Ostalo / Kolumne

SEDMI PEČAT

The Mole Agent + The Last Duel: O krticama, empatiji i časti

The Mole Agent + The Last Duel: O krticama, empatiji i časti

Dolaskom nešto hladnijih dana, rasporedi u kinodvoranama su se iznenada ispunili zvučnim naslovima, a ovaj tjedan nas je zaskočila hrpa istih.

I dok će oni željni nezahtjevne humoristične i krvave razbibrige doći na svoje uz scenaristički dobro prokušani recept za koktel crnog humora i nasilja u nastavku hita ''Venom'', drugi će pak provjeriti što su nam novo pripremili veliki Ridley Scott, odnosno, što nam ove nedjelje dovodi zadarska kinoteka 'Kino Zona'.

Krenimo s posljednje navedenim. Početkom godine smo među kandidatima za Oskara u kategoriji najboljeg dokumentarca mogli štošta čuti o favoriziranim naslovima ''My Octopus Teacher'' i ''Collective'', no u njihovoj sjeni je nepravedno ostao i čileanski ''The Mole Agent'' kojeg ćete ove nedjelje moći pogledati i u našoj kinoteci.   

Kad jedna klijentica sumnjajući u neadekvatnu skrb svoje majke, njezino zanemarivanje i krađu stvari u privatnom staračkom domu angažira privatnog istražitelja Romula, ovom na pamet padne ideja kako ne bi bilo loše da u taj isti dom infiltrira svojeg špijuna koji će mu bez sumnje okoline pribaviti sve potrebne dokaze.  

Naravno, takav 'krtica' mora biti umirovljenik u poznim godinama koji će znati vješto pristupiti zahtjevnom zadatku, stoga Romulo objavi oglas u novinama kako bi pronašao svojeg tajnog agenta. Među brojnim kandidatima posebno se izdvoji Sergio, simpatični starčić bez prijašnjeg iskustva u potrebnoj branši koji nije osobito vičan tehnološkim novotarijama, no koji svojim šarmerskim i napose ljudskim pristupom lako uspijeva steći naklonost ostalih štićenika u domu i tako doći do odgovora koji mu trebaju… 

Još uvijek relativno mlada (38 godina joj je tek), ali već poprilično iskusna čileanska filmašica Maite Alberdi, ovom prilikom nam je složila jednu posebnu karakternu studiju koju u jednakoj mjeri možemo svrstati pod žanrove dokumentarnog, komičnog ili špijunskog filma kao i angažirane drame.

The Mole Agent (2020)

Režija: Maite Alberdi

Sudjeluju: Sergio Chamy, Romulo Aitken, Marta Olivares, Berta Ureta, Zoila Gonzalez, Petronila Abarca, Rubira Olivares…

Žanr: Dokumentarni

Trajanje: 84 min.

Naime, ova nesvakidašnja priča će vas s lakoćom na prvu osvojiti svojim životnim humorom, a istovremeno i ganuti toplom pričom koja nakon gledanja tjera na razmišljanje o odnosima s vlastitim starijim članovima obitelji koje uz suludo brzi ritam življenja često, bilo to svjesno ili ne, zanemarujemo i zaboravljamo.

U fokusu ove, lako bi mogli reći u mnogočemu inscenirane priče, jest neodoljivo karizmatični i sveprisutni starac Sergio koji se iz dosade odvaži prihvatiti zadatak špijuniranja nemoćnih mu vršnjaka, štićenika jednog privatnog staračkog doma u San Francisku sve kako bi svojem šefu pribavio čvrste dokaze koje klijentica zahtjeva. Isprva on svoj pristup ne čini nimalo suptilnim već redom ponaosob pristupa štićenicima sve kako bi pronašao svoju metu, odnosno, majku klijentice i izbliza promatrao kakav tretman dobiva od strane osoblja i ostalih štićenika. 

Konfuzije mu u početku stvaraju fizičke sličnosti pojedinih gospođa koje nalikuju njegovoj meti, no nakon nekog vremena Sergio je ipak uspijeva pronaći. Šef Romulo od Sergija zahtjeva temeljita dnevna izvješća koje ovaj nerijetko zna ispuniti nekim potpuno beznačajnim podacima o drugim štićenicima ili dnevnim rutinama. Svojom otvorenom ljubaznošću, empatijom i šarmom, Sergio jako brzo postaje miljenik suprotna spola, a neke od njih mu čak ponude i svoje djevičanstvo. 

Takve i slične urnebesne situacije kod publike će svakako izazivati smijeh i simpatije spram protagonistima, no kako vrijeme odmiče, Sergija sve više počnu zabrinjavati neki drugi faktori i događaji u domu poput krhkih psihičkih stanja određenih štićenica koje sve dublje tonu u demenciju i bivaju zaboravljene od strane svoje djece. Uz takve momente, a ima ih podosta, Alberdi nam kroz sve ranjivijeg Sergija ukazuje na problematiku o kojoj tek rijetki pričaju.

Ne čudi stoga što se ovaj atipičan dokumentaristički miks izrazito dopao članovima Akademije koji su ga bez suviše oklijevanja uvrstili među kandidate za najpoznatiju filmsku nagradu. Naime, ''The Mole Agent'' nam nudi jedno posve drugačije iskustvo koje u isti mah nasmijava i rastužuje, protagonista koji vam topi srce od prvog trenutka i iz vas izvlači zaraznu empatiju spram toj 'odrasloj' i nepravedno zanemarenoj 'djeci' kojima dugujemo baš sve, ali to nažalost zaboravljamo.

OCJENA: 4.5/5  

Druga ovotjedna preporuka kazuje nam jednu sasvim drugačiju priču o vremenima gdje su muškarci bili apsolutni vladari i gdje je optužba jedne žene potakla dvoboj koji je glasno odjeknuo kroz povijest.

Radnja filma vraća nas u Francusku u godinu 1386. gdje Marguerite de Carrouges (J. Comer) svojem suprugu, vitezu Jeanu de Carrougesu (M. Damon), iznosi tvrdnje kako ju je u njegovom odsustvu silovao njegov nekadašnji najbolji prijatelj, plemić Jacques Le Gris (A. Driver).

Kako je sir Jean u sukobu s vladajućim grofom Pierreom d'Alençonom (B. Affleck) koji je inače veliki prijatelj s Le Grisom i ne može mu iznijeti optužbe, on naloži svojim slugama i drugim vazalima da prošire nemilu vijest o silovanju Marguerite sve kako bi to na kraju doznao i sam kralj Karlo VI (A. Lawter) te ga pozvao na saslušanje. Kralj mu jasno da do znanja da ukoliko obje strane ostanu ustrajne u svojim optužbama i obrani, spor valja riješiti dvobojem…  

Kroz svoju bogatu i šaroliku filmografiju, legendarni redatelj i producent sir Ridley Scott uvijek je imao poseban 'fetiš' spram snažnim ženskim likovima i povijesnim radnjama i likovima stoga i ne čudi suviše što mu je za oko zapela knjiga ''The Last Duel: A True Story of Trial by Combat in Medieval France'' Erica Jagera koju je prije 5-6 godina bezuspješno pokušao adaptirati Francis Lawrence.

Scott je u priču 'uletio' na ljeto 2019. te je za sobom brzo privukao slavna glumačka imena, Matta Damona i Bena Afflecka, već desetljećima nerazdvojni prijateljski duo koji se osim glumačkog angažmana u suradnji s Nicole Holofcener ovdje primio i scenarističkog posla. Svoje potpise na glumačke ugovore su ubrzo stavili i sveprisutni Adam Driver, odnosno, 'vruća' TV zvijezda Jodie Comer (''Killing Eve'') i snimanje je moglo započeti.

Kako bi što vjerodostojnije popratili događaje iz knjige koji su bazirani na istinitim događajima, produkcija se preselila u Europu gdje se snimalo na drevnim lokacijama poznatih i manje poznatih francuskih i irskih dvoraca i utvrda. Naravno, stvari su ubrzo 'ispale iz kolosijeka' zbog pandemije COVID-a i premijera je pomaknuta za ovogodišnje izdanje festivala u Cannesu.

The Last Duel (2021)

Režija: Ridley Scott

Uloge: Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer, Harrriet Walter, Ben Affleck, Alex Lawter, Marton Csokas, Adam Nagaitis, William Houston, Tallulah Haddon, Oliver Cotton...

Žanr: Povijesni, drama

Trajanje: 152 min.

Prve festivalske kritike i nisu osobito pljuštale hvalospjevima već su se na zloban način prvenstveno dohvatile izrugivanja 'fudbalerke' Matta Damona ili izblajhane, kako bi ovdje lokalno znali reći 'na teću' ošišane kose Bena Afflecka. Mene osobno nisu zabrinjavale njihove frizure ili komentari kako su nezamislivi u ulogama vitezova i plemića, već stvaralačka forma Ridleya Scotta.

Naime, slavni redatelj posljednjih 20-ak godina 'štanca' filmove kao na traci i kvaliteta tu nerijetko nažalost postaje neminovna žrtva kvantitete. Unatoč tome, za malo koji njegov film možemo reći da je istinski loš ili negledljiv, no isto tako ne svjedočimo baš toliko često i nekim njegovim remek-djelima što je u ranijoj fazi karijere tako reći bilo pravilo.

Sve rečeno me uz priličnu dozu opreza odvelo u kino i bio sam u određenom strahu da ova dva i pol satna epopeja ne postane njegov novi 'Columbo', no već su me prvi kadrovi krvave, izuzetno brutalne bitke naveli na mišljenje kako će ovo bitno nešto posebno. Dočim se priviknete na 'ozloglašene' frizure spomenutog dvojca, počinjete uživati u svakom, kod Scotta nikad razrađenijem detalju. Glumački tercet Damon/Driver/Comer briljira, a solidno izdanje dobivamo i od često drvenog Afflecka.

Sam pristup priči je rašomonski prezentiran kroz tri poglavlja gdje nam svoje pripovijedanje o nemilom događaju, kao i onima koji su mu prethodili, izlažu likovi Damona, Drivera i Comer. Do krvavog klimaksa biva nam kristalno jasno što je Scotta privuklo projektu. Ženski spol je u ta brutalna vremena bio sustavno ponižavan, maltretiran i zlostavljan te je Margueritino suprotstavljanje takvom ustroju poslužio Scottu kao savršena podloga za kritiku povijesne mizoginije.

Kroz brojne scenarističke intervencije mogli smo tako saznati kako su neke stvari od pamtivijeka prisutne sve kako bi povlaštene izvukli iz ruke pravde. U jednom trenutku tako jedan pravnik kaže Driverom Le Grosu kako od suđenja i eventualnih posljedica može pobjeći kroz kleristički ustroj, odnosno, postati svećenikom i tako izbjeći 'ovozemaljski' sud.

Fantastično režiran, odglumljen, napisan i produciran, ''The Last Duel'' je pravi Scottov povratak u formu i veseli me spoznaja kako ćemo do kraja godine imati prilike pogledati i njegovu biografsku dramu o slavnoj dizajnerskoj obitelji Gucci, odnosno, kako nam u skoroj budućnosti priprema i film o Napoleonu. Eto dragi moji, filmski bogati je vikend pred vama, a ove moje opservacije će vam nadam se pomoći u lakšem odabiru.

OCJENA: 4.5/5


Reci što misliš!