Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

The Northman: Krvi ti Eggersove!

The Northman: Krvi ti Eggersove!

Jedan od šačice mladih autora čije novitete s nestrpljenjem iščekujem je svakako i izuzetno talentirani Robert Eggers, čovjek zaslužan za dva, paaa… otvoreno ću reći, remek-djela (op.a.''The Witch'' i ''The Lighthouse''), a ovih dana je kino premijeru dočekao i njegov najambiciozniji projekt karijere, vikinški ep ''The Northman''.

Nakon prekomorskih ratnih pohoda, vikinški kralj Aurvandill (E. Hawke) poznat i pod nadimkom 'ratni gavran', 895. se vraća u svoje kraljevstvo smješteno na obalama Irske. S velikim uzbuđenjem i oduševljenjem ga dočekaju prijestolonasljednik, sin Amleth i supruga Gudrún (N. Kidman), no već iste večeri on joj saopći kako je u jednoj od bitaka teško ozlijeđen i kako je vrijeme da sina pripremi za skoro preuzimanje kraljevstva.

The Northman (2022)

Režija: Robert Eggers

Uloge: Alexander Skarsgård, Nicole Kidman, Anya Taylor-Joy, Claes Bang, Ethan Hawke, Willem Dafoe, Björk, Elliott Rose, Gustav Lindh, Ledar Skar, Phill Martin…

Žanr: Avantura, drama, povijesni

Trajanje: 136 min.

Aurvandillov plan međutim pokvari njegov brat Fjölnir (C. Bang) koji ga zaskoči u zasjedi, ubije i preotme vlast dok Amleth uspije pobjeći zaklevši se kako će jednog dana osvetiti oca, spasiti majku i povratiti svoje kraljevstvo. 

Godinama kasnije, Amleth (A. Skarsgård) je neustrašivi ratnik divljeg vikinškog plemena koje je u pohodima na zemlje Rusa. Nakon jedne od krvavih bitaka, on sazna kako će dio robova biti poklonjen njegovom stricu Fjölniru, a proročica (Björk) ga podsjeti kako mu je to prava prilika za osvetom. Amleth se preruši u jednog od robova među kojima se nalazi i snalažljiva slavenska vještica Olga (A. Taylor-Joy) i oboje uskoro započnu kovati plan kako svrgnuti Fjölnira…  

Premda je kroz filmsku povijest snimljeno na desetke filmova s vikinškom tematikom, malo koji od njih je opravdao očekivanja (izdvajaju se eventualno ''The Vikings'' (1958.) Richarda Fleischera, ''The Long Ships'' (1964.) Jacka Cardiffa ili primjerice ''Valhalla Rising'' (2009.) Nicolasa Windinga Refna) i na vjerodostojan način prikazao njihovu kulturu, odnosno, divljaštvo kako je to u jednu ruku uspjelo kreatorima rado gledane TV serije ''Vikinzi''.

Proslavljeni švedski glumac Alexander Skarsgård sanjario je o snimanju vikinškog epa dulje od desetljeća, a kad se jednom prilikom susreo s Eggersom, nije mu trebalo suviše vremena da ovog nagovori na režiju možda i najambicioznijeg filma njegove kratke redateljske karijere.

Eggers se povezao s proslavljenim islandskim pjesnikom, novinarom, piscem i glazbenikom Sigurjónom Birgirom Sigurðssonom znanom pod umjetničkim imenom Sjón (nedavno smo njegov scenaristički talent mogli popratiti i kroz izuzetni interesantan psihološki horor ''Lamb'') i ubrzo je započeo rad na scenariju inspiriranom srednjovjekovnom danskom pričom o Amlethu (da, s razlogom zvuči kao Hamlet jer je istu svojevremeno preinačio i znameniti Shakespeare) i njegovoj osveti.

Producenti su osigurali budžet od nezanemarivih 65 milijuna dolara (u konačnici je navodno koštao i više, odnosno, negdje između 70 i 90 milijuna), a Eggersovo i Skarsgårdovo ime s lakoćom su privukla ona zvjezdana poput Nicole Kidman, Ethana Hawkea, Anye Taylor-Joy ili Willema Dafoea. Zvučan casting, više nego solidan budžet i izuzetan Eggersov talent jamčili su spektakl koji će odskočiti od holivudskih skupocjenih, praznoglavih CGI eskapada, a nakon odgledanog to mogu srećom i potvrditi.

Posve je vidljivo kako autorsko/producentski tim nije ništa želio prepustiti slučaju i mnogi aspekti su temeljito obrađeni, a vikinška kultura je dobila do sad nikad viđen, barem ne na velikim platnima, kraljevski tretman. Tijekom pisanja scenarija, a i samog snimanja, u projekt su tako cijelo vrijeme bili uključeni najpriznatiji povijesni stručnjaci po temi vikinških folklornih običaja dok su Eggers i Sjón poseban naglasak ostavili na njihovom misticizmu i legendama.

Borbe, ali i kasnija haračenja, pljačkanja, silovanja i vandalizam prikazani su na izuzetno brutalan i teško probavljiv način, no u nebrojenim prizorima je ostao i gotovo neshvatljivo suzdržan (strah od cenzorske komisije vjerojatno je bio iznimno velik, a u neku ruku i opravdan).

Glumački bez ikakve dileme prednjače, ako uopće i treba ikog izdvajati u ovako pogođenom castingu, Skarsgård koji se transformirao u pravu zvijer (mišići su mu napumpani do tolike mjere da i njegova prijašnja inkarnacija Tarzana djeluje kao boležljivi dječačić), Hawke i Dafoe u ono malo vremena kojeg su dobili iznova dokazuju svoju glumačku veličinu, Taylor-Joy potvrđuje predanost čovjeku koji ju je učinio zvijezdom, Bang svoj međunarodni potencijal, dok Kidmanica oscilira između fantastične i amaterske glume.

Njoj, ali bogme u određenim prizorima i nekima od navedenih ne mogu zamjeriti na slabašnim izvedbama jer su one pak direktno povezano s jedinom sporadičnom manom filma, a to su one dijaloške.

Naime, postoje određeni dijelovi filma tj, priče, osobito u drugoj, nešto sporijoj, a dramaturški ujedno i zahtjevnijoj polovici koji sadrže rekao bi poprilično infantilne i neuvjerljive dijaloge koje glumci uz sav svoj trud i talent jedva uspijevaju odglumiti i izgovoriti.

Jesu li Eggers i Sjón u takvim trenutcima suviše robovali ideji vjerodostojne adaptacije izvornog materijala, ne znam, ali znam da je to faktor koji film u konačnici ipak ne čini apsolutnim remek-djelom. Neovisno o tome, Eggers je uspio sačuvati svoj kredibilitet i othrvati se pritisku studija koja su pod svaku cijenu željela kapitalizirati uložen novac te je stvorio jedan uistinu nezaboravan film koji možda neće dotaknuti status jednog Milliusovog ''Conana'', ali isto tako neće niti kaskati suviše za njim.

Jako dobra gluma, izvanredna režija, nezaboravna kamera (Eggersov stalni suradnik Jarin Blaschke) i glazba (Robin Carolan i Sebastian Gainsborough) te priča o osveti, ljubavi, predanosti i ratničkom putu življenja, odnosno, njegovoj besmrtnosti čine ''The Northmana'' obaveznom kino preporukom. Kako je već i sam najavio, Eggers će se nakon ovog stresnog i nikad težeg projekta ponovno na neko vrijeme vratiti manjim i jeftinijim pričama, no u konačnici može ostati uzdignute glave jer je ovdje ostavio svu svoju krv, znoj i talent.

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!