Što (po)gledati?
S Cate Blanchett u glavnoj ulozi, film ''Tár'' izuzetan je portret umjetnika zlostavljača
Inteligentno režiran, vješto napisan i predvođen Cate Blanchett, treći film američkog redatelja Todda Fielda mogao bi imati veliku ulogu na Oskarima.
Treba li uopće isticati, Cate Blanchett – za ulogu nagrađena u Veneciji i na Zlatnim globusima – izuzetno je uvjerljiva i moćna, od goleme sjene koju baca njezina interpretacija Lydije Tár, ostali glumci jedva da se i vide. Jednako to impresivno radi na gestualnoj i retoričkoj razini, gdje se svakako oslanja i na dojmljivo koncipiran scenarij Todda Fielda.
Jean-Baptiste Lully, francuski barokni skladatelj i instrumentalist, umro je od posljedica gangrene izazvane ubodnom ranom na nozi. Kad su mu sugerirali amputaciju noge, ne pristaje – onda više ne bi mogao plesati, rekao je.
Situacija postaje apsurdnija ako kažemo da je ranu prouzročio sam: ozlijedio se predmetom koji je predstavljao ranu verziju dirigentskog štapića. Naime, umjesto mahanjem po zraku, Lully je – očito prilično snažno – udarao oštrim vrhom u pod. Nesretni slučaj koštao ga je života, no njegova je ideja označila važnu kariku u uspostavi moderne figure dirigenta.
U razgovoru s Adamom Gopnikom, proslavljenim piscem The New Yorkera, tu nam zanimljivu crticu iz povijesti glazbe prenosi Lydia Tár, još slavnija skladateljica i dirigentica, prva žena na čelu Berlinske filharmonije te pripadnica elitne skupine EGOT-ovaca (umjetnika koji su tijekom života osvojili nagrade Emmy, Grammy, Oscar i Tony).
Za razliku od Gopnika, Tár je, dakako, izmišljena protagonistica istoimenog filma Todda Fielda, psihološke drame koja je očarala većinu kritičara, ali i uzburkala duhove u pahuljastom dijelu američke kulturne scene svojim pristupom identitetskim politikama i onom što se, ovisno o ideološkoj poziciji, naziva woke kulturom ili kulturom otkazivanja.
Nema dvojbe, treći film ovog američkog, ne osobito prolifičnog redatelja, u dobroj se mjeri bavi kulturno-ideološkim prijeporima postpandemijskog Zapada, no istovremeno on je i meditacija na temu umjetničke opsesije, prilog raspravi o odnosu umjetnika i djela, izvrstan prikaz sustavne zloupotrebe moći, a onda i psihološka studija rasapa ličnosti u kojoj se grijesi iz prošlosti vraćaju obavijeni velom jeze.
Upravo zbog ove posljednje komponente, koju redatelj promišljeno i veoma suptilno dozira, Tár bi mogao biti onaj film koji je za pravo razumijevanje potrebno gledati više puta, i koji bi prilično brzo mogao pronaći put u filmske udžbenike.
Izdvojeno
-
Kako biste reagirali na tvrdnju da kod sebe imate stotine ili čak tisuće eura vrijednosti o kojoj nikad niste razmišljali? Vjerojatno biste odmahnuli rukom u nevjerici. No, imamo dobre vijesti za Vas: bogatiji ste nego što mislite!
-
Nastavlja se "prepucavanje" Daniela Radete, gradskog vijećnika i predsjednika GO SDP Zadar te gradonačelnika Branka Dukića oko nezakonite građevinske dozvole koje Radeta u serijalu objavljuje na svom Facebook profilu.
-
Ekološka manifestacija “Uz more, za more: zelena misija za održivu budućnost Hrvatske” održala se danas na plivarici Škoda koja je jutros u 11 sati isplovila iz zadarske luke Gaženica prema Ugljanu gdje se provela akcija izvlačenja odbačenih ribarskih mreža iz mora.
-
Ove godine za Međunarodni dan plesa, Hrvatsko narodno kazalište Zadar u suradnji sa Zadarskim plesnim ansamblom za svoje sugrađane i ljubitelje plesne umjetnosti pripremilo je veliki plesni događaj.
Reci što misliš!