Što (po)gledati?
S Cate Blanchett u glavnoj ulozi, film ''Tár'' izuzetan je portret umjetnika zlostavljača
Inteligentno režiran, vješto napisan i predvođen Cate Blanchett, treći film američkog redatelja Todda Fielda mogao bi imati veliku ulogu na Oskarima.
Treba li uopće isticati, Cate Blanchett – za ulogu nagrađena u Veneciji i na Zlatnim globusima – izuzetno je uvjerljiva i moćna, od goleme sjene koju baca njezina interpretacija Lydije Tár, ostali glumci jedva da se i vide. Jednako to impresivno radi na gestualnoj i retoričkoj razini, gdje se svakako oslanja i na dojmljivo koncipiran scenarij Todda Fielda.
Jean-Baptiste Lully, francuski barokni skladatelj i instrumentalist, umro je od posljedica gangrene izazvane ubodnom ranom na nozi. Kad su mu sugerirali amputaciju noge, ne pristaje – onda više ne bi mogao plesati, rekao je.
Situacija postaje apsurdnija ako kažemo da je ranu prouzročio sam: ozlijedio se predmetom koji je predstavljao ranu verziju dirigentskog štapića. Naime, umjesto mahanjem po zraku, Lully je – očito prilično snažno – udarao oštrim vrhom u pod. Nesretni slučaj koštao ga je života, no njegova je ideja označila važnu kariku u uspostavi moderne figure dirigenta.
U razgovoru s Adamom Gopnikom, proslavljenim piscem The New Yorkera, tu nam zanimljivu crticu iz povijesti glazbe prenosi Lydia Tár, još slavnija skladateljica i dirigentica, prva žena na čelu Berlinske filharmonije te pripadnica elitne skupine EGOT-ovaca (umjetnika koji su tijekom života osvojili nagrade Emmy, Grammy, Oscar i Tony).
Za razliku od Gopnika, Tár je, dakako, izmišljena protagonistica istoimenog filma Todda Fielda, psihološke drame koja je očarala većinu kritičara, ali i uzburkala duhove u pahuljastom dijelu američke kulturne scene svojim pristupom identitetskim politikama i onom što se, ovisno o ideološkoj poziciji, naziva woke kulturom ili kulturom otkazivanja.
Nema dvojbe, treći film ovog američkog, ne osobito prolifičnog redatelja, u dobroj se mjeri bavi kulturno-ideološkim prijeporima postpandemijskog Zapada, no istovremeno on je i meditacija na temu umjetničke opsesije, prilog raspravi o odnosu umjetnika i djela, izvrstan prikaz sustavne zloupotrebe moći, a onda i psihološka studija rasapa ličnosti u kojoj se grijesi iz prošlosti vraćaju obavijeni velom jeze.
Upravo zbog ove posljednje komponente, koju redatelj promišljeno i veoma suptilno dozira, Tár bi mogao biti onaj film koji je za pravo razumijevanje potrebno gledati više puta, i koji bi prilično brzo mogao pronaći put u filmske udžbenike.
Izdvojeno
-
Vlada planira proširiti popis proizvoda čija će cijena biti ograničena te će i dalje voditi brigu o standardu građana, poručili su u srijedu tijekom saborskog aktualnog prijepodneva premijer Andrej Plenković i ministar gospodarstva Ante Šušnjar.
-
U 2024. godini Grad Zadar je, pored „uskrsnica“ i „božićnica“, iz svog proračuna isplaćivao i novčane naknade umirovljenicima u povodu Dana grada Zadra u iznosu od 370,00 eura.
-
Iz zadarske Elektre stiže obavijest o privremenom prekidu u opskrbi električnom energijom zbog radova prema sljedećem rasporedu
-
U srijedu su na Svjetskom prvenstvu na rasporedu utakmice 1. kola u skupinama A, D, E i H.
Reci što misliš!