Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Everything Everywhere All at Once: Multiverzumsko, multidimenzionalno, multižanrovsko, multi suludo remek-djelo

Everything Everywhere All at Once: Multiverzumsko, multidimenzionalno, multižanrovsko, multi suludo remek-djelo

Tako reći nismo niti trepnuli okom, a za nama se već vuče pola godine. Pola godine obilježenih prestankom (barem trenutno) pandemije, ratnim vihorom u Ukrajini, sumanutim rastom cijena, ali i hrpetinom odličnih, ako ne i izvanrednih filmova.

Istina, dobar dio laureata i ostalih 'kapitalaca' s primjerice netom završenog festivala u Cannesu, onog u Berlinu i još nekih tek bi nas trebao oduševiti u skoroj budućnosti, no neki su već uspjeli stići do naših kina.  

Zadarska publika će tako iduće srijede na ljetnoj pozornici 'Kino Zone' konačno imati priliku pogledati film koji je od premijernog prikazivanja na 'SXSW' festivalu podjednako opčinio i kritiku i publiku, a neki ga već sad suvereno proglašavaju filmom godine.

Everything Everywhere All at Once (2022)

Režija: Daniel Kwan, Daniel Scheinert

Uloge: Michelle Yeoh, Stephanie Hsu, Ke Huy Quan, James Hong, Jamie Lee Curtis, Tallie Medel, Jenny Slate…

Žanr: Komedija, avantura, akcija, fantazija, drama, ZF

Trajanje: 139 min.

Premda je možda prerano ovjenčati ga takvom titulom , ''Everything Everywhere All at Once'' je definitivno jedan od onih filmova kakvi se pamte i koji će se svakako naći na listama ponajboljih ovogodišnjih ostvarenja.

Sredovječna kineska imigrantica Evelyn (M. Yeoh) muku muči kako bi nekako održala kontrolu nad iscrpljujućim obiteljskim poslom, bračnim razmiricama s plahim suprugom Waymondom (K.H. Quan), turbulentnim odnosom s kćerkom Joy (S. Hsu) i nikad zadovoljnim ocem Gongom (J. Hong) koji je iz rodne Kine upravo doputovao na proslavu Nove godine.  

Kao da sve to nije dovoljno, Evelyn mora čim prije dovesti u red i zbrljanu poreznu papirologiju pošto joj inspektorica Deirdre (J.L. Curtis) opasno puše za vratom i prijeti zatvorom. U cijelom tom kaosu, Evelyn nenadano postane ključnom figurom u borbi protiv zbunjujućih opasnosti iz multiverzuma koje prijete cijelom čovječanstvu…   

Možda će u ovom kontekstu zvučati kao floskula, no vjerujte mi kad vam kažem kako je ''Everything Everywhere All at Once'' film kojeg je uistinu teško opisati riječima. Moglo bi se nešto slično reći i za prethodni dugometražni uradak (op.a.''Swiss Army Man'') ovog ispaljenog autorskog dua poznatog i kao 'The Daniels', no mišljenja sam kako su te svoje 'pomaknute' granice u ovom slučaju u potpunosti izbrisali.  

Koncept multiverzuma se kroz proteklih par godina zahvaljujući žanru superherojskog filma već dobrano isfurao i mnogi će s pravom biti oprezni s upuštanjem u još jednu takvu šareno konfuznu avanturu, ali ostaje činjenica kako je spomenuti dvojac svoje ideje kuhao debelo prije ostalih i kako njihova vizija nema apsolutno nikakve veze s onima kakve smo mogli vidjeti u recentnih holivudskim eskapadama.

Kwan i Scheinert su se naime još 2010. scenaristički počeli pigravati s teorijom proširenog modalnog realizma i alternativnih svjetova jer, kvragu, svako od nas je ponaosob u nekoj fazi života razmišljao o onoj radikalnoj 'što bi bilo, kad bi bilo' ideji, odnosno, postoje li 'tamo negdje' neke naše multidimenzionalne verzije i gdje bi danas bili da smo u određenim životnim trenutcima donijeli neke druge odluke.

Tako kompleksnu ideju nisu niti počeli pošteno scenaristički razrađivati kadli se 2018. u kinima pojavio fantastični Marvelov animirani film ''Spider-Man: Into the Spider-Verse'' koji ih je natjerao da čim prije završe započeto prije negoli su svi ostali prigrlili sličan koncept. 

Prvotno su priču gradili oko lika kojeg je trebao tumačiti Jackie Chan, no negdje na pola puta su shvatili kako je prikladnije da to ipak bude žena. Chanova ženska inačica je dakako uvijek bila svemoguća heroina Michelle Yeoh, njegova učestala filmska partnerica, a dočim je ona upala u prvi plan, sve je leglo na svoje mjesto.

Premda se na prvi pogled scenarij dotiče žene koja može pristupiti tisućama svojih multiverzumskih verzija i prisvojiti njihove vještine, osobine, sjećanja ili osjećaje, ispod te adrenalinski nabrijane, crnohumorne površine, leži egzistencijalna priča o odlukama i mogućnostima, odnosima s bližnjima, sudaru s pandemijom, ali i položaju azijskih imigranata u SAD-u. 

Sve je to dakako prikazano kroz gomilu simbolike, referenci, a bogme i meta rješenja poput onog u kojem Evelyn mašta o životu super uspješne akcijske glumice. Naravno, bio bi ovo u konačnici tek jednostavan i napose zabavan film da 'Danielsi' nisu u slaganje scenarija uključili prepoznatljivo 'kaufmanski' faktor kreativnog ludila pa tako među ostalom svjedočimo i alternativnim verzijama Evelyn koja ima hrenovke umjesto prstiju, Evelyn u obliku kamena, animirane Evelyn ili pak kuharice Evelyn koja dokuči kako je njezin direktan konkurent u kuhinji običan klipan kojim pod kuharskom kapom manipulira genijalni rakun.

Jep, direktan i suludo duhovit homage Pixarovom crtiću ''Ratatouille''. A kad smo već kod posveta, može ih se ovdje iščitati na desetke uključujući neke opskurne, ali svejedno kultne naslove poput ''The Adventures of Buckaroo Banzai Across the 8th Dimension''.

Koliko god to zvučalo nesuvislo ili nevjerojatno, sav ovaj multižanrovski kupus ima svoju glavu i rep, ali istovremeno itekako zahtjeva i uključenost publike koja će morati dobrano zagrijati moždane vijuge kako bi apsorbirala sve što vidi i čuje, a isto tako i pregrmjeti kojekakve provokativne scene poput premlaćivanja gumenim dildom (!).

Ponavljam, skriva se ispod ovog višeslojnog ludila jedna uistinu topla, involvirajuća priča, a Kwan i Scheinert su je izvukli na površinu jednim uistinu impresivnim i jedinstvenim načinom.

Koliko god poštivao Jackija Chana, mislim kako se odabirom Michelle Yeoh učinio daleko bolji scenaristički manevar i koja ovdje glumački zaista blista. Valja svakako spomenuti kako je i užitak nakon duuuugo vremena ponovno gledati nekadašnju dječju zvijezdu hitova 80-ih ''Goonies'' i ''Indiana Jones and the Temple of Doom'', Ke Huy Quana, veterana Jamesa Honga kao i nadolazeću zvijezdu Stephanie Hsu, odnosno, neprepoznatljivu Jamie Lee Curtis u ulozi nemilosrdne, ali istovremeno i ranjive porezne inspektorice.

Znala su braća Russso u što ulažu svoj novac i vrijeme kad su se primili produkcije ovog munjenog, ali svejedno genijalnog filma o kojem ćemo još itekako čuti. Upamtite, ljetna pozornica zadarske kinoteke, otvoren um i filmsko iskustvo kakvo će se dugo pamtiti.

OCJENA: 5/5


Reci što misliš!