Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Crimes of the Future: Cronenbergovo metaforičko i transformativno istraživanje seksa i umjetnosti budućnosti

Crimes of the Future: Cronenbergovo metaforičko i transformativno istraživanje seksa i umjetnosti budućnosti

Otac tjelesnog horora se vratio! Nakon gotovo dva i pol duga desetljeća, osebujni kanadski šok majstor David Cronenberg vratio se korijenima i servirao nam (još) jednu uznemirujuću viziju budućnosti.

U nedefiniranoj budućnosti čovječanstvo više ne osjeća bol, ne obolijeva od infekcija, a uz pomoć razvijene biotehnologije koristi sprave koje mu olakšavaju funkcionalnost organizma. Saul Tenser (V. Mortensen) je proslavljeni avangardni umjetnik koji je razvio sposobnost rapidnog rasta novih organa u tijelu koje njegova životna partnerica Caprice (L. Seydoux) potom odstranjuje u performansima pred ushićenom publikom.  

Ljudsko tijelo je na pragu nove evolucije i fizičko sakaćenje (perforacije, rezanje i sl.) poima kao najnoviji seksualni stimulans, no vlasti ne žele da se sve otme kontroli stoga oformljuje tzv. 'Nacionalni registar organa' kod kojeg individue poput Saula moraju prijaviti svoje posljednje 'izrasline'.

U registru radi i samozatajna Timlin (K. Stewart) koja je poput kolege Wippeta ( D. McKellar) zadivljena Saulovim i Capriceinim mogućnostima i umjetničkim izvedbama, a na jednoj se toliko uzbudi da Saulu prenese svoj zaključak kako je kirurgija seks budućnosti.

Crimes of the Future (2022)

Režija: David Cronenberg

Uloge: Viggo Mortensen, Léa Seydoux, Kristen Stewart, Scott Speedman, Welket Bungué, Don McKellar, Yorgos Pirpassopoulos, Tanaya Beatty, Nadia Litz…

Žanr: ZF, horor, drama

Trajanje: 107 min.

Drugačije poimanje tih nastupa pak ima misteriozni Lang (S. Speedman) koji njihovu popularnost želi iskoristiti kako bi čovječanstvo upoznao s velikim otkrićem…  

Nakon pomalo razočaravajućeg satiričnog obračuna s ekscentričnim svijetom holivudskih zvijezda (op.a. ''Maps to the Stars''), mnogi zlobnici su zaključili kako je stari majstor istrošio ideje i kako mu je nakon niza neuspjeha stiglo vrijeme za mirovinu, no Cronenberg se umjesto toga samo odlučio na pauzu od režije dok je vrijeme počeo uglavnom trošiti na pojavljivanje ispred kamere te pisanje romana.

U tom periodu 'mirovanja', dotični je pomno pratio ljudsku (de)evoluciju koja je fascinaciju tehnologijom (prvenstveno društvenim mrežama) uzdigla na posebnu razinu apsurda i znao je kako je stiglo vrijeme da iz ladice izvuče dva desetljeća stari scenarij koji nas idejno odvodi u jednu posve drugačiju budućnost.

Ako su sadašnji klinci fascinirani kojekakvim instant influencerima i youtjuberima, distopijska civilizacija će po Cronenbergovoj viziji štovati konceptualne umjetnike koji vlastita tijela pretvaraju u radove iliti u prenesenom tj. bolje rečeno, doslovnom značenju pokazuju kako umjetnost dolazi iznutra. 

Sam autor se ne zadržava isključivo na toj bizarnoj ideji već u jedan veliki žrvanj umotvorina ubacuje i hrpu ostalih koje se među ostalima dotiču i ekologije (šifra, 'plastika') te seksualnosti kao i represiji iste. U ranoj fazi karijere Cronenberg je žanr ZF horora (kasnije i drame)  eksploatirao kao pravu platformu za metafore na spolno prenosive bolesti (''Rabid'' i ''The Fly''), fetiše, impotenciju i istraživanje seksualnosti, a takvom receptu se nakon filma ''eXistenZ'' (1999.) vraća i ovdje.

Ako bi ga pokušali opisati ukratko, ''Crimes of the Future'' (op.a. ne brkati s njegovim istoimenim niskobudžetnim studentskim filmom) bio bi svojevrstan mix spomenutog ''eXistenZa'' i filma ''Crash'', no to ne bi bilo u potpunosti točno. Određene poveznice svakako postoje, ali mišljenja sam kako je Cronenberg ovdje ubacio i neke svježe zamisli. 

Njegov centralni lik je Saul (po tko zna koji put upečatljivi Mortensen), 'umjetnik' koji posjeduje sposobnost razvijanja potpuno novih, nedefiniranih organa (nije isključeno i tumora) koji mu prilikom brzog izrastanja uzrokuju osjećaj nelagode zbog čega i teško spava, odnosno, jede, a kako bi mu život barem donekle bio ugodniji, pomažu mu biomehaničke sprave (svojevrstan spoj Geigerovih kreacija i cyber punka) koje mu stimuliraju živce i 'normalne' organe.

S druge pak strane, Saul je prilično misteriozan, potajno surađuje s vlastima i ne libi se kroz ultimativni čin ljubavi (ne želim vam spojlati kakav) napraviti radikalan korak ka novoj stepenici ljudske evolucije. Njegov odnos s Caprice je poseban, moglo bi se reći i romantično perverzan, a potencijalni ljubavni trokut razbija uz obrazloženje kako nije dobar u 'starom seksu'.

Tu dolazimo do ideje 'kirurgija je novi seks'. U vremenima gdje nove, mlađe generacije sve evidentnije gube sposobnost normalne komunikacije i zbližavanja i sve češće pribjegavaju virtualnom svijetu te se u javnosti po pitanju seksualnosti sve glasnije definiraju kao pripadnici 'transgender', 'non-binary' i tko će sve znati što opredjeljenja, ne iznenađuje Cronenbergovo percipiranje budućnosti u kojem će novo 'zabranjeno voće' biti fizičko sakaćenje.

Takvi prizori će publici nenavikloj ili nedovoljno upoznatoj s njegovim ranijim radovima naravno biti traumatično gnjusni i šokantni, ali ovaj film ionako nije namijenjen masama.

Najveća boljka filma jest ta što su mu brojne ideje ostale obavijene velom misterije i u konačnici nedorečene, ali tu se svakom ponaosob može uključiti kreativna mašta s kojom će lakše doći do nekih finalnih zaključaka. Sve u svemu, ''Crimes of the Future'' je jedan posve intrigantan film koji se na originalan način dotiče brojnih tema koje su u današnjem društvu još uvijek tabu ili o kojima ne razmišljamo suviše, a svakako bi trebali.

Oni koji se groze grafički eksplicitnih prizora nek' zažmire prilikom gledanja ili ga preskoče. Osobno sam mišljenja kako je u dosadašnjem opusu ovaj stari šok majstor imao i puno 'gadnijih' ostvarenja. Film se iduće srijede prikazuje i u zadarskoj kinoteci stoga prihvatite izazov i uputite se na putovanje koje nećete lako zaboraviti.

OCJENA: 4/5


Reci što misliš!