Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Broker: Definicija obitelji na Kore-edin način

Broker: Definicija obitelji na Kore-edin način

Prije četiri godine, jedan od najznačajnijih i ponajboljih autora današnjice, Hirokazu Kore-eda, iznova je sa svojim ''Shopliftersima'' začepio gubice skepticima i dokazao kako i njegovo ime valja izgovarati s respektom kakav uživaju prethodnici poput zemljaka mu: Ozua, Mizoguchija, Kurosawe, Kobayashija ili primjerice Yamade.

S friško osvojenom 'Zlatnom palmom' pod rukom i hrpetinom drugih priznanja i nominacija, Kore-eda se 2019. odvažio na snimanje svojeg prvog međunarodnog filma (op.a. ''Truth''), a ove godine je u Cannesu premijerno prikazan i njegov drugi međunarodni filmski izlet ''Broker'' čija se radnja odvija u Južnoj Koreji.

Premda nije ponovio uspjeh u uvodu spomenutih ''Shopliftersa'', Kore-eda je bez ikakve dileme iznova stvorio još jedan filmski mikrosvijet vrijedan divljenja i pažnje. 

Vlasnik male praonice rublja i povremeni volonter u obližnjoj crkvi, Sang-hyeon (S. Kang-ho) sa svojim prijateljem Dong-soom (Dong-won Kang), zaposlenikom te iste crkve, razradio je sistem putem kojeg povremeno uzimaju novorođene bebe ostavljane u crkveni 'baby box' te ih kasnije preprodaju na crnom tržištu roditeljima koji ne uspijevaju usvojiti djecu zakonskim putem ili su nestrpljivi u čekanju rješenja.  

Kad jedne kišne večeri pred taj isti baby box svoje dijete ostavi mlada djevojka So-young (Ji-eun Lee), Sang-hyeon i Dong-soom izvedu svoj uigrani manevar gdje izbrišu snimku nadzorne kamere te odnesu bebu. Ono što obojica ne znaju, jest da ih nadziru detektivke Soo-jin (B. Doona) i Lee (L. Joo-Young) koje rade na akciji razbijanja lanca krijumčarenja beba…

Tematski, za Woodya Allena su to uglavnom neurotični intelektualci s ljubavnim poteškoćama, Hong Sang-sooa žene i njihove životne preokupacije, a Kore-edu obitelj. Kad bi bili zlobni i rekli: -Pa ne opet!-, Kore-eda bi nam prkosno odgovorio: -Tko vas je...!- te bi nam u lica sasuo još jednu lavinu emocija iz koje bi se teško izvukli bez makar jedne prolivene suze.

Akteri njegovog ''Brokera'' su u mnogočemu slični onima iz ''Shopliftersa'', no priča je kao i uvijek univerzalna i opipljivo humana. U fokusu su i ovaj put izopćenici, zaboravljeni ljudi s ruba koje život nije mazio i koji imaju gotovo opravdane razloge za (ne)djela koja čine.

Prilikom istraživanja podataka o metodama usvajanja djece koje je prikupljao za svoju uspješnicu ''Like Father, Like Son'' (2013.), Kore-eda doznaje kako su u Japanu, Južnoj Koreji, ali i mnogim zapadnim kao i zemljama trećeg svijeta, ponovno sve aktualniji kontroverzni 'baby boxovi'.

Naime, pretinac u kojeg bi mlade majke ostavljale svoje bebe, inovacija je uvedena još u srednjem vijeku koja se potkraj 19. stoljeća uklonila iz uporabe, no od 50-ih naovamo, famoznih 'boxova' ima sve više i u sve više zemalja.

To je bila polazna točka za pisanjem scenarija koju je Kore-eda spojio s ilegalnom trgovinom djece, ali i s nezaobilaznom temom humanosti. Tko su te žene koje ostavljaju svoju djecu, koji su njihovi razlozi, kakva je daljnja sudbina te djece, koliko majki se u konačnici vrati po njih i postoji li mogućnost da netko takvu situaciju iskoristi sebi u dobit?

Intrigantna premisa se kako to i inače biva kod Kore-ede sa svakim novim trenutkom polako otpetljava i dobivamo slojevitu karakterizaciju likova koji su nam zbog svojih postupaka isprva bili nesnošljivi. Mala grupica ljudi s tužnim i samotnim životima spojila se na posve neuobičajen način te se u kratkom periodu brzo povezala i stvorila čvrstu vezu kakve imaju prave, ljubavlju ispunjene obitelji.

Da, znam, nešto slično smo mogli vidjeti i u ovdje toliko puta spomenutim ''Shopliftersima'', ali upravo je zbog toga Kore-eda tako moćan autor jer je iz slične premise ponovno uspio izvući gotovo podjednako snažne i iskrene emocije kao i nebrojene kadrove ispunjene poetičnom ljepotom (primjerice dok se detektivka Soo-jin igra s bubom na orošenom automobilskom staklu).

Svaki od likova je dobio svoju razrađenu pozadinsku priču i kad pomislite kako ćete s lakoćom razriješiti radnju i nečije motive, Kore-eda razotkrije neki novi veo sveprisutne misterije. Osobno mi je priča o identitetu oca djeteta bila malo prenategnuta i suvišna, no kad se poslože sve kockice, i ona se može u konačnici ukusno sažvakati. Gluma (uvijek fantastični Song Kang-ho se okitio titulom najboljeg glumca na festivalu u Cannesu što nikom od njegovih zemljaka do sad nije pošlo za rukom), briljantna režija, priča, kamera i glazba čine film ''Broker'' obaveznom preporukom.  

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!