Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Decision to Leave: Ljubav iz zasjede iliti Parkovo maestralno kanaliziranje Hitchcocka

Decision to Leave: Ljubav iz zasjede iliti Parkovo maestralno kanaliziranje Hitchcocka

Dugih šest godina nakon njegova posljednjeg dugometražnog remek-djela ''The Handmaiden'', jedan od ponajboljih i najutjecajnijih redatelja današnjice vratio nam se uz još jedan celuloidni trijumf o kojem će se dugo pričati i koji će bez ikakve sumnje postati instant klasik.

Tijekom rješavanja slučaja umorstva, policijskog detektiva Hae-joona (Park Hae-il) dopadne i onaj pomalo misteriozne smrti muškarca koji je pao s planinskog vrha. Kroz istražni razgovor s udovicom unesrećenog, kineskom imigranticom Seo-rae (Tang Wei), Hae-joon počne sumnjati u njezinu nedužnost, ali paralelno i razvijati osjećaje spram njoj…

Majstor bio, majstor ostao! Iako je prošlo u uvodu spomenutih šest godina od njegova posljednjeg dugometražnog filma, južnokorejski redateljski virtuoz nije mirovao. Otisnuo se tako u međuvremenu 'preko bare' kako bi za BBC i AMC kroz mini seriju adaptirao špijunski roman ''Little Drummer Girl'' znamenitog Johna le Carréa, no unatoč solidnom rezultatu bilo je posve jasno kako nad tim projektom nije imao apsolutnu kontrolu i autorsku prepoznatljivost. 

Decision to Leave (2022)

Režija: Chan-wook Park

Uloge: Tang Wei, Park Hae-il, Go Kyung-Pyo, Lee Jung-hyun, Jeong Min Park, Teo Yoo, Jung Yi-seo, Hak-joo Lee, Seo Hyun-woo…

Žanr: Kriminalistički, drama, misterija, romantika

Trajanje: 138 min.

Počeo je nakon tog projekta uz pomoć svoje vjerne scenaristice Seo-kyeong Jeong (''Lady Vengeance'', ''Thirst'', ''The Handmaiden''…) raditi na 'štoriji' za svoj posljednji film, a inspiraciju je uvelike povukao iz noir krimića i trilera.

Premda je kasnije na nekolicini pressica znao istaknuti kako određeni kritičari krivo povlače asocijacije između njegova filma i onih majstora napetosti, legendarnog Hitchcocka, dao bi se zakleti kako mu je tijekom pisanja i stvaranja filma isti ipak bio debelo nastanjen negdje u podsvijesti. Park doduše nije rutiner koji će besramno pokrasti ideje oca suspensa, ali će mu svjesno ili ne, ipak odati savršeni hommage.

Narativ je isprva kako-tako jednostavan za praćenje što i jest bila njegova intencija, no dočim se stvori kemija između dvoje glavnih protagonista, cijela ideja polako odlazi na Parkov teren nepredvidljivosti i intrige uz izuzetno snažan emocionalni impakt. Režija i montaža (svakako i kamera Ji-yong Kima) postaju sve zaigranije dok publika dobiva iscrpljujuću, ali u konačnici i značajnu ulogu promatrača.

Detalji i detaljčići, kadrovi koji reflektiraju mentalno stanje likova, tragovi su koje nam Park strpljivo ubacuje iz sekunde u sekundu i tko god skrene pogled s ekrana samo na tren, pa makar i da zijevne, mogao bi propustiti neki ključni moment.  

Naravno, kao i kroz čitav svoj dosadašnji opus, Park se snažno oslanja na prepoznatljivu stilizaciju scenografije i kad bi tijekom gledanja opetovano pritiskali dugme za pauzu dobili bi niz pravih fotografskih i likovnih remek-djela.

Prvoloptaški bi mnogi mogli zaključiti kako sama ideja i nije osobito originalna uzevši u obzir brojne naslove u kojima bi se detektivi zaljubili u svoje osumnjičenice, po mogućnosti fatalne, ali Parkovo koketiranje s podžanrom erotskog trilera pruža jednu posve drugačiju percepciju. Erotizam i senzualnost između glavnih likova je gotovo opipljiva i svi nekako očekujemo vrući klimaks, no to nije bila autorova intencija.

U zrelijoj stvaralačkoj dobi, on nam pak pokazuje kako u određenim godinama nismo više toliko hrabri u ispoljavanju svojih osjećaja i strasti te se komunikacija zadržava na pogledima i zatomljenoj požudi. Gledajući kompletnu sliku, ''Decision to Leave'' je prije svega romantična drama o ukletim ljubavnicima negoli krimić ili triler, a direktan ili indirektan utjecaj Hitchcocka je evidentan, ma koliko god to Park poricao.  

Sjetimo se samo njegovog klasika ''Vertigo''. Tamo smo imali detektiva (J. Stewart) koji pati od vrtoglavice i kojem pamet pomuti fatalna plavuša (D.Kerr) s tajnovitom prošlošću, dok kod Parka imamo detektiva koji pak pati od insomnije i također se spetlja s djevojkom čija prošlost skriva određene tajne.

Naravno, hommage spomenutom meštru ne leži samo u sličnoj karakterizaciji likova već i u pustim kadrovima koji prizivaju spomenuti filma, ali bitno je naglasiti kako je u tom procesu Park ipak ostao svoj. Nekim gledateljima će radnja na momente biti zasigurno teška i konfuzna za praćenje, ali do samog svršetka svi će vam se komadići ove pomno složene slagalice savršeno poklopiti.

OCJENA: 5/5


Reci što misliš!