Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

El Buen Patrón: Savršeno izvagana crnohumorna satira

El Buen Patrón: Savršeno izvagana crnohumorna satira

Kroz osobne razgovore s dobrim brojem glumaca i redatelja došli smo do istovjetnog zaključka, žanr komedije je bez ikakve sumnje najzahtjevniji i najteži, kako za glumce i redatelje, tako i za scenariste.

Kolektivno rasplakati i rastužiti publiku je mnogo lakša zadaća negoli je nasmijati, a u to smo se i sami opetovano mogli uvjeriti jer taj omiljeni žanr na godišnjoj razini tek na kapaljku pruža istinski dobre, originalne i pametno duhovite filmove.  

Jedno od najplodnijih tla za ovako škakljiv žanrovski smjer definitivno je Španjolska koja je još odavno postala prava meka za otkačene i prepoznatljive crnohumorne priče koje će slomiti otpor i najzahtjevnijih gledatelja te im konačnici izvući osmijeh na lica. Na programu zadarske kinoteke će se ove nedjelje tako naći komedija koja vješto koketira s dramom i satirom, pričom koja je podjednako i španjolska i univerzalna.  

El Buen Patrón (2021)

Režija: Fernando León de Aranoa

Uloge: Javier Bardem, Manolo Solo, Almudena Amor, Óscar de la Fuente, Sonia Almarcha, Fernando Albizu, Tarik Rmili, Rafa Castejón..

Žanr: Komedija, drama

Trajanje: 116 min.

Vlasnik uspješne tvornice vaga Blanco (J. Bardem) naizgled je prijazan, brižan i savršen gazda koji svoje radnike tretira kao vlastitu djecu i koji je uvijek spreman pomoći im u kakvoj god nelagodnoj situaciji se zatekli.

Tjedan dana prije dolaska regionalne komisije i njezine evaluacije rada tvornice koja bi Blancu mogla donijeti još jedno prestižno priznanje i dodatne subvencije, počnu se nizati problemi. 

Nedavno otpušteni radnik Jose (Óscar de la Fuente) započne sa svojim prosvjedima tražeći od Blanca da ga vrati na posao, sin vjernog radnika Fortune (C. Bugallo) upada u probleme nakon tučnjave s migrantima, Blancov šef prodaje i dugogodišnji prijatelj Miralles (M. Solo) doživljava bračni brodolom kad sazna da ga supruga vara, a u pogon je stigla i zgodna pripravnica Liliana (A. Amor) koja Blancu dodatno zamućuje razum… 

Treća zajednička suradnja uspješnog španjolskog redatelja i scenariste Fernanda Leóna de Aranoe i Javiera Bardema (prethodno su snimili hvaljenu i nagrađivanu komičnu dramu ''Mondays in the Sun'' i ne osobito uspjelu biografsku krimi dramu o slavnom narko bossu Pablu Escobaru, ''Loving Pablo'') pokazala se punim pogotkom jer je od svojeg premijernog prikazivanja pokupila pozamašan naramak nagrada od kojih posebno valja istaknuti 6 Goya i to uključujući one za najbolji film, redatelja, gl. glumca i scenarij. Nagrade doduše znaju nerijetko biti i obmanjujuće i nepravedno dodijeljene, no u ovom slučaju sa zadovoljstvom mogu reći kako su apsolutno zaslužene.

Aranoa je složio savršeno izbalansiranu komičnu dramu koja nas uvlači duboko u zatvoren svijet kapitalističkog uma. Blanco (briljantno izdanje Javiera Bardema koji vješto pleše na rubu ljigavosti i šarma) je savršen model kapitalističkog gazde s prijateljskim gestama koji svoje djelatnike naziva djecom premda vlastitu nauštrb posla nikad nije ni imao. No dočim počinje gubiti kontrolu, ne preza povući najgnjusnije poteze sve kako bi do kraja nahranio svoj ego.

Njegovo 'brižno uplitanje' u probleme svoje 'djece' dakako izaziva određene urnebesne situacije, ali nam istovremeno i raskrinkava njegovo pravo lice. Kad mu se pojedinci poput Josea i nakon bezbrojnih pokušaja kupovanja mira zamjere, Blanco je spreman na klasične koruptivne poteze poput pozivanja ureda gradonačelnika, načelnika policije, ali i daleko ekstremnija rješenja.

Dok Mirallesu očitava moralističku bukvicu o preljubima i sam nerijetko licemjerno uskače u krevet svojih pripravnica. Premda je njegova simpatična fasada dovoljno uvjerljiva za okolinu, najbliži ga lako mogu pročitati, a sposobni pojedinci čak i upotrijebiti jednaku strategiju kako bi ojačali ili unaprijedili svoje položaje.

Površno gledajući, Aranoin film bio bi tek klasična komedija situacije i osebujnih karaktera, no to je tek djelomično točno jer riječ je prvenstveno o snažnoj satiričnoj drami koja razotkriva svu trulež kapitalizma i odnos moći, preljub, pravičnost, podređenost i pripadnost.

Zahvaljujući kontroliranoj režiji, nadahnutim glumačkim izvedbama i pomno sročenom ili prikladno rečeno, izbalansiranom scenariju, ''Veliki gazda'' je film koji će vas dobro nasmijati, zabaviti i raspametiti.

Bardem? Nevjerojatan. Koliko god puta pričali o njegovim glumačkim podvizima, ovaj čovjek iznova oduševljava i iznenađuje svojim talentom i postala je prava floskula govoriti kako je ovo jedna od najboljih uloga njegove iznimno bogate karijere. Obavezna preporuka!

OCJENA: 5/5


Reci što misliš!