Osvrt na proteklu godinu
Najbolje iz filmske 2022.
Iz pera Ivice Perinovića donosimo filmski pregled 2022. godine.
Niti u krajnjem stadiju ludila nismo mogli zamisliti kako će nas noćna mora imena COVID-19 progoniti i treću godinu u nizu, no smrt i patnja koncem su veljače dobili novo naličje i to u vidu ruske ratne mašinerije. Najveću cijenu sulude ratne agresije nažalost su platili i još uvijek plaćaju Ukrajinci, ali zahvaljujući političkih igrama, posljedice osjećamo baš svi.
Spomenuti virus je neslavno pao u drugi plan i paranoja se ovaj put skrivala u fantomskom obliku stravične nuklearne gljive. Takav, najcrnji scenarij srećom nije (još) ispisao rekvijem za mrtvo čovječanstvo i u sveopćem ludilu smo nekako nastavili sa životima.
Pandemijske mjere konačno su počele popuštati, a prvi veliki test u kinima je početkom ožujka imao prolongirani ''The Batman'' Matta Reevesa. Čovjek-šišmiš nije razočarao. Dapače, pokazalo se kako je Pattinson odličan glumački izbor za heroja nove 'emo' generacije i kako je sam film u konačnici uvjerljivo ponajbolji ovogodišnji predstavnik vidno ispuhanog superherojskog podžanra.
Izredale su se u kinima do kraja godine i nove avanture Dr. Strangea, Thora i Black Panthera (u novom, ženskom ruhu), upoznali smo (nažalost) i Morbiusa i Black Adama, ali izuzev spomenutog Batmana, odnosno, i dalje zabavnog (barem potpisniku ovih redaka) Thora, sve ostalo je… meh!
Spektakli su se redom izmjenjivali malim i velikim ekranima, ali prave stvari smo uglavnom dočekali kroz festivalske laureate i kandidate istih. Većinu takvih bisera u svoje ljetno, odnosno, cjelogodišnje kino dovukla je i naša kinoteka, ali kako sam i sam dio te priče, ne bi bilo fer da je dodatno reklamiram.
Istaknut ću još samo vezano uz tu temu da je zadarska publika ponovno imala priliku podružiti se s glumcima i redateljima domaćih uspješnica, a njih ove godine definitivno nije manjkalo. Hrvatska kinematografija evidentno proživljava jednu pravu renesansu i s radošću mogu uskliknuti kako smo ove godine imali priliku svjedočiti nekim pravim malim remek-djelima.
Žanrovski gledajući, još jednu izuzetno uspješnu godinu imali su predstavnici animiranih (izuzev onih na ljestvici izdvojio bi i ''Turning Red'', ''My Father's Dragon'' i ''Belle''), dokumentarnih i horor filmova (fanovima među ostalima preporučujem i ''Barbarian'', ''Pearl'' i ''Ressurection''), a tematski i dalje jašemo na valu nostalgije za kojom filmaši posežu sve češće.
Nakon Sorrentina, Cuarona, Branagha i dr., ove godine smo se u neku bolju prošlost mogli otisnuti i kroz najnovije filmove Richarda Linklatera, Jamesa Graya ili Stevena Spielberga (dotičnog ćemo ipak popratiti u kinima početkom iduće godine), dok je duh 80-ih izuzev na malim ekranima (op.a. ultra uspješni TV serijal ''Stranger Things'') protutnjao kinima kroz dugoiščekivani nastavak ''Top Guna'', a najviše se pričalo o biopicovima ''Blonde'' i ''Elvis''.
Uz hrpetinu odličnih i vrlo dobrih filmova, bilo je i onih koji su neslavno podbacili. Jedan od primjera je i razočaravajući povratnički kaubojac legendarnog Waltera Hilla, ''Dead for a Dollar'', no najviše su nas ipak ponovno ražalostili nebrojeni odlasci filmskih, glazbenih, sportskih i inih zvijezda poput: Jean-Luc Godarda, Sidneya Poitiera, Jean-Louis Trintignanta, Jamesa Caana, Raya Liotte, Williama Hurta, Davida Warnera, Vangelisa, Louise Fletcher, Olivije Newton-John, Freda Warda, Philipa Bakera Halla, Robbieja Coltranea, Ivana Reitmana, Gasparda Ulliela, Paula Sorvina, Davora Janjića, Lukasa Nole, Borivoja Dovnikovića Borda, Pelea, itd., itd., itd.
No da ne duljim nepotrebno, vrijeme je za famozne liste. Velik broj naslova nažalost zbog opće nedostupnosti (čitaj, nezainteresiranosti i tromosti distributera), ali i manjku vremena nisam uspio pohvatati što pak ne znači da se neće naći na listi nadolazeće nam godine. Na ovogodišnjoj se, kao i uvijek, nalazi poveći broj onih koji su put do domaćih kina našli sa zakašnjenjem, stoga ne zamjerajte.
U klasičnoj selektivnoj muci mnogi će naslovi podijeliti mjesto, no ionako su o poretku odlučivale tek nijanse kao i moj specifičan ukus. Nadam se kako ste na listama (svjetski i domaći naslovi su, naravno, odvojeni) pronašli i neke od svojih favorita, odnosno, da ću vas ponukati na gledanje onih koje ste propustili.
Opširnije osvrte za navedene naslove (uz iznimku ''The Beasts'', ''Aftersun'', ''Burning Days'', ''Hrvatskog narodnog preporoda'' i ''Glava velike ribe'' o kojima ću vam tek pisati) možete pronaći u našoj arhivi kolumni.
Svako dobro u Novoj godini i puno ugodnih filmskih gledanja želi Vam Ivica Perinović.
Najbolje iz svjetske kinematografije:
- Decision to Leave (2022.) – režija: Chan-wook Park
- Everything Everywhere All at Once (2022.) – režija: Dan Kwan/Daniel Scheinert
- Tár (2022.) – Todd Field
- Aftersun (2022.) – režija: Charlotte Wells
- C'mon C'mon (2021.) – režija: Mike Mills
- The Beasts (2022.) – režija: Rodrigo Sorogoyen
- The Batman (2022.) – režija: Matt Reeves
- Moonage Daydream/Ennio (2022.-2021.) – režija: Brett Morgen/Giuseppe Tornatore
- After Yang (2021.) – režija: Kogonada
- Guillermo Del Toro's Pinnochio (2022.) – režija: Guillermo Del Toro
- Apollo 10 1/2: A Space Age Adventure (2022.) – režija: Richard Linklater
- El Buen Patrón (2021.) – režija: Fernando León de Aranoa
- Burning Days (2022.) – režija: Emin Alper
- Licorice Pizza (2021.) – režija: P.T. Anderson
- Flee (2021.) – režija: Jonas Poher Rasmussen
- Broker (2022.) – režija: Hirokazu Koreeda
- The Northman (2022.) – režija: Robert Eggers
- Sundown (2021) – režija: Michel Franco
- The Lost Daughter (2021.) – režija: Maggie Gyllenhaal
- The Tragedy of Macbeth (2021.) – režija: Joel Coen
- Summer of Soul (2021.) – režija: Questlove
- Attica (2021.) – režija: Traci Curry, Stanley Nelson
- Marcel the Shell with Shoes On/ Mad God (2021.) – režija: Dean Fleischer-Camp/ Phil Tippett
- Happening (2021.) – režija: Audrey Diwan
- You Won't Be Alone (2022.) – režija: Goran Stolevski
- Triangle of Sadness (2022.) – režija: Ruben Östlund
- Speak No Evil (2022.) – režija: Christian Tafdrup
- The Rescue (2021.) – režija: Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi
- Armageddon Time (2022.) – režija: James Gray
- Thor: Love and Thunder/ Top Gun: Maverick/ Prey (2022.) – režija: Taika Waititi/ Joseph Kosinski/ Dan Trachtenberg
Najbolje iz Hrvatske i regije:
- Sigurno mjesto (2022.) – Juraj Lerotić
- Stric (2022.) – režija: David Kapac, Andrija Mardešić
- Hrvatskog narodnog preporoda (2022.) – režija: Goran Dević
- Glava velike ribe (2022.) – režija: Arsen Oremović
- Ljeto kada sam naučila letjeti (2022.) – režija: Radivoje Andrić
Izdvojeno
-
Vlada planira proširiti popis proizvoda čija će cijena biti ograničena te će i dalje voditi brigu o standardu građana, poručili su u srijedu tijekom saborskog aktualnog prijepodneva premijer Andrej Plenković i ministar gospodarstva Ante Šušnjar.
-
U 2024. godini Grad Zadar je, pored „uskrsnica“ i „božićnica“, iz svog proračuna isplaćivao i novčane naknade umirovljenicima u povodu Dana grada Zadra u iznosu od 370,00 eura.
-
Iz zadarske Elektre stiže obavijest o privremenom prekidu u opskrbi električnom energijom zbog radova prema sljedećem rasporedu
-
U srijedu su na Svjetskom prvenstvu na rasporedu utakmice 1. kola u skupinama A, D, E i H.
Reci što misliš!