Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Emily the Criminal: Nitko se neće za*ebavati s Aubrey Plazom

Emily the Criminal: Nitko se neće za*ebavati s Aubrey Plazom

Ekscentrična, urnebesna, hiper zaposlena, popularna i napose talentirana komičarka Aubrey Plaza ove je godine u svoju, koječim natrpanu filmografiju upisala i film koji je radikalno pomiče iz prepoznatljive humorne orbite. I znate što? Opet je rasturila! No, ajmo mi redom.

Kriminalni dosje iz prošlosti sprječava Emily (A. Plaza) u pronalasku boljeg posla koji bi joj omogućio lakše otplaćivanje studentskog kredita i dostojanstven život. Sreća je nažalost ne mazi i egzistenciju sve teže osigurava poslom dostavljačice hrane. Kad ju kolega s posla, Javier (B. Badillo), zamoli da 'pokrpa' i njegovu smjenu, a zauzvrat će joj reći način kako može doći do brze i lake zarade, očajna Emily pristane.  

Ubrzo dozna kako taj 'laki poslić' i nije baš legitiman i bezopasan jer se od nje, kao i ostalih koji su se javili, traži 'peglanje' lažne kreditne kartice u dućanima tehnike sve kako bi Youcef (T. Rossi) i Khalil (J. Avigdori) kupljene skupocjene uređaje kasnije preprodali na crnom tržištu.

Emily the Criminal (2022)

Režija: John Patton Ford

Uloge: Aubrey Plaza, Theo Rossi, Jonathan Avigdori, Bernardo Badillo, Megalyn Echikunwoke, Gina Gershon, Brandon Sklenar…

Žanr: Kriminalistički, triler, drama

Trajanje: 97 min.

Ne želeći još dublje 'zaglibiti' ukoliko je ulove, Emily isprva odbije, no brzo i poklekne kad je Youcef uvjeri kako će stvari proći glatko. To se i dogodi s prvom prevarom, ali zarada je tek mrva soli u moru k putu otplate kredita stoga Emily pristane i na opasnije prevare koje joj uskoro i ugroze sam život…

U sinjem moru krimića novijeg datuma, malo je toga ostalo originalno, napeto i kvalitetno, a kad se i pronađe nešto slično, u cjelini dojam neslavno sruše klasične klišej zamke. Za ''Emily the Criminal'' sam čuo još početkom godine kad su ga po premijernom prikazivanju na Sundanceu opjevali nebrojeni kritičari, a sad je konačno stiglo vrijeme da provjerim jesu li svi ti hvalospjevi uistinu i opravdani.

Žanr krimića se kroz minula desetljeća filmski dotakao svakojakih profila kriminalaca. Pljačkaši, ubojice, dileri, šverceri, prevaranti… lista ide u nedogled, no ovakva priča i metode su relativno nove i neispričane. O onlajn prevarama, lažnim novčanicama i karticama, krađama, a potom i peglanjima tih istih kartica možemo čuti i čitati gotovo redovno, ali malo koji filmski autor je do sad imao želje i znanja otvoriti nam ta skrivena vrata i otkriti trikove njihova neslavnog zanata.   

I dok je većini kriminalaca isključivi cilj brza, laka i velika zarada, pa čak i adrenalin, protagonisti ove priče, posebice naslovna Emily, ljudi su bez izbora. Male pogreške iz prošlosti sustav ne zaboravlja, stigmatizira i ne nudi novu priliku, a upravo se to dogodilo našoj (anti)junakinji.

Pijana, no svejedno bezopasna vožnja te obračun s nasilnim dečkom nisu stvari koje bi je trebali sputavati kasnije u životu, ali američko pravosuđe i potencijalni poslodavci misle suprotno. Njihovo rješenje su diskriminirajući, ponižavajući i potplaćeni poslovi, a banke ne interesiraju privatni problemi. Stisnuta u kut, Emily nema suviše izbora. Probati zaraditi koji dolar sa strane, makar na ilegalan način ili dozvoliti da je sustav do kraja pojede i uništi.

Pokušavala je ona i do kraja vjerovati u fantaziju o pravoj, boljoj, normalnoj prilici, ali kad se uvjerila da od toga neće biti ništa, Emily je donijela čvrstu odluku u svojem novom, opasnom  zvanju. Autor filma John Patton Ford kazuje nam priču o ženi koju život nije pretjerano mazio premda je imala sve predispozicije postati uspješnom umjetnicom.

Sitne pogreške, iznenada su poprimile gigantske proporcije i nove prilike su netragom nestale. Novi, zavodljivi i jedini otvoreni saveznik postao joj je kriminal, točnije, prevare uz koje nikog životno neće ugroziti. Nikog doli samu sebe. Na prvoj većoj prepreci se pokazala čvršćim zalogajem negoli je to znala, a sa svakim novi izazovom, njezin karakter se sve više oblikovao i odlučnost je postala sve jača. 

Patton Ford nas svojom kontroliranom, prizemljenom režijom baca na ulice koje nisu filmski romantizirane već surove, ubitačne i krajnje napete (op.a. snimalo se na nekim od najopasnijih losanđeleških ulica). Zakačiš li se u svojim prevarama s krivim ljudima, jeben si. Premda u takvom svijetu žene u pravilu prođu još i gore, Emily je jedna od onih s kojima nema zajebancije. Mogla se tako u više navrata sklupčati u mračni kutak stana, glasno zajecati i proklinjati život, no ona je pokazala kako u konačnici ima veća muda negoli određene 'muškarčine' iz kriminalnog miljea. Znam da nije pohvalno navijati za nekog tko je odabrao 'krivi' put, no Emily drugog niti nije mogla imati. 

Aubrey Plaza je svojim uvjerljivim nastupom pokazala kako uz dobro ukorijenjene komičarske temelje posjeduje i nevjerojatnu karizmu i talent za kompleksnije dramske, a bogme i akcijske role te da kod gledatelja s lakoćom može probuditi empatiju, ali i strah. Theo Rossi je s druge pak strane dokazao kako nakon uspješne TV karijere (sjećamo ga se prvenstveno po liku Juicea iz kultnog serijala ''Sinovi anarhije'') svakako zaslužuje bolje filmske prilike. 

Interesantan, uzbudljiv i manje-više originalan, ''Emily the Criminal'' je film koji će vas ugodno iznenaditi i uvjeriti kako žanr kriminalističkog filma još uvijek ima nekih svježih priča, likova i ideja za ispričati.

OCJENA: 4/5


Reci što misliš!