Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Vesper: Distopijsko sjeme nade

Vesper: Distopijsko sjeme nade

I dok multiplekse uporno okupiraju 200 milijuna dolara teške superherojske 'škovace' (ovog tjedna je to ''Black Adam''), 40 puta (!) jeftiniji 'filmići' poput distopijskog ZF-a ''Vesper'' put do publike moraju tražiti putem limitirane distribucije, streaming servisa i internetskog bespuća.

Ako ste se ponovno odlučili na novu porciju razočarenja, svakako pođite pogledati još jednu 'kamenu' izvedbu Dwaynea 'The Rock' Johnsona u ulozi uvodno navedenog (anti)junaka, no ako ste pak zainteresirani za jednu malu priču napravljenu s puno ljubavi, obogaćenu odličnim glumačkim nastupima i vizualima koji u najmanju ruku djeluju barem 10 puta skuplje, pročitajte što vam imam za preporučiti. 

Budućnost. Ekološka kriza i krivo polaganje nade u genetičku manipulaciju dovelo je do oslobađanja virusa i organizama u prirodu koji su ubrzo uništili prirodne resurse hrane što je dovelo do masovnog pomora životinja i ljudske populacije. Bogati su se uspjeli na vrijeme skloniti u ograđene gradove koje zovu 'citadele' dok je šačica preživjelih ostala gladovati u nehumanim uvjetima ovisna o jednokratnom sjemenu koje im pošalju iz citadela.  

Trinaestogodišnja Vesper (R. Chapman) izvještila se u bio-hakiranju u nadi kako bi jednog dana eventualno stvorila trajno sjeme koje će stvari vratiti u normalu. Uz potragu za potencijalno korisnim biljkama i organizmima, Vesper skrbi i za nepokretnog oca (R. Brake), a nerijetko je i prisiljena na trgovinu sa svojim beskrupuloznim stricem Jonasom (E. Marsan).

Vesper (2022)

Režija: Kristina Buožytė, Bruno Samper

Uloge: Raffiella Chapman, Eddie Marsan, Rosie McEwen, Richard Brake, Melanie Gaydos…

Žanr: Znanstveno-fantastični

Trajanje: 114 min.

Kad se jednog dana u šumu sruši bogataška letjelica, Vesper u blizini pronađe i spasi putnicu Camelliju (R. McEwen). Kad od ove sazna da je putovala s ocem i kako će je odvesti sa sobom u citadelu ako joj pomogne pronaći ga Vesper krene u potragu, no njezin stric Jesper ima neke druge planove…  

Medijsko bombardiranje pričama o pandemiji posljednjih 8 mjeseci su polako zamijenile one o ratu u Ukrajini, sve rastućoj globalnoj ekonomskoj i energetskoj krizi, inflacijama, nestašici, prirodnim kataklizmama i sl. 'crnjacima'. Uz takvu svakodnevicu nekoć nezamislive distopijske priče polako se kanaliziraju u stvarnost i nekako nas sve glasnije upozoravaju kako bi stvari mogle postati još i gore.

I dok je većina takvih priča obojeno izrazito crnim tonovima i beznađem, autori filma ''Vesper'', redateljsko-scenaristički duo Kristina Buožytė i Bruno Samper odlučio se na jednu štoriju o možebitnoj nadi. Dobro znate za onu staru 'na mladima svijet ostaje', a nošeni tom krilaticom oni su u heroinu prometnuli djevojčicu koja manifestira humanost kakvu čovječanstvo polako, ali sigurno gubi.

Plavu majčicu Zemlju pojela je ljudska glupost, ovdje u obliku genetske i ine manipulacije, ekosustav je nanovo zaživio kroz svoj najnegostoljubiviji mogući način i izglede za preživljavanje stekli su tek neki novi organizmi. Najbogatiji su po dobro starom običaju osigurali svoje zlatne guzice sakrivši se sa zalihama u utvrđene gradove, a sirotinja je ostavljena na milost i nemilost sad zastrašujuće planete.  

Vesper život nije pomazio (majka ju je napustila, dok je otac, nekadašnji vojnik, ostao nepokretan), no ona je borac koji želi učiniti posljednje malo čudo koje čovječanstvu nužno treba. Kako to već inače biva u krizama, prepreku joj čine primitivni i zli ljudi koji isključivo gledaju svoje interese, ali nju to neće pokolebati. U pratnji zastarjelog drona (sredstvo komunikacije s ocem) ona luta negostoljubivim terenima u potrazi za odgovorom.

Premda smo se sa sličnim žanrovskim pričama već mogli susreti nebrojeno puta kroz literaturu, filmove, pa i video igre, Kristina Buožytė i Bruno Samper (do sad su zajedno surađivali na ZF-u ''Vanishing Waves'' i horor antologiji ''ABCs of Death'') su ovdje ubacili dobrodošli dodir bajkovite fantazije u spoju sa cyber-punkom uz standardnu poruku 'ljudi, trgnite se dok je vrijeme'.

Jesu li Jugovi, genetski modificirani ljudi, humaniji od pravih, zaslužujemo li iskupljenje ili je ova planeta zaslužila neki novi početak lišen svojih najvećih parazita- ljudi?- tek su neka od pitanja na koje nam autorski dvojac nudi svoje odgovore. 

Intrigantna i originalna rješenja ipak nisu dovoljna kako bi scenarij koji je dijaloški nerijetko trivijalan s hrpom nerazjašnjenih stvari (koja je uloga 'strvinara', gdje je Vesperina majka i sl.) opjevali novim žanrovskim 'svetim pismom', ali uz fantastičnu scenografiju i kameru nadahnutu slikarskim velikanima Vermeerom i Rembrandtom, uvjerljivim praktičnim i CGI efektima i inspiriranu glumu mlade Raffielle Chapman te uvijek pouzdanog Eddiea Marsana, ''Vesper'' je jedno pravo malo otkriće kojeg bi ljubitelji žanra trebali pogledati i kojem zbog navedenog dajem ocjenu veću negoli to možda i zaslužuje.

Ako ste pak nabrijani na spektakle, bezumne epileptične spec. efekte i montažu, onda put u kina i ne zaboravite isključiti mozak na ulazu.

OCJENA: 4/5


Reci što misliš!