SEDMI PEČAT
Broker: Definicija obitelji na Kore-edin način
Prije četiri godine, jedan od najznačajnijih i ponajboljih autora današnjice, Hirokazu Kore-eda, iznova je sa svojim ''Shopliftersima'' začepio gubice skepticima i dokazao kako i njegovo ime valja izgovarati s respektom kakav uživaju prethodnici poput zemljaka mu: Ozua, Mizoguchija, Kurosawe, Kobayashija ili primjerice Yamade.
S friško osvojenom 'Zlatnom palmom' pod rukom i hrpetinom drugih priznanja i nominacija, Kore-eda se 2019. odvažio na snimanje svojeg prvog međunarodnog filma (op.a. ''Truth''), a ove godine je u Cannesu premijerno prikazan i njegov drugi međunarodni filmski izlet ''Broker'' čija se radnja odvija u Južnoj Koreji.
Premda nije ponovio uspjeh u uvodu spomenutih ''Shopliftersa'', Kore-eda je bez ikakve dileme iznova stvorio još jedan filmski mikrosvijet vrijedan divljenja i pažnje.
Vlasnik male praonice rublja i povremeni volonter u obližnjoj crkvi, Sang-hyeon (S. Kang-ho) sa svojim prijateljem Dong-soom (Dong-won Kang), zaposlenikom te iste crkve, razradio je sistem putem kojeg povremeno uzimaju novorođene bebe ostavljane u crkveni 'baby box' te ih kasnije preprodaju na crnom tržištu roditeljima koji ne uspijevaju usvojiti djecu zakonskim putem ili su nestrpljivi u čekanju rješenja.
Kad jedne kišne večeri pred taj isti baby box svoje dijete ostavi mlada djevojka So-young (Ji-eun Lee), Sang-hyeon i Dong-soom izvedu svoj uigrani manevar gdje izbrišu snimku nadzorne kamere te odnesu bebu. Ono što obojica ne znaju, jest da ih nadziru detektivke Soo-jin (B. Doona) i Lee (L. Joo-Young) koje rade na akciji razbijanja lanca krijumčarenja beba…
Tematski, za Woodya Allena su to uglavnom neurotični intelektualci s ljubavnim poteškoćama, Hong Sang-sooa žene i njihove životne preokupacije, a Kore-edu obitelj. Kad bi bili zlobni i rekli: -Pa ne opet!-, Kore-eda bi nam prkosno odgovorio: -Tko vas je...!- te bi nam u lica sasuo još jednu lavinu emocija iz koje bi se teško izvukli bez makar jedne prolivene suze.
Akteri njegovog ''Brokera'' su u mnogočemu slični onima iz ''Shopliftersa'', no priča je kao i uvijek univerzalna i opipljivo humana. U fokusu su i ovaj put izopćenici, zaboravljeni ljudi s ruba koje život nije mazio i koji imaju gotovo opravdane razloge za (ne)djela koja čine.
Prilikom istraživanja podataka o metodama usvajanja djece koje je prikupljao za svoju uspješnicu ''Like Father, Like Son'' (2013.), Kore-eda doznaje kako su u Japanu, Južnoj Koreji, ali i mnogim zapadnim kao i zemljama trećeg svijeta, ponovno sve aktualniji kontroverzni 'baby boxovi'.
Naime, pretinac u kojeg bi mlade majke ostavljale svoje bebe, inovacija je uvedena još u srednjem vijeku koja se potkraj 19. stoljeća uklonila iz uporabe, no od 50-ih naovamo, famoznih 'boxova' ima sve više i u sve više zemalja.
To je bila polazna točka za pisanjem scenarija koju je Kore-eda spojio s ilegalnom trgovinom djece, ali i s nezaobilaznom temom humanosti. Tko su te žene koje ostavljaju svoju djecu, koji su njihovi razlozi, kakva je daljnja sudbina te djece, koliko majki se u konačnici vrati po njih i postoji li mogućnost da netko takvu situaciju iskoristi sebi u dobit?
Intrigantna premisa se kako to i inače biva kod Kore-ede sa svakim novim trenutkom polako otpetljava i dobivamo slojevitu karakterizaciju likova koji su nam zbog svojih postupaka isprva bili nesnošljivi. Mala grupica ljudi s tužnim i samotnim životima spojila se na posve neuobičajen način te se u kratkom periodu brzo povezala i stvorila čvrstu vezu kakve imaju prave, ljubavlju ispunjene obitelji.
Da, znam, nešto slično smo mogli vidjeti i u ovdje toliko puta spomenutim ''Shopliftersima'', ali upravo je zbog toga Kore-eda tako moćan autor jer je iz slične premise ponovno uspio izvući gotovo podjednako snažne i iskrene emocije kao i nebrojene kadrove ispunjene poetičnom ljepotom (primjerice dok se detektivka Soo-jin igra s bubom na orošenom automobilskom staklu).
Svaki od likova je dobio svoju razrađenu pozadinsku priču i kad pomislite kako ćete s lakoćom razriješiti radnju i nečije motive, Kore-eda razotkrije neki novi veo sveprisutne misterije. Osobno mi je priča o identitetu oca djeteta bila malo prenategnuta i suvišna, no kad se poslože sve kockice, i ona se može u konačnici ukusno sažvakati. Gluma (uvijek fantastični Song Kang-ho se okitio titulom najboljeg glumca na festivalu u Cannesu što nikom od njegovih zemljaka do sad nije pošlo za rukom), briljantna režija, priča, kamera i glazba čine film ''Broker'' obaveznom preporukom.
OCJENA: 4.5/5
Izdvojeno
-
U susretu 25. kola regionalne košarkaške ABA lige Zadar je na Višnjiku pred 3.500 gledatelja izgubio od FMP sa 72-75 upisavši 11. poraz, dok je beogradski sastav ostvario devetu pobjedu.
-
U pretposljenjem, 25. kolu regionalne AdmiralBet ABA lige večerassu u Krešinom domu pred oko 4 tisuće gledatelja košarkaši Zadra poraženi u dramatičnoj završnici od momčadi FMP Soccerbet rezultatom 72-75.
-
Nadzorni odbor je na današnjoj sjednici sukladno natječajnim odredbama proveo intervju sa trojicom kandidatima za direktora - jedinog člana uprave društva KK Zadar s.d.d.
-
Kandidat za direktora KK Zadar s.d.d. David Gunjević, ujedno i bivši direktor kluba, medijima je dostavio izjavu vezanu uz zadnje priopćenje Udruge Grad košarke te pismo koje je na današnjem razgovoru za direktora KK Zadar pročitao predstavnicima Nadzornog odbora.
Reci što misliš!