Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

Hive: Kosovska ''Košnica'' malo zuji, ali puno meda daje

Hive: Kosovska ''Košnica'' malo zuji, ali puno meda daje

Ovotjedni plan odlaska do kina po 'friško ispečenu' Andersonovu ''Licoricce Pizzu'' poremetili su neki drugi životni faktori i putevi, no svakako će pokušaj biti ponovljen već idućeg tjedna.

Do tad ću pokoju riječ posvetiti filmu koji je sasvim zasluženo pronašao svoje mjesto na ljestvici najboljih regionalnih ostvarenja prošle godine, ''Košnici'' kosovske autorice Blerte Basholli.

Fahrije (Y.Gashi) je žena u tridesetima koja poput velikog broja sumještanki sedam godina nakon masakra počinjenog u kosovskom selu Velika Kruša još uvijek ne zna za sudbinu svojeg nestalog supruga. Prilikom svake nove ekshumacije, ona nezaustavljivo prokopava vreće s posmrtnim ostacima sve nadajući se kako će naći (ili ne) prepoznatljive ostatke odjeće voljenog supruga.  

Hive (2021)

Režija: Blerta Basholli

Uloge: Yllka Gashi, Çun Lajçi, Aurita Agushi, Kumrije Hoxha, Adriana Matoshi, Molikë Maxhuni, Blerta Ismaili, Kaona Sylejmani, Mal Noah Safqiu...

Žanr. Drama

Trajanje: 84 min.

Uz posao u udruzi i skrbi za malenog sina, kći tinejdžerku i svekra invalida (C. Lajci), Fahrije se brine i za suprugove košnice koje im donose skroman izvor prihoda te se svakodnevno bori s predrasudama unutar stroge patrijarhalne zajednice. Njezin instinkt za preživljavanjem jači je od konstantnih napada primitivnih pojedinaca koji joj strogo zamjeraju na samoinicijativi i kršenju njihovih zatucanih tradicionalnih pravila. Kad se ukaže prilika da za jedan trgovinski lanac počne proizvoditi domaći ajvar, Fahrije pokuša angažirati i druge žene iz sela, no strah i otpor ih sputava…   

Na trendovskom valu snažnih priča o ženskoj emancipaciji, prošle godine je u dugometražnom debiju 'prosurfala' i kosovska redateljica Blerta Basholli. Inspiraciju za film, Blerta je pronašla u istinitim događajima i ženi koja se uspjela otrgnuti čvrstim i primitivnim okovima patrijarhalnog društva iz kosovskih ruralnih krajeva i odlučila sama krojiti svoju sudbinu.

Njezini napori su očekivano naišli na osude i napade, pogrdno je se nazivalo kurvom, a u staklu njezina starog automobila je jednom prilikom završio i ogroman kamen iz obližnjeg kafića. Premda su je takva i slična ružna iskustva znala pokolebati i dodatno rastužiti, iz svake krize je izlazila sve snažnija i odlučnija u ostvarenju planova koji će nju, ali i ostale žene iz sela odvući na put društvene jednakosti.

Već s prvim kadrovima spomenute ekshumacije, Basholli nam u grlo trpa ogromnu knedlu i osjećaj nelagode koji nas polako napušta tek u posljednjoj trećini filma. Premda smo već dobrano zagazili u 21. stoljeće i sve glasnije pričamo o osvajanju svemirima i ostalim nebrojenim civilizacijskim dostignućima, ne treba odlutati daleko iz gradske vreve bilo kojeg većeg grada i bilo koje države kako bi naletjeli na neki oblik diskriminacije.

U određenim podnebljima, taj problem je dakako još i naglašeniji, no ova priča je itekako univerzalna što je potvrdila i publika, odnosno, žiri prošlogodišnjeg festivala u Sundanceu koja ga je nagradila s čak 3 priznanja. Basholli nas je 'bacila' na autentične lokacije u kojima je vrijeme naizgled stalo (što se tiče mentaliteta muškaraca iz sela, tu velikog pomaka neće niti biti) i ne možemo se načuditi takvom otporu spolnoj jednakosti i nepoštivanju ženskog roda. 

Po primitivnim načelima takve i sličnih zajednica, žena treba znati svoje mjesto, govoriti što joj se kaže i kad joj se dozvoli, a raditi nešto mimo njihova odobrenja ravno je smrtnom grijehu. Dakako, prošlo je već neko vrijeme otkako se odvijala radnja ovog filma i sudbina glavne protagonistkinje je dobro znana, no to pak ne znači kako njezina priča više nije relevantna i kako mnoge žene u svijetu i dan danas ne trpe slične, ali i puno gore, brutalnije načine diskriminacije.

Lik Fahrije je toliko snažan i upečatljiv da će malo tko ostati ravnodušan na njezinu odlučnost u borbi za boljitak svih žena u zajednici, a njezina pojava je toliko inspirirajuća da bi ovakav film trebalo prikazivati i u školama pod obvezno gradivo iz medijske pismenosti i sociologije. Izuzetno dobar redateljski debi i zalog za još jednu obećavajuću redateljsku, ali i glumačku karijeru.

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!